Hoe je met Pinterest veel meer verkeer naar je webshop trekt
2 min. leestijd

Hoe je met Pinterest veel meer verkeer naar je webshop trekt

Als webwinkel eigenaar kun je niet zonder het promoten van jouw webshop. Maar wist je ook dat Pinterest een grote rol heeft in de groei van jouw bedrijf? Zet je Pinterest op de juiste manier in, dan nemen jouw bezoekersaantallen toe.

Pinterest is anders dan de meeste social media kanalen, omdat het een zoekmachine voor afbeeldingen is. Dat betekent dat een pin niet wegzakt naarmate er nieuwe content bij komt, maar dat deze altijd terug gevonden kan worden. Mits jij deze op de juiste manier optimaliseert.

Gebruik jij Pinterest al jaren privé? Hartstikke mooi! Gebruik het account dat je al hebt en zet dit om naar een bedrijfsaccount. Heb je nog geen account? Dan kun je meteen starten met het maken van een bedrijfsaccount. Een bedrijfsaccount heeft namelijk verschillende voordelen:

  • Je kunt statistieken bekijken én kun je je website verifiëren. Wanneer je website is geverifieerd heb je toegang tot de statistieken in Pinterest gericht op jouw website, en kom je meer betrouwbaar over.
  • Bovendien kun je met een bedrijfsaccount ook rich pins instellen. Dit zijn pins die meer informatie geven dan gewone pins. Zoals bijvoorbeeld prijs, waar iets gekocht kan worden of informatie over de auteur.

Meer verkeer trekken naar je website met Pinterest wordt lastig als je bezoekers jouw content niet makkelijk kunnen delen. Dus maak het je bezoekers makkelijk en zorg voor deelknoppen bij de afbeeldingen op bijvoorbeeld je blog. Deze kun je makkelijk instellen met behulp van een plugin, of als je handig bent, door een code in html toe te voegen.

Wanneer je een account hebt aangemaakt is het tijd om verschillende borden aan te gaan maken en deze te gaan vullen met content. Je trekt met Pinterest veel verkeer naar je website als je een goede afweging maakt tussen het pinnen van eigen content en het pinnen van andere pins. Houdt een ratio van 80 – 20 in gedachten, waarbij je 20% eigen pins deelt en 80% pins van anderen.

Daarnaast is het belangrijk om voldoende borden aan te maken, maar houd hierbij altijd je eigen niche in gedachten. Staat jouw website in het teken van DIY/creativiteit? Dan zitten jouw volgers niet te wachten op een bord met trouw-inspiratie. Wanneer je jouw zakelijke account ook persoonlijk gebruikt, kun je ervoor kiezen om een bord geheim te maken. Op die manier kun je toch jouw trouw-inspiratie pinnen maar zien je volgers er niets van.

Pinterest werkt het beste met lange verticale afbeeldingen. Alle afbeeldingen hebben dezelfde breedte in de feed, dus je kunt opvallen door gebruik te maken van de lengte van een pin.

Maak per artikel ook meerdere afbeeldingen in een vergelijkbare stijl. Op die manier kun je controleren welke afbeeldingen de meeste bezoekers naar je site brengen. Maak hiervoor verschillende templates met dezelfde uitstraling. Dit zorgt overigens ook voor herkenbaarheid voor de pinner. Houd voor het gemak 2 – 5 templates aan. Dit soort templates kun je heel makkelijk maken via bijvoorbeeld Canva.

Op Pinterest kun je werken met groepsborden. Dit zijn borden waar meerdere deelnemers op kunnen pinnen. Zoek borden die binnen jouw niche vallen en dien een verzoek in om deel te nemen. Vaak staat in de omschrijving van het bord uitgelegd hoe je dat moet doen. Meestal bestaat het uit het volgen van de oprichter van het bord, het volgen van het groepsbord en een mailtje of een bericht via Pinterest sturen naar de maker van het groepsbord. Ook op deze borden geldt: pin niet alleen maar eigen content.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.