E-mailmarketing: maak slim gebruik van de bedankpagina
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

E-mailmarketing: maak slim gebruik van de bedankpagina

2 min

Na inschrijving op de nieuwsbrief krijgen bezoekers vaak een eenvoudige bedankpagina te zien. Door deze pagina slim in te richten creëer je extra betrokkenheid bij je bedrijf. In dit blog vertel ik je hoe je de bedankpagina van je nieuwsbrief-inschrijfformulier effectief inzet.

Waarom e-mailmarketing?

Het versturen van nieuwsbrieven is nog altijd een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en je aanbod onder de aandacht te brengen. Laat geïnteresseerden weten dat de nieuwe collectie online staat bijvoorbeeld, of dat je assortiment is uitgebreid. Met een goed opgezette nieuwsbrief strategie kun je lezers tot een aankoop verleiden.

E-mailmarketing begint met het inschrijfformulier

Zonder inschrijvingen hoef je immers ook geen nieuwsbrieven te versturen. Plaats het inschrijfformulier op een duidelijke plek in je webwinkel en maak direct duidelijk hoe vaak de nieuwsbrief verzonden wordt en waarom de bezoeker zich aan zou moeten melden. Door met een dubbele opt-in te werken voorkom je dat je ongewenste mails verstuurd. Hierbij ontvangt de bezoeker na het inschrijven een bevestigingsmail in zijn mailbox. Pas als de lezer op de link in die mail geklikt heeft is de inschrijving definitief. De link verwijst de bezoeker door naar een speciale pagina op je website: de bedankpagina.

Hoe maak je optimaal gebruik van de bedankpagina?

Het tonen van een bedankpagina geeft de bezoeker bevestiging dat de inschrijving op de nieuwsbrief goed gegaan is. Je geeft hiermee zekerheid. Veel webwinkels tonen slechts een eenvoudig ‘Bedankt voor je aanmelding’. Een gemiste kans, want de bezoeker is op dit moment terug in je webwinkel en is geïnteresseerd in je aanbod. Maak daar gebruik van. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Vertel waarom de bezoeker bij jouw webwinkel op de juiste plek is en wat je hem te bieden hebt. Plaats links naar interessante pagina’s in in webwinkel.
  • Beloon de bezoeker voor zijn inschrijving. Geef bijvoorbeeld een kortingscode of een product dat gratis gedownload kan worden. Zo vergoot je tegelijkertijd de loyaliteit van de bezoeker.
  • Wijs de bezoeker op een aanbieding, op het ‘product van de week’ of op informatie op je website die wellicht interessant is voor deze persoon.
  • Verwijs naar oude nieuwsbrieven of blogs die je in het archief bewaard hebt en die mogelijk interessant zijn voor de bezoeker.

Bovenstaande acties zorgen ervoor dat bezoekers langer in je webwinkel blijven, meer pagina’s bezoeken en wellicht direct een aankoop doen. Je maakt hiermee optimaal gebruik van dit belangrijke contactmoment.

Tweede kans: de welkomstmail

Naast het tonen van de bedankpagina kun je ook nog een welkomstmail sturen. Dit kan geheel automatisch verlopen. Doe dit echter alleen als de informatie in deze mail ook echt iets toevoegt. Onderstaande dingen kun je in deze welkomstmail opnemen:

  • Bedank de lezer nogmaals voor het inschrijven op je nieuwsbrief.
  • Plaats een overzicht van alle ingevulde gegevens.
  • Vertel meer over je webwinkel en plaats links naar diverse (product)pagina’s.
  • Voeg een link naar een actie of aanbieding toe.
  • Vraag de lezer om meer informatie over zichzelf te verstrekken. Denk aan de geboortedatum of postcode. Meld altijd waar je deze informatie voor gaat gebruiken.
  • Laat de lezer je e-mailadres toevoegen aan zijn adresboek, zodat jouw mails altijd aankomen.
  • Geef aan dat uitschrijven te allen tijde mogelijk is.

Pas bovengenoemde tips toe en maak optimaal gebruik van het inschrijfproces voor je nieuwsbrief. Lees ook het artikel met 5 tips om meer nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen.

Categorieën