5 Tips voor meer nieuwsbrief inschrijvingen
01 oktober 2021 
3 min. leestijd

5 Tips voor meer nieuwsbrief inschrijvingen

Mensen die zich voor jouw nieuwsbrief inschrijven geven daarmee aan geïnteresseerd te zijn in je webwinkel en producten. Potentiële klanten dus, die wellicht nog een extra zetje nodig hebben voor ze bij je gaan shoppen. Of juist tevreden klanten die al eens eerder iets besteld hebben. Door het contact met deze groepen warm te houden kun je heel gemakkelijk extra omzet realiseren. Er wordt niet voor niks vaak gezegd: ‘The money is in the list’. Maar hoe zorg je er nu voor dat zoveel mogelijk mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief? In dit blog 5 tips om relevante nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen.

Plaats een aanmeldformulier op je website

Ligt een beetje voor de hand natuurlijk, deze tip. Maar geloof me, het wordt toch nog regelmatig vergeten door webwinkeliers. Natuurlijk plaats je het inschrijfformulier op een goed zichtbare plek in je webshop. Bij voorkeur op de homepage, redelijk bovenaan de pagina. Helemaal onderaan, in de footer van je website, is ook een goede optie. Voordeel is dat het inschrijfformulier dan op elke pagina in je shop zichtbaar is. Daarnaast kun je ook in de checkout vragen of de klant zich wil inschrijven voor je mailinglijst. Omdat hij dan toch al zijn gegevens heeft ingevuld, volstaat het aanvinken van een checkbox.

Heb je een blog? Plaats dan onder elk artikel een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief. Als een bezoeker het artikel nuttig of interessant vond is hij eerder geneigd zich voor je nieuwsbrief in te schrijven.

Een inschrijfformulier voor je mailinglijst maak je trouwens heel eenvoudig bij de e-mailmarketing software die je gebruikt. Zelf gebruik ik ActiveCampaign, maar ook met MailChimp of het Belgische Flexmail kun je goede nieuwsbrieven versturen en mooie inschrijfformulieren maken.

Wat zijn de voordelen om in te schrijven?

Online shoppers gedragen zich vaak egoïstisch. Onbewust vragen ze zich continu af: “Wat heb ik er aan?” Zorg dat je deze vraag beantwoordt als je om een inschrijving vraagt. Maak direct duidelijk wat het de bezoeker oplevert als hij of zij op je nieuwsbrieflijst staat. Wat zijn de voordelen? Zijn ze als eerste op de hoogte van jouw acties, krijgen ze extra voordelen t.o.v. andere klanten of stuur je ze elke week een handige tip? Laat ook weten hoe vaak je de nieuwsbrief verstuurt. Dit kan heel eenvoudig met een zin als: “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week een slimme tip in je mailbox”. Of: “Meld je aan en ontvang net als 2000 andere puzzelfans elke maand onze beste acties in je mailbox”. Duidelijkheid geven verlaagt de drempel voor het aanmelden.

Geef iets gratis weg

Het weggeven van een gratis product is een eenvoudige en succesvolle manier om meer nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen. Dit gratis product kan van alles zijn, denk aan een e-book over een onderwerp dat jouw doelgroep interesseert, een handige download, gratis printable of zelfs een fysiek product. Wil je de kosten laag houden, kies dan voor een digitaal product dat mensen kunnen downloaden of automatisch toegestuurd krijgen na inschrijving voor de nieuwsbrief. Met de meeste e-mailmarketing software kun je dit eenvoudig instellen. 

Maak een pop-up

Pop-ups werken vaak erg goed om meer nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen. Zorg er wel voor dat de pop-up eenvoudig is weg te klikken en dat deze niet telkens weer opnieuw verschijnt. Dit zorgt alleen voor irritatie van je bezoekers. Ook raad ik je aan om hem niet meteen al te tonen, maar pas zodra een bezoeker een bepaalde tijd op je website heeft doorgebracht of een aantal pagina’s bekeken heeft. Dus als er interesse is getoond in je product. De kans is dan veel groter dat de pop-up gelezen wordt én dat er actie ondernomen wordt. Ga maar na: als jij zelf een website opent en meteen een pop-up in je gezicht krijgt, klik je waarschijnlijk meteen weg, nog zonder te kijken wat er nou eigenlijk in stond. Toch?

Testen, testen, testen

Pas bovenstaande tips toe en je zal je mailinglist zeker zien groeien. Echter, wat voor de ene webwinkel eigenaar supergoed werkt, hoeft niet voor jou ook te werken. Daarom raad ik je aan om altijd te testen, bijvoorbeeld met behulp van een tool als Hotjar. Houd een logboek bij waarin je noteert welke veranderingen je doet aan je website, en houd bijvoorbeeld elke maand de resultaten daarvan bij. Als je dat een tijdje doet krijg je heel veel inzicht in het gedrag van bezoekers op je website. Je ziet bijvoorbeeld welke locatie, vorm of tekst bij een inschrijfformulier het beste werkt. Welke pop-up je meer inschrijvingen oplevert en welke gratis weggever het beste presteert. Blijf continu testen tot je uiteindelijk een strategie hebt die voor jouw bedrijf de meeste nieuwsbrief inschrijvingen oplevert.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief