Achter de schermen: Oh So HIP

Achter de schermen: Oh So HipJennifer had een webshop met tweedehands - en vintage kleding. Toen ze daar ook sieraden bij ging verkopen, bleek dat zo goed te lopen, dat ze dat eigenlijk leuker vond dan de kleding. Genoeg redenen om een tweede webshop te openen met uitsluitend sieraden en accessoires. Webwinkel Oh So HIP opende de virtuele deuren in oktober 2012. Toen ook dat goed bleek te lopen, werd de kleding webshop gesloten. Wij stellen Jennifer een aantal vragen over haar leven als webshop eigenaar!

Jennifer onderscheidt zich door het aanbieden van een sieradencollectie met een mooie balans tussen sieraden van verschillende merken, trend sieraden en basic sieraden. Daarnaast is de sieraden collectie ook zeer betaalbaar. 


Jennifer: "Ik besteed er 40+ uur aan. Dit is dan wel verspreid over 7 dagen en in de schoolvakanties werk ik minder. Ik heb verschillende taken, namelijk inkoop, marketing, administratie, bestellingen inpakken/verzenden, productfoto’s maken en bewerken, klantencontact, social media, nieuwsbrief. En dan volg ik ook nog trainingen."

"Geen dag is hetzelfde, maar ik begin altijd met het checken van mail en daarna een rondje Instagram om bijvoorbeeld een bericht te posten en DM’s te checken. SEO wordt dagelijks bijgewerkt en bestellingen moeten worden ingepakt en verzonden." 

De rest van de dag verschillen de taken. Soms heeft Jennifer een trainingsdag, maar ook wel eens een dag die bestaat uit foto’s maken en bewerken. 


"Eigen baas zijn vind ik heel erg fijn :-). Nadeel kan zijn dat ik altijd ‘aan’ sta, maar dat komt ook omdat ik het runnen van mijn webshop zo leuk vind. Ik doe niet om 6 uur mijn laptop dicht om mijn werkdag te beëindigen. Deze loopt vaak door tot ik ga slapen. Ook in de weekends en op vakantie gaat het door. Deze vragen beantwoord ik nu op zondagochtend ;-)." 

"Het is veel werk, en je moet van alles een beetje weten. Ook als je dingen wilt uitbesteden is het wel goed dat je wat basiskennis hebt van bijvoorbeeld SEO, boekhouden of marketing. 

Ik blok bepaalde uren in mijn agenda, maar soms lopen dingen ook wel erg door elkaar heen. Bijvoorbeeld bel afspraken tijdens het uitlaten van de hond, of als ik op het schoolplein sta te wachten."

Jennifer gebruikt Lightspeed e-commerce software, omdat het gebruikersvriendelijk is. "Je kunt zelf een thema kiezen en dan je webshop inrichten. Ik heb wel het een en ander binnen mijn thema laten aanpassen."  

"Via nieuwsbrieven, (adverteren op) social media, Google Ads en de samenwerking met influencers."


"Ik denk dat ik dan meer aan de slag zou gaan met Google Analytics om toch nog beter zicht te krijgen op bepaalde zaken." 

"Corona was best heel pittig. Er waren geen feestjes of events. Verjaardagen werden klein gevierd en mensen doften zich minder op. Dat hebben we echt wel gemerkt in de verkopen, en daardoor hebben bepaalde activiteiten op een lager pitje gestaan. Nu de maatregelen een stuk minder zijn en er weer wat meer kan, merken we dat gelukkig ook aan de verkopen. We zijn dus weer druk bezig met samenwerkingen en acties."

"Let op met wat je uitgeeft. Ga niet als een dolle van alles inkopen of dingen aanschaffen die je nodig zou moeten hebben om je webshop te runnen. Denk aan fancy visite kaartjes, verpakkingsmaterialen, een dure camera etc. Sommige dingen heb je gewoon echt niet nodig om goede een business te kunnen runnen. Met basic ‘stuff’ kan je ook een eind komen."

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.