Achter de schermen: The Box & Silver Rune Crafts

Sinds 2011 maakt Leigh speelse fantasiejuwelen van Fimoklei: van oorbellen met koekjes tot diademen met schattige octopussen en vogelnestjes. Samen met een vriendin richtte ze het merk Tooiful op en organiseerden ze homeparties die ze Accesoirées noemden. Na enkele van deze Accessoirées groeide haar zin om het professioneler aan te pakken. En niet veel later was The Box een feit. Ondertussen is The Box uitgegroeid tot een webwinkel vol kleurrijke cadeaus, waaronder een deel van de handgemaakte creaties zoals de fantasiejuwelen, maar bijvoorbeeld ook gepersonaliseerde chocolade- en snoepcadeaus. Sinds 2020 heeft Leigh een tweede webwinkel, Silver Rune Crafts, waarin ze alles wat niet bij The Box past verkoopt, zoals de handgemaakte zilveren juwelen en koolzaadwaskaarsen, maar ook mineralen, schedels en ander moois uit de natuur. Wij vragen haar naar het leven als webwinkelier!

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Leigh vertelt: "Elk idee dat in mij opkomt, geef ik een kans. Mijn aanbod is nooit statisch. Ik zorg ook altijd voor de beste kwaliteit." Door haar hoge vereisten hierin, heeft ze een doos vol met “afgedankte” producten die ze niet wil verkopen. Oeps!

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkels?

"Het is een one-woman-show dus àlles komt er bij kijken, haha. Het is soms wat overweldigend, maar wel super om zoveel afwisseling te hebben. Ik doe mijn webwinkels in bijberoep, dus ik houd me er ’s avonds na mijn andere job en in het weekend mee bezig."

Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkels?

"Het leukste vind ik mijn producten maken en inkopen. Of natuurlijk wanneer er een verkoop is, en dan de bestelling klaarmaken om te versturen. De vervelendste taak vind ik de productfoto’s maken en de producten online zetten, dat is redelijk saai bandwerk."

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van je webwinkels?

Leigh heeft een hekel aan actief verkopen en dat is toch wel een vrij belangrijk onderdeel van webshop marketing, dus dat is een groot struikelblok voor haar. "Ik heb een beetje te veel de mentaliteit van “mijn klanten vinden mij wel”, maar die vlieger gaat online niet zo goed op. Je hebt geen etalage waar mensen toevallig passeren en aangetrokken worden om eens binnen te springen in je winkel."


Welke webwinkelsoftware gebruik je?

"Mijn webshops draaien op WordPress met WooCommerce. Dit is (gratis) open source software waardoor je alle vrijheid hebt om aan te passen wat je maar wil. Je hangt ook niet vast aan een platform dat misschien volgend jaar niet meer bestaat. Je moet er niet veel geld in steken om al een degelijke webshop op te zetten, vind ik. Het is ook makkelijk in gebruik dankzij de straight forward interface, en als je ergens op een probleem stoot, kom je er meestal snel uit dankzij de vele tutorials die online te vinden zijn."

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkels?

"Allereerst probeer ik om mijn passieve marketing, zoals SEO (zoekmachine optimalisatie), op punt te hebben. Daarna e-mailmarketing en social media."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Leigh is in de webwinkelwereld gestapt zonder online verkoopvoorkennis whatsoever. "Een product maken of inkopen en dan online zetten is niet zo moeilijk, maar dan komt het… SEO? CRO? Qué? Dus daar zou ik mij dan eerst mee bezig houden; alles leren over hoé je een product online verkocht krijgt. Stap 1 zou dan zijn om meteen te focussen op ijzersterke SEO strategie."


Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

"Ik zou heel graag weer een bakstenen winkel willen hebben en in hoofdberoep (web)winkelier zijn. Ik heb in het verleden al een winkel gehad, van 2012 tot 2015, en dit was de leukste job die ik tot nu toe uitgeoefend heb. Helaas ben ik daar toen in gesprongen zonder kennis van zaken, waardoor ik er mee moest stoppen door een samenloop van omstandigheden. Ik werk dus hard om mijn webshops groot genoeg te krijgen zodat ik er mijn fulltime baan van kan maken." 

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

"Verspil niet te veel tijd aan je webwinkel er super mooi uit te laten zien; een aangenaam ogende huisstijl en goede productfoto’s zijn al genoeg om te starten. Zorg er vooral voor dat jouw webshop super functioneel is. Maak het de mensen makkelijk om iets te kopen, in plaats van indruk proberen te maken met flashy sliders, overbodige pop-ups en andere foefjes die bezoekers eigenlijk vervelend vinden."

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.