Marketing
Erika de Ridder
Marketing
2 min

In 5 stappen een e-maillijst opbouwen

2 min

Natuurlijk kun jij je doelgroep waanzinnig goed bereiken via social-mediakanalen, maar er is meer! Wat als Instagram stopt met bestaan, of Facebook niet meer het bereik heeft wat je gewend bent? Dan is het verdomd handig om een mailadres achter de hand te hebben.

1. Inschrijven op een e-maillijst

Een redelijke open deur, maar zorg dat je de mogelijkheid geeft tot het achterlaten van een e-mailadres. Dit kun je heel eenvoudig doen door in je footer een contactformulier te zetten of een ander inschrijfformulier aan te maken met jouw mailsysteem. Hoe je ook mailadressen wil gaan verzamelen op je website, zorg dat je op meerdere plekken de mogelijkheid daartoe biedt.

2. Maak een gratis weggever

Door iets gratis weg te geven in ruil voor een e-mailadres, groeit je e-maillijst een stuk sneller. Je kunt bijvoorbeeld een gratis e-book, webinar of testproduct weggeven. Wanneer je iets geeft waar de bezoeker interesse in heeft, zijn ze veel sneller geneigd hun e-mailadres achter te laten. Ook hierbij geldt weer, zorg dat het zichtbaar is op je website.

Heb jij een gratis weggever gemaakt? Vermeld dit dan duidelijk op je website, het liefst direct zichtbaar als je de pagina opent. Ook kun je de weggever gebruiken voor advertentiecampagnes, om zo nog meer adressen te verzamelen van potentiële klanten. Zorg wel dat wat je weggeeft aansluit bij wat je uiteindelijk wil gaan verkopen en dat je expliciet toestemming vraagt

3. Platform om mail mee te versturen

Wanneer je mensen hebt die hun e-mailadres met jou hebben gedeeld in ruil voor een weggever of omdat men zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, is het zaak daadwerkelijk mailtjes te gaan versturen. Hiervoor kun je uiteraard een programma gebruiken, zodat je niet alles handmatig hoeft toe te sturen op het moment dat iemand iets aanvraagt.

Een handig programma hiervoor in Mailchimp. Hiermee kun je mail funnels maken, waarin iemand terecht komt als hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief of je weggever aanvraagt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld ook 10 dagen blog-advies geven, waarbij iemand die zich hiervoor inschrijft automatisch 10 dagen lang iedere dag een mail ontvangt. Dit scheelt je natuurlijk hartstikke veel tijd, wanneer dit allemaal automatisch voor je wordt gedaan. Let wel op: dit kan alleen met de betaalde versie van Mailchimp.

4. Zorg voor relevante content

Je moet natuurlijk wel iets te mailen hebben. Wanneer je jouw (potentiële) klanten mailtjes gaat sturen, is het zaak te zorgen dat je mensen blijft vermaken, enthousiasmeren, informeren of wat jouw doel dan ook mag zijn.

Ben je niet relevant genoeg met de content die je toestuurt? Dan is de kans groot dat mensen zich direct weer uitschrijven. Dit kun je voorkomen door van tevoren na te denken over wat je wil delen.

Denk na over welke content je nodig hebt en bereid je zaken voor. Uiteraard is het handig regelmatig te checken of je nog up to date bent en alle mailtjes die je van plan bent te gaan sturen nog steeds aansluiten bij jouw publiek en je doelstellingen.

5. Deel wat jij te bieden hebt

Om mensen op je e-maillijst te krijgen is het essentieel mensen enthousiast te maken over wat je te bieden hebt. Dit doe je door dit massaal te delen met het publiek. Instagram is hier een goed medium voor, ook je website en je persoonlijke en zakelijke netwerk moet je niet vergeten.

Vertel aan wie het maar wil horen wat jij te bieden hebt, zodat mensen op de hoogte gehouden willen blijven worden van jouw expertise en ontwikkelingen. Ik ben een groot online marketing fan, maar onderschat zeker de waarde van offline marketing en een goed netwerk niet.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën