Je eigen kledinglijn starten, zo pak je dat aan
Webwinkel starten
Astrid van der Made
Webwinkel starten
5 min

Je eigen kledinglijn starten, zo pak je dat aan

5 min

Een eigen kledinglijn starten is voor velen een droom. Die droom lijkt wellicht een beetje onhaalbaar, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Er zijn gelukkig steeds meer mensen die de stap durven te zetten en een eigen kledinglijn starten. Waarom is dat nou zo leuk om te doen? En vooral, wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een kledinglijn wil starten? Op die vragen gaan we hieronder antwoord geven!

Waarom zou je je eigen kledinglijn starten?

We beginnen bij het begin. Waarom is het nou zo leuk om een eigen kledinglijn te starten? Als je houdt van kleding en hier veel mee bezig bent heb je al een belangrijke reden om ermee aan de slag te gaan. Dan loop je waarschijnlijk ook wel eens tegen het probleem aan dat je een bepaald kledingstuk in je hoofd hebt, maar deze net niet kan vinden of net niet valt zoals jij dat had bedacht. Door zelf kleding te ontwerpen kun je kleding precies maken zoals jij dat wil. Je kunt er al je creativiteit in kwijt. Niet alleen in het ontwerpen van kleding, maar ook in de marketing en het verkopen ervan. Het is super leuk om te zien dat iemand anders in kleding rondloopt die jij hebt ontworpen!

Wat komt er allemaal kijken bij een eigen kledinglijn?

Let er wel op dat een kledinglijn starten meer inhoudt dan het ontwerpen van kleding en marketing alleen. Je moet ook denken aan de zakelijke kant, aan prijzen onderhandelen, dingen inkopen, een voorraad aanhouden en administratieve zaken. Daarnaast komt ook bij het opzetten van je kledinglijn veel kijken. Wij hebben daarom een stappenplan gemaakt waarmee je zelf aan de slag kunt!

Begin met een plan op papier te zetten

Elk bedrijf begint met een plan. En dan hebben we het niet over een plan in je hoofd, maar over een plan op papier. Dit noemen we ook wel een businessplan. Hierin omschrijf je het idee, de doelen en vooral ook hoe je dit gaat bereiken. Als je niet goed weet wat hier allemaal in moet komen kun je hier ook hulp bij zoeken.

Leg je merk en naam vast

Je moet natuurlijk ook een naam bedenken, en deze vastleggen. Een naam bedenken is voor sommigen heel makkelijk en voor anderen juist heel lastig. Bedenk eerst wat je wil uitstralen met je naam, of waar het aan gerelateerd mag zijn. Schrijf vervolgens allerlei ideeën op en kies uiteindelijk de naam uit waarbij jij je het beste voelt. Let er wel op dat het niet een te moeilijke naam is. Mensen moeten het wel kunnen onthouden en uitspreken. Daarna moet je deze naam vastleggen, net als je domeinnaam op internet. Leg die naam vervolgens ook vast op social media kanalen, zodat je zeker weet dat je je overal zo kunt noemen.

Een webshop (laten) bouwen

Bij een kledinglijn starten hoort natuurlijk ook een webshop. Deze kun je al bouwen of laten bouwen voordat je kleding af is. Je kunt bijvoorbeeld ook alvast een website aanmaken met wat informatie en de tekst coming soon. Mensen weten dat het merk eraan komt en worden als het goed is al nieuwsgierig. Shopify is bijvoorbeeld een handige tool om een webshop mee te bouwen. Er komt veel kijken bij een webshop. Design, de achterkant moet kloppen, de functies, SEO en nog veel meer. Als je hier niet al te veel verstand van hebt raden we altijd aan om er iemand bij te halen die dat wel heeft. Je kunt beter wat extra investeren, je moet het toch van je website hebben.

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>

Beginnen met de marketing voor jouw kledingmerk

Voordat je daadwerkelijk kleding kunt gaan maken moet je ook denken aan het marketingplan. Als het goed is zou dit een onderdeel van je businessplan moeten zijn. Het is namelijk zo dat het veel makkelijker is om producten te verkopen als je eerst hebt bedacht hoe je ze in de markt wil zetten. Je moet hiervoor een aantal vragen kunnen beantwoorden. In elk geval moet je nadenken over de volgende vragen:

  • Wat is je doelgroep?
  • Wat zijn je USP’s, waarom is er behoefte aan jouw product?
  • Hoe en waar kunnen klanten je (online) vinden?
  • Hoe ga je jouw merk in de markt zetten?
  • Hoe ga je reclame maken?
  • Hoe en wat ga je communiceren?
  • Hoe wil je als merk overkomen?
  • Wat wordt de huisstijl van je merk?

Hoe start je je eigen kledinglijn

De eerste kleding ontwerpen

Als je een businessplan hebt, over de marketing en positionering hebt nagedacht en in je hoofd hebt wat voor kledinglijn je wil starten, is het tijd om de eerste kleding te ontwerpen. Er zijn eigenlijk drie opties. Als je zelf designer bent kun je aan de slag met het ontwerpen. Je kunt natuurlijk ook een designer inhuren, waarmee je dan zult moeten overleggen over wat je wil. Wat nu als je geen designer bent maar er ook geen in kunt huren omdat je nog geen budget hebt? Dan moet je leren om zelf kleding te ontwerpen. Dat lijkt heel lastig, maar op internet is heel veel te vinden. Als je hier veel tijd in steekt kan ook jou dit prima lukken!

De volgende stap is dan het uitzoeken van de juiste stoffen, laten maken van een sample en kijken of je hier tevreden over bent. Je moet daarvoor natuurlijk ook een producent zoeken. Vergelijk goed de verschillende opties en bestel in eerste instantie niet teveel. Kijk eerst hoe een ontwerp uitpakt en kies dan pas definitief voor een producent.

Ga op pad

Achter je laptop blijven zitten en hopen dat het vanzelf storm gaat lopen gaat je waarschijnlijk niet zoveel brengen. Je zult het merk moeten verkopen, je kledinglijn onder de aandacht moeten brengen. Praat met mensen, laat het merk zien en bouw een netwerk op. Dat heeft niet altijd direct nut maar zou later zomaar van waarde kunnen zijn. Je kunt op deze manier ook eventueel in contact komen met een investeerder, mocht je dat willen.

Begin!

De beste tip bij een kledinglijn starten is eigenlijk om gewoon te beginnen. Ga niet wachten op het beste moment of totdat je er helemaal klaar voor bent, want dat moment gaat niet komen. Begin gewoon. Je kunt altijd alvast aan de slag. Iedereen is ooit klein begonnen, het kost tijd. Ontwerp, denk aan de marketing, maak plannen en leer van fouten. Beginnen is het beste wat je kunt doen!

Maak een begroting voor jouw bedrijf

Het is belangrijk om te denken aan een begroting. Door deze op te stellen houd je overzicht in je financiën. In het begin zul je echter moeten investeren. Ga er niet vanuit dat je grote winsten gaat maken, dat is voor later. Eerst moet je jouw kledinglijn opbouwen.

Een eigen kledinglijn starten is super leuk, maar ook intensief. Bedenk dat bij een kledinglijn starten veel komt kijken. Als je dit echter allemaal uitvogelt kan ook jij zeker een eigen kledinglijn opzetten!

Tip: Wil jij jouw webshop-plannen concreet maken? Volg dan mijn gratis training waarin ik 5 gouden tips deel voor het starten én winstgevend maken van jouw eigen webshop. Meld je aan via deze link.
Categorieën