Achter de schermen: My Sweet Lifestyle & More

Achter de schermen: My Sweet Lifestyle & More

Janine is al haar hele leven een creatief persoon. Vroeger al was ze altijd aan het knutselen, sieraden maken en tekenen. Waar het begon als een hobby is het nu uitgelopen op het runnen van haar eigen webshop: My Sweet Lifestyle & More. We vragen Janine hoe het leven als webwinkelier eruit ziet.

Ontwikkeling

“Vanaf 2013 ben ik hobbymatig begonnen met het maken van diverse schelpenaccessoires waaronder schelpenhangers, -spiegels en -lijsten, die ik vervolgens via mijn Facebookpagina verkocht. Ik ging steeds meer producten verkopen, stond op diverse markten en ging workshops geven. Daarom heb ik mij in 2015 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ineens was mijn hobby een echt bedrijf geworden!”

Janine verkoopt steeds meer handgemaakte sieraden en modeaccessoires en alle bestellingen gaan via Facebook. “Dat was nogal omslachtig dus heb ik in februari 2019 ervoor gekozen om een webshop te openen. Hierdoor kan ik mijn gehele collectie veel meer geordend laten zien en kunnen klanten gemakkelijk bestellen en betalen. Na eerst 3 weken een gratis versie te hebben geprobeerd, was ik er al snel achter dat dit echt iets was wat ik graag goed wilde aanpakken. Op 1 februari 2019 had ik een eigen domeinnaam, kon ik onbeperkt producten in mijn webshop plaatsen en konden mensen mijn site veel gemakkelijker vinden! De orders verlopen sindsdien grotendeels automatisch, wat mij een heleboel tijd scheelt ten opzichte van het contact wat normaal via Facebook verliep.”

Persoonlijke aandacht

Janine ziet haar klanten niet als een nummer. “Ik vind vooral het persoonlijke stuk erg belangrijk. Zelf ben ik het gezicht van mijn bedrijf en vind het belangrijk dat ik vertrouwen opbouw bij mijn klanten. Ik wil graag dat ze weten wie ik ben en dat we echt contact hebben. Ik wil dat mijn klanten het gevoel hebben dat ze goed geholpen worden, persoonlijke aandacht en eerlijk advies krijgen. Iedere bestelling verpak ik met veel liefde; groot of klein. Daarbij ontvangen de klanten een handgeschreven kaartje met een leuk cadeautje, zodat ze extra blij worden bij het openen van hun bestelling.”

Een dag uit het leven van een webwinkelier

Hoeveel tijd Janine kwijt is aan haar webshop kan ze niet precies zeggen. “Dat is een lastige vraag voor een duizendpoot/chaoot als ik :D!” Naast het runnen van haar bedrijf werkt ze ook fulltime als Leerkracht Basisonderwijs en zijn ze druk met het verbouwen in hun toekomstige droomhuis. “De uurtjes die ik besteed aan mijn webwinkel zijn vooral ‘s avonds, in het weekend en in de vakanties. Werkelijk iedere vrije minuut besteed ik dan aan mijn bedrijf. Op de doordeweekse dagen dat ik werk, begint mijn avond vaak met het checken van mijn mail; heb ik nieuwe bestellingen, berichtjes van klanten of misschien reacties op een social media bericht wat voor eerder die dag ingepland was? Daarna ga ik beginnen met het reageren op berichtjes, inpakken van bestellingen en ze vervolgens aanmelden bij de pakketbezorger, waarna ze de dag later vaak op de post gaan. Op een vrije dag of in het weekend ga ik er tussendoor vaak op uit om mooie productfoto’s te maken, nieuwe collectie in te kopen, workshops te geven of op diverse markten en braderieën te staan.”

Ook het werken aan social media berichten, het optimaliseren van de webshop, het maken van productfoto’s, contact leggen met klanten, schrijven van teksten en hoort er allemaal bij. “Ik zie het runnen van mijn bedrijf niet als werk; maar echt als passie. Ik vind het zo onwijs leuk om te doen dat ik er alleen maar energie van krijg.”

