arrow_drop_up arrow_drop_down

Achter de schermen: Sweetstuff

Achter de schermen: SweetstuffLisa runt misschien wel de zoetste sieradenwebshop van Nederland: Sweetstuff. Wij vragen haar hoe het is om een webwinkel te runnen.

In 2010 was Lisa Gerrits al veel bezig met het maken van sieraden en bedels van fimoklei. Op ‘Blogger’ hield ze een blog bij waar steeds haar nieuwste creaties te zien waren. Na verkopen op Koningsdag en de Zelfgemaakte markt in Utrecht waren mensen ontzettend enthousiast en vroegen of er ook een webshop was. Daar heeft Lisa direct actie op ondernomen en zo ontstond haar webshop ‘Sweetstuff’!

Steeds een stapje verder

“Er komt dus veel meer bij kijken dan ik vanaf het begin had gedacht” vertelt Lisa. “Het begon met het maken en ontwerpen van een logo. Mijn logo heb ik zelf getekend en daarna door een design bureau laten natekenen op de computer. Daarna heb ik zelf mijn folder en visitekaartjes gemaakt in Photoshop. Photoshop heb ik helemaal uitgeplozen zodat ik nu zelf mijn foto’s kan bewerken.”

Ook het bouwen van de website heeft Lisa helemaal zelf gedaan en ook hierin heeft ze veel tijd gestoken. “Maar met het hebben van een prachtige website en mooie foto’s van je producten ben je er nog niet. Dan moeten er nog bestellingen komen. Deze krijg ik alleen maar door te adverteren. Bijvoorbeeld op sociale media. En daar is ook alweer bijna een hele studie voor nodig, om uit te vinden hoe dit allemaal werkt. Kortom er is veel meer bij komen kijken dan ik in het begin dacht. Maar het gaat eigenlijk allemaal vanzelf. Elke keer kom je weer een stapje verder.”

Hoe ziet jouw leven als webwinkelier er uit?

Lisa runt haar webshop naast een baan als lerares in het basisonderwijs. “Ik sta overdag voor de klas en ’s avonds, in de weekenden en vakanties ben ik met mijn webshop bezig. Waar andere mensen ’s avonds ontspannen, op de bank voor de tv, werk ik aan mijn site en ontwerp ik mijn sieraden. Ik haal er ook veel rust en ontspanning uit en dat is fijn, want ik denk niet dat ik het anders vol zou houden.”

“Ik houd de nieuwste trends in de gaten en probeer daar op in te spelen door weer nieuwe sieraden te ontwerpen. Mijn dag als webwinkelier speelt zich dus voornamelijk in de avonduren af. Elke avond bekijk ik de nieuwe bestellingen, verzend ik deze en ben ik bezig met het aanvullen van de voorraad.”

Het allerleukste aan het runnen van de webwinkel vindt Lisa dat ze er vooral haar creativiteit in kwijt kan. “Ook blijf ik steeds nieuwe dingen leren en zorgt dat voor genoeg uitdaging, zodat ik mij niet snel zal vervelen. Het minst leuk vind ik de administratieve bezigheden, maar dat vind ik ook in mijn baan als lerares.”

Achter de schermen: Sweetstuff

Naamsbekendheid

Het runnen van een webwinkel kent ook uitdagingen. Ook voor Lisa. “Mijn grootste uitdaging is om steeds weer nieuwe klanten te krijgen. En naamsbekendheid op te doen. Er zijn veel manieren maar de meesten daarvan kosten ontzettend veel geld. De grootste uitdaging is dus echt om nieuwe klanten te generen zonder enorm hoge kosten te maken door dure advertenties te plaatsen. Ik doe veel op sociale media, organiseer winacties, houd mijn blog bij en maak leuke filmpjes. Op die manier zien mensen dat de producten ook echt met de hand worden gemaakt. Soms geloven ze het niet eens! Ook besteed ik veel tijd aan SEO en zorg ik door unieke zoekwoorden te gebruiken dat ik makkelijk te vinden ben via Google.”

Fimo Festijn

Lisa werkt al ontzettend lang met fimoklei. De taartjes en snoepjes die ze van klei maakt lijken net echt en daar gebruikt ze verschillende technieken voor. “Deze heb ik uitgevonden in de loop der jaren. Als ik kijk naar hoe mijn fimoklei snoepsieraden er in het begin uitzagen en hoe ze er nu uit zien, dan is dat echt een wereld van verschil! Een tijd geleden heb ik zelfs op het Fimo Festijn gestaan, toen werd ik door het bedrijf Staedtler zelf gevraagd. Ik onderscheid mij doordat ik veel ervaring heb en steeds met nieuwe ontwerpen en ideeën kom.”

Achter de schermen: Sweetstuff

Welke webwinkelsoftware gebruik je?

“Ik heb een tijd met Opencart gewerkt, maar deze verouderde en wanneer je dan wilt updaten moet je je hele webwinkel vernieuwen. Ik ben sinds 2020 overgestapt op WordPress en WooCommerce. Deze software is ontzettend fijn omdat je je webwinkel helemaal naar eigen smaak kunt inrichten. Het is leuk om zelf aan je webshop te kunnen bouwen. Je kunt gemakkelijk de kleuren of het thema aanpassen.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Ik denk niet dat er iets is dat ik anders zou aanpakken. Het opzetten en runnen van een webwinkel gaat met vallen en opstaan. Naarmate je bezig bent leer en ontdek je steeds meer. Je komt erachter welke dingen wel en niet voor je werken. Iedere webwinkel is weer anders dus er bestaat ook geen standaard recept. Je moet het ervaren door gewoon te doen.”

Achter de schermen: Sweetstuff

Zoet…

Ook in deze bijzondere tijden laat Lisa’s creativiteit haar niet in de steek. “Op dit moment verkoop ik voornamelijk sieraden via mijn webwinkel. Mijn idee is om ook zoete haaraccessoires te gaan ontwerpen en verkopen. Zodra de Corona crisis voorbij is, wil ik ook weer op marktjes en braderieën gaan staan. Ook ga ik mijn aandacht dan weer richten op het geven van fimoklei workshops en kinderfeestjes.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

“Ik moet je eerlijk zeggen dat ik weinig tips heb gekregen van anderen. Ik heb alles helemaal zelf uit moeten zoeken. Webwinkeliers geven natuurlijk niet zomaar gratis tips over hoe zij aan veel klanten of bekendheid zijn gekomen. Waar ik wel achter ben gekomen is dat je altijd in jezelf moet blijven geloven. En dat wil ik ook als tip meegeven. Ik heb wel eens momenten gehad dat ik dacht, waar ben ik toch aan begonnen. Maar ik geef nooit op en beleef nog steeds ontzettend veel plezier in het maken van mijn sieraden. Het geeft mij een goed gevoel als ik leuke reacties krijg van mensen. En als ik zie dat ik weer iemand blij heb gemaakt, met iets wat ik zelf heb gemaakt.”

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen