arrow_drop_up arrow_drop_down

3 marketingacties waar je nog niet eerder aan dacht

Als webwinkelier ontkom je er niet aan om aan marketing te doen. Bezoekers komen immers niet vanzelf en klanten al helemaal niet. Er zijn verschillende marketingacties die je kunt inzetten, variërend van gratis opties – denk aan bloggen en sociale media – tot acties waarvoor je een flink budget nodig hebt, zoals advertentiecampagnes op Google of op Facebook. De meest toegepaste marketingacties ken je waarschijnlijk wel. In dit artikel lees je over drie marketingacties waar je waarschijnlijk nog niet eerder aan gedacht hebt, maar die wel heel interessant kunnen zijn als je een webshop runt.

1. Promoot je webwinkel offline

Als je als webwinkelier met marketing aan de slag gaat, denk je waarschijnlijk direct aan online marketing: bloggen, het sturen van nieuwsbrieven, sociale media of online advertenties. Allemaal prima manieren om je zichtbaarheid online te vergroten. Maar vergeet ook de traditionele marketingmethoden niet. Het verspreiden van flyers, folders, brochures of posters mag dan ouderwets klinken, het is nog altijd heel effectief als het gaat om het vergroten van de naamsbekendheid.

Laat bijvoorbeeld eens professioneel bedrukte folders maken en start een samenwerking met webwinkeliers die dezelfde doelgroep hebben. Als zij jouw folders meesturen met bestellingen kan dat je omzet een flinke boost geven. Zo kun je elkaar helpen. Je kunt ze ook uitdelen natuurlijk, bijvoorbeeld op een beurs, markt of evenement waar jouw doelgroep aanwezig is. Heb je een hele brede doelgroep, dan kun je zelfs overwegen om een folder of flyer huis aan huis te laten bezorgen. Zorg er wel voor dat je de ontvangers voldoende enthousiast maakt om ook daadwerkelijk jouw webwinkel te bezoeken. Het is jammer als de folder zo bij het oud papier belandt. Je voorkomt dit door vooraf goed na te denken over de boodschap die je wil uitdragen en een duidelijke call to action op te nemen op het promotiemateriaal.

Mond-tot-mondreclame

Zelf bestelde ik eens een product in een online kledingwinkel. De eigenaresse pakte het slim aan en stuurde een ansichtkaart mee waarop een kortingscode stond voor de volgende bestelling. Daarnaast zat er ook een ansichtkaart bij met een kortingscode, die ik aan een vriendin kon geven. Een hele slimme manier om mond-tot-mondreclame te stimuleren. En niet alleen dat, doordat de klant de kaart met de kortingscode kan weggeven aan iemand die enthousiast is, zorg je meteen voor meer orders.

2. Vertel je verhaal met een infographic

Er zijn allerlei manieren om jouw verhaal – of het verhaal achter je producten – naar buiten te brengen. Je kunt er over schrijven, een video opnemen of een Insta story maken bijvoorbeeld. Wat maar heel weinig webwinkeliers doen, en wat dus voor jou een geweldige kans is om op te vallen, is het vertellen van je verhaal in de vorm van een infographic. Een infographic is een mooie manier om informatie op een visuele manier weer te geven. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en dan trekt een mooie infographic veel sneller de aandacht dan een geschreven blog. Door de content op je website in verschillende vormen aan te bieden vergroot je bovendien de kans dat het bekeken wordt. Sommige mensen geven de voorkeur aan het lezen van blogs en artikelen, terwijl anderen liever video´s of afbeeldingen bekijken. Bied dus voor ieder wat wils.

Een infographic over jouw webshop

Maak bijvoorbeeld een infographic over je webwinkel in het algemeen. Daarin kun je heel veel achtergrondinformatie verwerken. In welk jaar ben je begonnen? Op welke doelgroep richt je je? Zijn je klanten vooral mannen of vrouwen? Welke producten lopen het beste? Welke producten gaan wat minder? Hoeveel orders verwerk je per dag, week of maand? Wanneer zie jij een piek in het aantal orders? Voor je doelgroep is dit een erg leuke manier om wat meer achtergrondinfo over je webwinkel te krijgen. Je deelt info over je webwinkel, zonder heel commercieel te zijn.

Je kunt ook een infographic maken over een bepaald product of een productgroep uit je shop. In de infographic hieronder krijg je op een leuke manier uitleg over welke vorm diamant het beste bij je past. Je kunt je voorstellen dat dit meer de aandacht van de lezer trekt dan een saai stuk tekst waarin dit wordt uitgelegd. Als webwinkelier kun je hier dus handig gebruik van maken.

Een derde optie is om een infographic te maken over een onderwerp dat voor jouw doelgroep interessant is. Een thema dat op dat moment actueel is, of een bepaalde levensstijl, zoals de infographic hieronder laat zien.

Op Pinterest vind je nog veel meer voorbeelden van infographics. Ideaal om inspiratie op te doen.

3. Affiliatemarketing

De derde marketingactie die niet echt voor de hand ligt voor kleinere webshops, maar die wél veel extra omzet kan opleveren, is affiliate marketing. In een notendop houdt dit in dat andere website-eigenaren jouw producten promoten, en bij iedere verkoop een commissie krijgen. Vaak is dat een percentage van de omzet per bestelling. Voor een website-eigenaar is dit een interessant verdienmodel en voor jou als webwinkelier is het een mooie manier van marketing, waar je zelf nagenoeg niets voor hoeft te doen. Anderen doen jouw marketing, geweldig toch?

De makkelijkste optie is om je aan te sluiten bij een affiliate netwerk zoals Tradetracker of Daisycon. Zij zijn de schakel tussen jou als webwinkelier aan de ene kant (de adverteerder) en de website eigenaar (ook wel publisher genoemd). Via dit netwerk kun je promotiematerialen zoals banners aanbieden, je kunt nieuwtjes delen die mogelijk interessant zijn voor de publishers en je kunt eventuele kortingscodes of acties naar hen communiceren. Het voordeel van affiliate marketing is dat je betaalt voor resultaat. Vaak vragen de netwerken wel een vast, laag, bedrag per maand voor de aansluiting, maar verder betaal je dus alleen op het moment dat een publisher een verkoop voor je realiseert. Bij geen enkele andere marketingmethode betaal je voor resultaat. Dit is voor veel webwinkeliers dus een interessante optie.

Dit waren ze! Drie marketingacties waarmee je je naamsbekendheid en je omzet kunt verhogen en die nog niet massaal toegepast worden door webwinkeleigenaren. Pak het eens anders aan dan je concurrenten en ga aan de slag met offline marketing, het maken van mooie infographics en affiliate marketing.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen