Waarom je als webwinkelier echt wat met Pinterest moet doen
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
4 min

Waarom je als webwinkelier echt wat met Pinterest moet doen

4 min

Je hebt een webshop en wilt uiteraard graag meer verkeer naar je website, meer naamsbekendheid en vooral meer conversie. Heb je er dan al eens aan gedacht om Pinterest in te zetten? Misschien gebruik je dit platform zelf al om inspiratie op te doen. Jouw klanten gebruiken Pinterest ook voor inspiratie. Dus zonde als ze jou daar niet vinden.

Wat is het?

Voor degenen die Pinterest nog niet kennen, eerst een korte uitleg over wat het nu eigenlijk is. Pinterest wordt onterecht vaak in één adem genoemd met Facebook en Instagram. Dit maakt dat veelal gedacht wordt dat dit het volgende sociale medium is waar je je mee bezig moet houden. Maar dat is dat helemaal niet. Pinterest is een zoekmachine. En wel een visuele zoekmachine. Het is een platform waar je al je mooie foto’s kunt bewaren. Waar je je blogs onder de aandacht kunt brengen. Pinterest is het platform om je klanten en potentiële klanten te informeren en inspireren. Dit hoef je niet enkel met je eigen content te doen, je gebruikt ook content van anderen.

Content deel je op Pinterest door een afbeelding te bewaren, met een beschrijving erbij en een link naar je webshop. Deze afbeelding noem je een pin.

Het aantal gebruikers in Nederland groeide vorig jaar met maar liefst 18% tot een totaal van ruim 3,5 miljoen gebruikers. Het platform wordt veelal gebruikt door vrouwen. Is jouw ideale klant een vrouw? Dan is de kans groot dat ze actief is op Pinterest.

Voor wie is Pinterest geschikt?

Pinterest is geschikt voor iedereen die regelmatig nieuwe content op haar website plaatst. Dus voeg je regelmatig nieuwe artikelen toe aan je website en/of blog je frequent? Dan is Pinterest ‘the place to be’.

Plaats jij nog niet regelmatig een nieuw blog op je website? Of maak je nooit een giftguide voor je klanten? Start daar dan nu mee. Naast dat deze content het heel goed doet op Pinterest is het ook goed voor je vindbaarheid in Google.

Pinterest wordt veelal gebruikt als inspiratieplatform. Maar het grootste deel van de bezoekers heeft wel degelijk een koopintentie als ze op Pinterest zitten. Ze gaan eerst op zoek naar inspiratie om vervolgens de knoop door te hakken en over te gaan tot aankoop van een product (of dienst).

Het voordeel ten opzichte van Facebook of Instagram?

Er zitten meerdere voordelen aan Pinterest als je dit vergelijkt met Facebook en Instagram. Maar een van die voordelen is ook direct een nadeel. Een pin ‘leeft’ veel langer dan een post op Facebook of Instagram. Daar verdwijnen je berichten vaak binnen enkele uren, terwijl een pin op Pinterest zeker een levensverwachting heeft van maanden. En daar schuilt ook een nadeel. Dit maakt namelijk dat Pinterest niet geschikt is voor de promotie van kortdurende acties. Maar Pinterest is wel hét kanaal om je klanten te inspireren met mooie foto’s en de plek om content te delen die blijvend informatief of inspirerend is. Een pin die je vandaag bewaard, wordt over drie maanden nog steeds getoond en zorgt dan nog steeds voor verkeer naar je website. Daarnaast maak je op Pinterest gebruik van borden om je pins te categoriseren. Hierdoor maak je het voor de bezoekers makkelijk en overzichtelijk om te zoeken op onderwerp.

Op Pinterest deel je niet alleen je eigen content, maar kun je ook gemakkelijk de content van anderen. Het grootste doel is om de bezoekers te inspireren waardoor ze jou gaan zien als expert in jouw vakgebied en ze jou gaan vertrouwen.

En wat ik een heel groot voordeel vind is dat je niet bezig hoeft te zijn met interactie. Waar het bij Facebook en Instagram heel belangrijk is om de interactie aan te gaan met je volgers, is dit bij Pinterest helemaal niet belangrijk. Dit maakt dit platform minder tijdrovend dan de andere kanalen.

Een nadeel is dat het vaak iets langer duurt voordat je effect ziet van je inzet. We zijn gewend om snel resultaat te zien van onze inzet en zijn daardoor geneigd om snel de handdoek in de ring te gooien als we na één of twee weken geen effect zien. Je moet het wel even wat langer volhouden, maar daarentegen is het ook minder erg als je even een paar dagen minder actief bent door bijvoorbeeld vakantie. Je pins blijven wel zorgen voor verkeer naar je website.

Wat is belangrijk als je Pinterest inzet voor je webwinkel?

Net als bij sociale media is het wel belangrijk dat je consequent aanwezig bent en zorgt voor vernieuwing op je account. Pinterest is gek op nieuwe pins, zorg er dus voor dat je minimaal één keer per week een nieuwe pin plaatst. Zoals het ook bij Google belangrijk is, is het ook op Pinterest belangrijk dat je gebruik maakt van zoekwoorden in je pin-omschrijvingen en bord-omschrijvingen. Aangezien Pinterest een zoekmachine is, worden pins getoond op basis van een zoekopdracht. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken zorg je ervoor dat je pins getoond worden.

Ga aan de slag met een zakelijk account. Hiermee heb je onder andere toegang tot je statistieken.

Zorg ervoor dat je account goed is ingevuld, dat je website is geclaimd en dat je rich pins hebt ingesteld. Dit verhoogt jouw succes enorm.

Maak gebruik van kwalitatieve foto’s. Foto’s van gezichten doen het op Pinterest minder goed. En staande foto’s werken weer veel beter dan liggende foto’s.

Zodra je een nieuwe pin bewaard, zorg er dan voor dat deze naar de juiste pagina linkt. Als de bezoeker op de pin klikt, moet deze op de pagina komen waar de pin over gaat. Anders raak je de bezoeker kwijt en heeft Pinterest niet het gewenste effect.

Wees niet bang om content van anderen te delen op je eigen account. Het hoofddoel is immers om de bezoeker te inspireren, te informeren en ze te laten weten dat jij ze snapt. Dat je weet waar hun pijnen zitten en dat je weet waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor win je hun vertrouwen en wordt je gezien als expert in jouw vakgebied. Zodra ze klaar zijn om de stap te zetten zullen ze eerder bij jou uitkomen.

Houd er bij het plaatsen van pins rekening mee dat mensen gemiddeld zes tot acht weken voor een feestdag op zoek gaan naar inspiratie. Dit betekend bijvoorbeeld dat je uiterlijk half oktober je pins voor/over Sinterklaas online moet hebben staan. Begin november je kerstbord moet hebben staan. En dat mensen in april/mei aan de slag gaan met inspiratie opdoen voor de zomer.

Ik wens je heel veel plezier en succes met het inzetten van Pinterest voor je webwinkel.

Dit gastblog is geschreven door Pinterest specialist Wanda Spaak.

Categorieën