Workshops

“Workshops geven en op markten of braderieën staan vind ik het allerleukste om te doen. Waarom? Omdat ik dan echt contact leg met de mensen en fysiek aan het lesgeven of verkopen ben. Het minst leuke vind ik het administratieve stukje; ik ben niet echt gestructureerd en van het zien van allerlei cijfertjes raak ik de draad al kwijt. Gelukkig is mijn moeder administratief medewerkster en doet zij alle rompslomp wat te maken heeft met die cijfertjes.”

Focus

Gestructureerd werken is niet de sterkste kant van Janine. “Om niet met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn maar mijn focus te richten op 1 ding, dat is nog weleens een uitdaging. Doordat ik vaak met meerdere dingen tegelijk bezig ben, gaat er veel kostbare tijd verloren die ik veel beter had kunnen besteden. Ik kan met 300 dingen tegelijk bezig zijn en als ik denk even niks nieuws te hebben, verzin ik wel weer iets om mee aan de slag te gaan. Daar word ik zelf ook wel onrustig en chaotisch van.”

Webwinkelsoftware

“Ik werk via Mijnwebwinkel. Deze kwam ik bij diverse ondernemers tegen en ik vond het altijd hele mooie, overzichtelijke websites. Ik heb voor deze software gekozen omdat het programma erg gebruiksvriendelijk is en je gemakkelijk jouw eigen webshop kunt vormgeven en opbouwen. Je hebt veel opties voor het bedrag wat je per maand betaald en het ziet er erg professioneel uit. Ook is de support die je erbij krijgt gewoon TOP! De klantenservice helpt je perfect als je ergens niet uitkomt en de vragen die je hebt worden altijd snel beantwoord.”

Zichtbaarheid

Janine is heel actief op social media. “Ik probeer naast mijn producten ook meerdere kanten van mezelf en een kijkje achter de schermen te laten zien. Daarbij stimuleer ik mijn klanten om een recensie achter te laten in het online gastenboek, zodat nieuwe klanten een goed beeld van mij, mijn producten en mijn bedrijf krijgen. Mond-tot-mond reclame werkt altijd nog erg goed merk ik wel en via Google blijk ik toch ook steeds beter vindbaar te zijn, al is daar nog wel wat werk aan de winkel.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Vooraf meer stil staan bij het maken van een goed plan. Ik ben er zelf echt vrij onverwachts ingerold en het is eigenlijk allemaal zo gelopen, maar door de jaren heen heb ik veel verschillende items verkocht en diverse stijlen gehad. Ik ben mezelf nu bewuster van mijn doelgroep en probeer mijn producten daarbij aan te laten sluiten.”

Showroom

Ook aan de toekomst wordt gedacht! “Aan het huis wat we gekocht hebben en druk aan het verbouwen zijn, zit een aanbouw die wordt omgetoverd tot mijn eigen shop/ showroom aan huis. Supertof dat ik dan eindelijk mijn gehele collectie lekker kan uitstallen en een eigen winkel kan inrichten. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor het uitstallen en laten zien van mijn webshopvoorraad, maar ik ben ook van plan om dan leuke kledingparty’s te geven en diverse workshops te organiseren. Ik kijk er zo onwijs naar uit om de ruimte helemaal in mijn stijl op te knappen, mijn spullen mooi uit te stallen en klanten te mogen ontvangen aan huis!”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

“Ik moet zeggen dat ik van diverse ondernemers al hele goede tips heb gekregen en die ook wel toepas, maar ik doe het meeste vanuit mijn gevoel. Ik wil namelijk ook dat mijn bedrijf een persoonlijke uitstraling blijft houden. Dat mijn klanten mij aan de manier waarop ik dingen deel blijven herkennen. Blijf dicht bij jezelf, pas de kennis die je opdoet maar wel op jouw eigen manier.”

Janine heeft nog een cadeautje speciaal voor jou. Met de code MSLS19 ontvang je 10% korting op je bestelling!

Ook een eigen webwinkel? Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ via deze link voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief