15 x waardevolle weggever om je e-maillijst te laten groeien
Inspiratie: 15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

Inspiratie: 15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

Sommige mensen hebben net iets meer nodig om overtuigd te worden om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Een waardevolle weggever is dan een aantrekkelijke optie die net dat extra zetje kan geven. Daarnaast zorgt een waardevolle weggever ervoor dat klanten je makkelijker onthouden en overtuigd raken van jouw expertise. Vervolgens kun je ze door e-mailmarketing regelmatig tips, nieuwtjes en aanbiedingen toesturen.

Maak het jezelf makkelijk

Het aanbieden van een waardevolle weggever is dus een slimme manier om je mailinglist flink te laten groeien en om (veel) meer inschrijvingen te verzamelen. Je hoeft niet per se een fysiek product weg te geven. Het nadeel daarvan is namelijk dat de kosten voor verzending hoog kunnen oplopen en dat het je veel tijd kost om iedereen zijn cadeautje toe te sturen. Maak in plaats daarvan een gratis digitaal product. Dit gratis product kan van alles zijn. Een e-book bijvoorbeeld, over een onderwerp dat jouw doelgroep aanspreekt. Maar ook een gratis printable of een kortingsbon kunnen interessant zijn. Of organiseer eens een challenge voor je doelgroep.

Dit soort gratis weggevers zijn interessant voor bezoekers, waardoor je het aantal inschrijvingen snel kunt laten stijgen. Zeker als je je aanbod via social media en op je blog onder de aandacht brengt. Kies wel voor een waardevolle weggever waar je doelgroep ook echt iets aan heeft. Ik geef je graag een aantal voorbeelden:

1. E-book

Deze waardevolle weggever zie je waarschijnlijk zelf ook regelmatig voorbij komen. Maak een e-book over een onderwerp dat interessant is voor jouw doelgroep. Hebben zij een bepaalde vraag of een bepaald probleem? Beschrijf dan jouw oplossing in een e-book. Je maakt een e-book heel eenvoudig door bijvoorbeeld een Word document als PDF op te slaan en het op je website als download aan te bieden. Daarnaast is ook Canva een handige tool om mooie e-books te maken.

15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

2. Whitepaper

Een whitepaper is eigenlijk een e-book in verkorte vorm. Een document waarin je uitleg geeft over een specifiek onderwerp of waarin je een stappenplan deelt om een bepaald resultaat te behalen. Ook een whitepaper maak je eenvoudig in Word of Canva, waarna je deze als PDF kunt opslaan.

3. Cheatsheet

Een cheatsheet (of: spiekbriefje) kan een enorm handige download zijn voor je doelgroep. Je kunt hierbij denken aan een overzicht van veelgebruikte zinnen in een andere taal, met de vertaling erbij, een overzicht van welke kledingmaat bij welke kinderleeftijd hoort of een overzicht van voedingswaarden van bepaalde voedingsmiddelen.

4. Template

Verkoop je bijvoorbeeld knutselmateriaal, bied dan een template (blauwdruk) aan van een creatief project. Verkoop je papierwaren, maak dan een mooie printable template van een weekplanner, zodat je doelgroep meer structuur in zijn of haar dag krijgt. Dit zijn slechts twee voorbeelden, gebruik je fantasie en vraag jezelf af waar je doelgroep behoefte aan heeft.

5. Checklist

Heb je een bepaald stappenplan of moet je doelgroep een aantal dingen doen om een bepaald resultaat te behalen, dan kun je dat prima weergeven in een checklist. Ook deze kun je als PDF download aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een checklist om gezonder te leven, als je sportproducten verkoopt, of een checklist voor een stralende huid, als je verzorgingsproducten verkoopt.

15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

6. Videoserie

Heb je veel te vertellen, wil je je doelgroep iets leren of verkoop je producten waarbij wat meer uitleg nodig is voordat men tot een aankoop overgaat, dan kan een videoserie heel goed werken. Maak een videoserie over een onderwerp dat jouw doelgroep aanspreekt. Door de video’s op Vimeo te uploaden en vervolgens in je website te zetten voorkom je dat deze bekeken worden door bezoekers die zich niet hebben ingeschreven.

7. Case study

Vertel over hoe jouw producten een klant geholpen hebben bij het behalen van een bepaald  resultaat. Bespreek bijvoorbeeld hoe iemand 10 kilo is afgevallen door het gebruik van jouw fitnessspullen. Of hoe iemand zijn huis voor een betere prijs kon verkopen door jouw stylingtips en woonaccessoires. Dit werkt enorm motiverend voor je doelgroep.

8. Gratis samples

Verkoop je producten waar je samples van hebt, zoals verzorgingsproducten of voedingsmiddelen, bied deze dan aan in ruil voor inschrijving op je nieuwsbrief. Nadeel hiervan is dat je kosten maakt voor het versturen van de samples, dus maak voor jezelf de afweging of dit rendabel is. Door een kortingsbon toe te voegen kun je mensen extra stimuleren om direct een aankoop te doen in je webwinkel.

