Affiliate marketing voor je webwinkel, hoe werkt dat?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 december 2013 

Affiliate marketing voor je webwinkel, hoe werkt dat?

Er zijn ontzettend veel manieren om je webwinkel onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Naast vele gratis manieren waarover je op dit blog kunt lezen, kun je ook tegen betaling adverteren. Bijvoorbeeld via Google Adwords, Facebook advertenties, een banner of advertorial op een website of via affiliate marketing. In dit artikel leg ik je uit wat affiliate marketing precies is.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online adverteren waarbij jouw webwinkel gepromoot wordt op andere websites. Een website eigenaar (publisher) plaatst bijvoorbeeld een banner van jouw webwinkel op zijn site. Of hij schrijft een artikel over een bepaald product uit je webwinkel. Voor elke klik of transactie die via banners of links gegenereerd wordt ontvangt de website eigenaar een vergoeding. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je betaalt op basis van resultaat. Bezorgt een website je geen transacties, dan hoef je ook niet te betalen voor de promotie.

In onderstaande afbeelding heb ik schematisch weergegeven hoe affiliate marketing werkt.

Affiliate marketing voor je webwinkel

De kosten

Globaal zijn er drie manieren waarop je kunt betalen voor affiliate marketing:

  1. PPC (pay per click). Elke keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, ontvangt de publisher een vast bedrag, vaak een paar eurocent.
  2. PPL (pay per lead). Je betaalt een vast bedrag voor elke lead die gegenereerd wordt via de publisher website. Een lead is bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Deze vergoedingsstructuur wordt vaak toegepast bij dienstverleners.
  3. PPS (pay per sale). Je betaalt een vergoeding voor elke transactie die via de publisher website gegenereerd wordt. Dit is vaak een percentage van de omzet.

De meeste webwinkels die op deze manier adverteren vergoeden een bepaald percentage per transactie (PPS). De hoogte van deze vergoeding bepaal je zelf, maar hoe hoger de vergoeding, des te meer publishers jouw webwinkel willen promoten en hoe beter ze hun best voor je doen.

Aanmelden bij een netwerk of onderlinge afspraken?

Er zijn diverse grote affiliate netwerken waarbij je je als webwinkel kunt aansluiten. Enkele bekende partijen in Nederland zijn Daisycon, Tradetracker, Affiliate4you en Zanox. Deze netwerken hebben als voordeel dat de hele techniek voor je geregeld wordt. Je kunt eenvoudig je promotiemateriaal uploaden en alle transacties via de publisher websites worden door het netwerk geregistreerd en gefactureerd. Het netwerk zorgt ervoor dat de publisher wordt uitbetaald. Je kunt zelf bepalen welke websites jouw webwinkel mogen promoten en hoe hoog de vergoeding is.

Als je niet via een netwerk wil werken, kun je ook zelf websites benaderen met de vraag of je op affiliate basis kunt adverteren. Omdat er geen netwerk tussen zit dat een deel van de vergoeding inhoudt, kun je de website eigenaar een hogere commissie bieden, waardoor deze beter zijn best zal doen voor jouw webwinkel. Je kunt op deze manier dus meer transacties via die website verwachten. Natuurlijk moet jij (of de website) dan zelf zorgen voor een tracking systeem zodat je kunt bijhouden hoeveel bezoekers en transacties er daadwerkelijk gegenereerd worden.

In mijn volgende blog vertel ik meer over wat affiliate marketing voor jouw webwinkel kan betekenen en wat de voor- en nadelen van deze manier van online adverteren zijn.

Vond je dit artikel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Inge K.

Door

Inge K.

op 28 September 2016

Pay Per Sale is volgens mij de ideale marketing tool maar er is verrassend genoeg bijna niks over te vinden in Nederland. Wij zijn als groot bedrijf best bereid simpelweg een dealervergoeding/marge te betalen voor een verkoop via een kanaal. Simpel gezegd als iemand ons product promoot via z'n website en het leidt tot een verkoop (wat via analytics prima te achterhalen is) dan willen we daar prima voor betalen. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan omdat ik als ondernemer de verkoop kan bijhouden maar de adverteerder niet. Het draait dus ook om vertrouwen. (of ik kan de adverteerder inzage in m'n Analytics geven. Heb het geprobeerd met een forum adverteerder maar die vond het te ingewikkeld. Tja... Is dus wel een uitdaging...

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 28 September 2016

Bedankt voor je reactie Inge! Dan biedt een affiliatenetwerk als Daisycon of Tradetracker uitkomst... Ben je uiteraard wel een hogere vergoeding kwijt per sale plus maandelijkse en/of eenmalige kosten. Maar dat maakt het herleiden van een verkoop wel een stuk eenvoudiger, voor zowel de website eigenaar als de webshop.

Reactie plaatsen