Achter de schermen: CraftyGoblin

Achter de schermen: CraftyGoblinBart werkt als verpakking specialist voor een grote snacks- en chipsfabriek. Een leuke en uitdagende baan bij een goede werkgever maar niet een waar hij bijzonder veel passie voor heeft. Toen er een brief van het pensioenfonds op de mat viel waarin hij las hoeveel jaar hij nog moest werken realiseerde hij zich: "Dit wil ik niet nog bijna 40 jaar doen." Zijn vriendin raadde een jobcoach aan en na twee sessies was het duidelijk. Hij wilde van zijn hobby (Dungeons & Dragons) zijn werk maken. Diezelfde avond werd het bedrijfsplan geschreven en twee maanden later zat hij bij de KvK. De webwinkel CraftyGoblin is online sinds januari 2021. Wij vragen Bart naar zijn leven als webshop eigenaar!

Bart vertelt: "Het aanbod dat ik heb is breder dan dat van de meeste concurrenten, en ik verkoop ook zelf gemaakte artikelen. Daar komt ook het “crafty” deel van CraftyGoblin vandaan. Zo verkopen we zakjes om dobbelstenen in te bewaren waar we zelf het artwork op drukken. Ook verkopen we “potions of healing”; leuke flesjes die er door een laagje resin erin uitzien alsof er vloeistof in zit, in het flesje zitten dobbelstenen die gebruikt kunnen worden in het spel."

"Dit verschilt heel erg. Wanneer ik nieuwe producten maak of toevoeg aan het assortiment ben ik lang zoet met foto’s maken en beschrijvingen typen. Op andere dagen spendeer ik alleen een uurtje om de bestelling van die dag te verzamelen en versturen. 

Er komt bijzonder veel bij kijken, als eigenaar hou ik me bezig met de lay-out van de website, producten uitzoeken, producten ontwikkelen, foto’s maken, social media, administratie en al het werk in en om het ‘’magazijn’’ van voorraad beheer tot het inpakken van elk pakketje. Dit is ook het leuke eraan, je mag alles doen en blijft nieuwe dingen leren."

Achter de schermen: CraftyGoblin

"In de ochtend kijk ik meestal direct of er in de nacht bestellingen zijn gedaan, na het ontbijt verzamel ik deze meteen en maak ze klaar voor verzending, dan stap ik op de fiets naar mijn “normale” baan. Tegen half vier kom ik thuis en controleer ik of er nieuwe bestellingen binnen zijn gekomen om deze te verzamelen en te versturen met de pakketjes van de avond en nacht ervoor. Op maandagavond doe ik de administratie van de afgelopen week, verdeel ik de inkomsten van die week over de daarvoor bedoelde potjes, en vervolgens plaats ik een bestelling bij mijn leverancier om de voorraden weer aan te vullen. De overige dagen zien er qua indeling ongeveer hetzelfde uit, echter ben ik dan niet bezig met administratie maar maak ik producten, product foto’s en ontvang ik de bestellingen die ik aan het begin van de week geplaatst heb om deze vervolgens op te ruimen en bij te schrijven in de voorraden."

"Het leukste vind ik het zien van nieuwe bestellingen. Dat klinkt natuurlijk heel logisch omdat een nieuwe bestelling ook inkomsten betekent, maar daar is het me niet eens om te doen. Voor mij is elke nieuwe bestelling die binnenkomt een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt en elke bestelling waar iemand een zelfgemaakt product koopt geeft me daarbovenop nog een gevoel van trots.

Het minst leuk vind ik de BTW aangifte. Het administratie deel van de webwinkel vind ik nog niet eens zo erg, meestal is het zelfs leuk omdat je de groei van het bedrijf heel feitelijk kunt zien! Maar de BTW aangifte blijft een noodzakelijk kwaad."

"De eerste uitdaging was een leverancier vinden. Omdat ik begon vanuit mijn eigen woning waren er leveranciers die geen zaken met me wilden doen. Uitzoeken over welke potjes de inkomsten verdeeld moeten worden, en in welke hoeveelheid is ook een hele klus. Maar de verleiding om af te wijken van het originele plan is denk ik de grootste uitdaging. Soms kom ik producten tegen waar ik eigenlijk nog geen duidelijk plan voor heb of de financiën nog niet voor bij elkaar heb, maar dan ben ik zo enthousiast dat ik mezelf echt moet overtuigen om vast te houden aan het plan voor stabiele groei, haha."

Achter de schermen: CraftyGoblin

De webshop is gemaakt met WooCommerce – WordPress. "In het begin vooral omdat mijn zwager hier veel mee werkt en me heeft geholpen alles goed op te zetten, maar nu ook vooral omdat het heel makkelijk is in gebruik. Het toevoegen van nieuwe producten is in een handomdraai gebeurd en het aanpassen van de site zelf is ook heel makkelijk. Met een beetje kennis en veel logisch nadenken kom je een heel eind."

"Op Google zorg ik dat de webshop goed te vinden is en verder maak ik veel gebruik van social media. Op Instagram probeer ik toch wel elke één tot twee dagen iets te posten over nieuwe producten, nieuwe voorraden of dat we zelf Dungeons & Dragons aan het spelen zijn. Ook koop ik bepaalde producten bij lokale ondernemers, en doordat ik hun producten op social media deel delen zij weer mijn bedrijf en zo groeit mijn bereik ook weer. Verder doen weggeef acties het heel goed en is het een leuke manier om mensen enthousiast te maken voor het bedrijf en de producten."

"Ik zou iets meer onderzoek hebben gedaan naar de “corebusiness”, en hier aan het begin meer op hebben ingezet zodat ik niet geld stak in producten die langzaam lopen. Ik denk dat 70% van mijn business nu bestaat uit dobbelstenen, als ik daar aan het begin 100% op in had gezet bleef er meer geld over om te groeien. Nu duurde het iets langer omdat delen van het benodigde geld vast zat in andere producten."

"Dit is eigenlijk heel goed te doen, zolang ik zorg dat ik rond 16:00 de pakketjes op de bus doe zoals ik beloof op de website, kan ik doen en laten wat ik wil. Bij mijn huidige werkgever werk ik van 07:00 tot 15:30 en hiermee past het dus perfect. Alleen de vakanties zijn wat lastiger, hiervoor heb ik gelukkig een familielid die de bestellingen verstuurd, maar een spontaan weekendje weg zit er momenteel even niet in."

"Het doel is om uiteindelijk alleen van de webwinkel te kunnen rondkomen, de droom is om steeds iets uit te breiden totdat dit lukt. Ik heb nog ambities om uit te breiden naar andere markten en mogelijk zelfs een eigen winkelpand, waar ook spelavonden gehost kunnen worden. Maar de komende tijd ga ik me vooral richten op het uitbreiden van de huidige voorraad."

"Zorg dat je geld verdeling klopt. Zet de BTW direct op een aparte rekening, deze moet hoe dan ook betaald worden dus kun je maar beter zorgen dat dit klopt. En zorg dat alles en iedereen betaald is voor je nieuwe uitgaven gaat doen, er is niets zo vervelend als geld uitgeven dat je eigenlijk niet hebt. Dit brengt onnodig veel stress met zich mee en kun je dus beter voorkomen."

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.