15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

9. Audio bestand

Je kunt ook een audiobestand als waardevolle weggever aanbieden. Denk aan meditatie als je yogaspullen verkoopt, aan een opgenomen masterclass over een onderwerp dat jouw doelgroep interesseert of aan een (eerste hoofdstuk van een) luisterboek.

10. Een ‘uitgekleed’ product

Maak een gratis versie met beperkte functionaliteit van een betaald product. Dit is vooral van toepassing als je bijvoorbeeld software of abonnementen verkoopt. Verkoop je boeken, dan kun je bijvoorbeeld ook het eerste hoofdstuk als gratis download beschikbaar stellen voor je nieuwsbrieflezers.

11. Review

Kies een populair product in je webwinkel dat je uitgebreid in een review bespreekt. Bespreek uitgebreid de functionaliteiten, mogelijkheden en voor- en nadelen t.o.v. andere producten. Schrijf dit uit, of maak er een video van die je vervolgens als download aanbiedt.

15 x waardevolle weggever om jouw e-maillijst te laten groeien

12. Zelftest

Veel mensen zijn dol op testjes, kijk maar naar de hoeveelheid (onzin-)testjes die via Facebook aangeboden worden en die massaal gedeeld worden. Misschien past het goed bij jouw doelgroep om een zelftest beschikbaar te stellen. Stel een aantal vragen en geef op basis van de antwoorden advies voor (een van) jouw producten die de bezoeker kunnen helpen. In het geval van verzorgingsproducten kun je bijvoorbeeld een test maken waarmee een bezoeker zijn of haar huidtype bepaalt. Verkoop je kleding, dan kun je een test maken waarmee een bezoeker erachter komt welke kleuren hem of haar mooi staan. En verkoop je dierenproducten, dan kan een bezoeker er via een zelftest achter komen welk huisdier in zijn of haar gezin het beste zou passen.

13. Werkboek

Een werkboek is heel geschikt als waardevolle weggever als je je doelgroep iets wil leren. Een werkboek maak je heel eenvoudig in Word of Canva, waarna je het als PDF opslaat. Via PDFescape kun je eenvoudig een werkboek maken dat direct op de computer in te vullen is. Zo hoeft iemand het niet eerst uit te printen. Tip: het werkboek moet eerst opgeslagen worden op de eigen computer van de aanvrager, anders worden zijn antwoorden niet bewaard.

14. Challenge

Wil je het groter aanpakken, organiseer dan eens een challenge waar potentiële klanten gratis aan mee mogen doen. Deze kun je zo lang of kort maken als je zelf wil. Maak bijvoorbeeld een 5-daagse challenge waarbij de deelnemers elke dag 1 tip krijgen om een bepaald resultaat te behalen. Of maak een challenge van een maand waarbij je elke week een nieuwe tip geeft. Kies voor de vorm die het beste bij jouw doelgroep past. Aan het eind van de challenge kun je de deelnemers een aanbieding doen. Over het algemeen geldt: hoe duurder het product dat je wil verkopen, des te meer waarde je moet leveren tijdens de challenge.

15. Gratis lidmaatschap

Verkoop je lidmaatschappen, bied dan als waardevolle weggever eens een maand gratis lidmaatschap aan. Je doelgroep kan zo heel eenvoudig en laagdrempelig uitproberen of jouw aanbod bij hen past.

Ik hoop dat ik je met dit overzicht geïnspireerd heb om ook voor jouw webwinkel een waardevolle weggever te maken!

Promoot je waardevolle weggever

Voor welke vorm je ook kiest, vergeet niet om jouw waardevolle weggever regelmatig onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Als zij niet weten dat je een gratis product hebt, zal het ook niet aangevraagd worden!

Er zijn verschillende manieren om je gratis weggever te promoten. Schrijf er om te beginnen een blog over, waarin je uiteraard een link plaatst naar de pagina waarop de gratis weggever aan te vragen is. Of nog beter: plaats onder je blog een inschrijfformulier, zodat mensen die geïnteresseerd zijn zich direct kunnen inschrijven.

Dit blog deel je vervolgens op al je social media kanalen. Deel daarnaast ook de rechtstreekse link van de inschrijfpagina. Vertel je doelgroep waarom ze zich moeten inschrijven. Vertel wat het hen oplevert. Websitebezoekers zijn egoïstisch (sorry…) Ze vragen zich onbewust continu af: ‘Wat heb ik er aan?’ Zorg dus dat je deze vraag direct beantwoord hebt, nog voordat hij daadwerkelijk gesteld wordt.

Vergeet ook niet om je huidige nieuwsbrieflezers jouw cadeautje toe te sturen. Heb je meteen een mooie manier om hen op een leuke manier te verrassen. Vraag hen meteen of ze de link naar jouw inschrijfpagina willen delen in hun netwerk. Gratis mond-tot-mondreclame voor jouw weggever!

Ik ben benieuwd of jij al een gratis weggever hebt, of dat je wellicht door dit blog geïnspireerd bent om er een te ontwikkelen. Deel hieronder de link naar jouw waardevolle weggever!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen