Interviews
Astrid van der Made
Interviews
3 min

Achter de schermen: Viva Donna

3 min

In 1998 opende Sandra haar schoonheidssalon, naast haar baan bij een parfumerie. Maar na een ongeval van haar dochter, en de zorg die zij daardoor nodig had, was het niet meer mogelijk om haar baan te behouden. Ook het uitbreiden van de salon kon om deze reden niet. Op een gegeven moment kwam er iemand op Sandra's pad en samen kwamen ze tot de conclusie dat een webshop wellicht super leuk zou zijn. Sandra is dol op leuke dingen inkopen, en haar dochter vond het leuk om te helpen. In 2018 ging de webwinkel live. Wij vragen Sandra naar haar leven als webshop eigenaar.

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Sandra vertelt: "Mijn producten vind je niet bij de lokale ondernemers. Verder wil ik uitstralen dan mijn producten goed zijn voor mens en milieu." 

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

"Mijn webshop kost heel veel tijd. Zeker als je het goed wilt doen. Om bijvoorbeeld bovenaan te blijven in Google moet je dagelijks bezig zijn met je webshop door blogs te schrijven. Daarnaast ben ik iedere dag bezig met het verwerken van de bestellingen die binnen komen en op vakantie gaan is lastig omdat niemand het tot nu toe van mij over heeft genomen."

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

"Zodra ik wakker word laat ik eerst de hond uit. Daarna draai ik de bestellingen uit, ontbijt ik en breng ik mijn dochter naar school. Zodra ik terug ben begin ik met het inpakken van de bestellingen. Ik werk ook nog steeds in mijn schoonheidssalon, dus tussendoor behandel ik daar ook klanten. Dan is het tijd om te lunchen en vervolgens werk ik aan mijn webshop. Dit kan bijvoorbeeld de nieuwsbrief zijn, soms schrijf ik een blog of maak ik advertenties. Er is genoeg te doen! Zodra ik mijn dochter van school gehaald heb is er tijd voor de kinderen. Zijn ze er niet, dan werk ik nog even lekker door aan de webshop. Twee keer per week werk ik 's avonds in mijn salon en de andere avonden lig ik lekker op de bank met de kinderen of speel ik een potje tennis met vriendinnen." Een druk leven dus, er komt heel wat kijken bij het runnen van een webshop.


Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

"De inkopen van producten vind ik het aller leukste om te doen. Het minst leuk vind ik onterechte boze klanten. Gelukkig komt dat niet heel vaak voor." Sandra is zichzelf wel een aantal keer tegengekomen. "Maar door deze uitdagingen aan te gaan leer je weer heel veel en groeit niet alleen je webshop maar groei je ook als persoon."

"Naast mijn webshop heb ik dus ook een schoonheidssalon. Daarin werk ik parttime. De combinatie is super leuk. Omdat mijn webshop thuis is, kan ik dat goed combineren. Al kan het ook wel een zo zijn dat je nooit echt vakantie of een vrije dag hebt omdat je iedere minuut van de dag kan kijken of er een bestelling binnen is."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Omdat ik goed begeleid ben zou ik het geloof ik niet anders doen. Wellicht had ik eerder contact gezocht met Astrid. Zij heeft mij een hoop geleerd."


Wat zijn je toekomstplannen?

"Mijn ambities zijn om door te groeien met de webshop door alle tips die ik van Astrid heb gekregen in de praktijk te brengen. Wellicht met een of een aantal nieuwe merken erbij. En wellicht een marketing training te volgen, want ik vind het lastig om de juiste marketing acties te bedenken."

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

De belangrijkste tips die ik heb gekregen waren van Astrid:

  1. Ga eens buiten je comfortzone
  2. Neem op tijd je rust, want ik kan nog wel eens alles wat ik van haar geleerd hebt, allemaal op één dag af willen hebben. En dan werk ik mezelf over de kop.
  3. Door iets te geven kan je daarna ontvangen.
Categorieën