arrow_drop_up arrow_drop_down

Achter de schermen: Zhen Zhu

Angelique runt al bijna 10 jaar haar eigen webwinkel Zhen Zhu. De webwinkel is online sinds 2011. Waar Angelique zich eerst nog richtte op evenementen, wist ze vanaf het begin al dat een webshop de toekomst zou hebben. Maar waar begin je? Angelique vertelt ons over haar start en leven als webwinkelier.

Het roer om

De oorsprong van Zhen Zhu ligt in 2007. Angelique was toen zakelijk accountmanager bij een bank en de CEO vertelde dat hij de bank wilde verkopen. “Ik dacht: dat is leuk en aardig, maar dat betekent waarschijnlijk dat ik opnieuw mag solliciteren naar mijn eigen baan. Dus ik bedacht een plan B, out of the box. Als alles mogelijk zou zijn wat zou ik het liefste willen doen?
Ik moest opeens denken aan toen ik nog een klein meisje was, 11 jaar. Als je me toen had gevraagd ‘wat wil je later worden?’ dan had ik gezegd edelsmid. Ik had het al helemaal uitgezocht, maar helaas liep het anders. Na het behalen van mijn diploma, begin jaren tachtig, was het crisis en zei mijn vader dat het niet zo’n goed plan zou zijn om edelsmid te worden. Ik ben het onderwijs in gegaan en uiteindelijk via een hele lange omweg en veel avondstudie bij de bank terecht gekomen.”

“Na de verkoop mocht ik solliciteren naar mijn oude baan en tot mijn grote verbazing mocht ik blijven. Ik besloot te blijven en in mijn vrije tijd te werken aan mijn bedrijf tot in 2014 de kantoren gingen sluiten. Dit was voor mij het perfecte moment om volledig voor mezelf te gaan werken. Achteraf kan ik niet anders zeggen dan dat ik dankbaar ben en dat het zo is gelopen. Zonder mijn ervaring bij de bank had ik nooit voor het ondernemerschap gekozen.”

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

“Ik begin de dag met het bewerken van foto’s en plaats deze in de webshop met de bijbehorende productteksten. Daarna neem ik de e-mail door, probeer ik nieuwe technieken uit, maak ik orders klaar en verzend deze. Ik ben hier fulltime mee bezig, vaak ook nog in het weekend. Overdag ben ik bezig met mijn bedrijf en de avonduren zijn er voor privé.
Mijn taken zijn heel divers: klantcontact, inkoop, verkoop, inpakken, productfotografie, foto’s bewerken, teksten schrijven voor e-mailmarketing, productteksten, sociale media teksten, sieraden maken, administratie, verzenden…” Zoals je leest, Angelique is een echte duizendpoot!

Sieraden maken

We vragen Angelique wat ze nu het allerleukst vindt aan het runnen van haar webwinkel. Dat is moeilijk kiezen!

“Het leukste vind ik sieraden maken, nieuwe dingen uitproberen, fotografie en foto’s bewerken en nieuwe producten in de webshop plaatsen. De minst leuke klus vind ik als de techniek me in de steek laat en ik  moet uitvogelen hoe ik het weer aan de praat krijg. Daarnaast vind ik ook het doen van mijn administratie niet zo leuk. De wereld verandert in rap tempo en het is een uitdaging om het goed bij te houden en om op tijd in te springen.”

Zoetwaterparel

“Door mijn niche product, zoetwaterparel sieraden, ben ik goed vindbaar online. Door gebruik van SEO, Facebook, Instagram, Pinterest, netwerken en e-mailmarketing trek ik bezoekers naar mijn webwinkel. Inmiddels is Zhen Zhu uitgegroeid tot een van de grootste en betaalbare zoetwaterparel sieraden bedrijven, waar maatwerk en persoonlijk contact nog steeds mogelijk is. Klanten staan wel eens te kijken als ik opbel naar aanleiding van hun bestelling, dat zijn ze niet gewend van een webshop. Of ik lever de bestelling persoonlijk af als het in mijn woonplaats Breda is. Klanten waarderen dat enorm en het voordeel voor mij is dat ik meer inzicht krijg in wie mijn klant is.”

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

“Ik werk met Mijnwebwinkel, ben hier erg over te spreken. Ze zijn erg behulpzaam en ik vind het fijn dat er een team is waar je op terug kan vallen als je geen tot weinig kennis hebt van de techniek.”

Sociale media

Angelique vertelt dat als ze opnieuw zou beginnen, ze eerder met het inzetten van sociale media zou beginnen. “In die tijd dat het nog eenvoudig was om mensen te verleiden om naar je webshop te komen. Ook zou ik eerder met SEO beginnen.”

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

“Mijn ambitie is om mijn omzet te verhogen met 50% door middel van Pinterest en meer zichtbaar te zijn.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“SEO SEO SEO, ga er mee aan de slag want je zult zien dat je beter vindbaar bent in Google. En mijn motto is: volg je hart en je passie, dan weet ik zeker dat het goed komt ❤”

Ook een eigen webwinkel? Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ via deze link voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen