Nieuwsbrieven die omzet opleveren
2 min. leestijd

Nieuwsbrieven die omzet opleveren

Eerder legde ik al uit waarom nieuwsbrieven en e-mailmarketing zo belangrijk zijn voor je webwinkel en hoe je snel een goede e-maillijst opbouwt. In dit artikel vertel ik hoe je nieuwsbrieven opstelt die de omzet van je webwinkel verhogen.

Want wist je dat Nederlanders gemiddeld 94 e-mails per week ontvangen? Mensen van 45 tot 54 ontvangen er het meest: maar liefst 130 per week. Met een gemiddelde openrate van 26% verdwijnt bijna driekwart van alle retail- en e-commercemails ongelezen in de digitale prullenbak. En van degenen die de nieuwsbrief wel opent klikt gemiddeld slechts 3% door naar de betreffende webwinkel. Uit deze cijfers kun je zelf ook wel opmaken dat het versturen van een nieuwsbrief alleen nut heeft als deze perfect aansluit op de interesse van de ontvanger. Heb je een webwinkel met een breed assortiment of heb je doelgroepen die behoorlijk van elkaar verschillen? Werk dan met verschillende mailinglisten zodat je je leden alleen de informatie toestuurt die bij hen past en je ze niet gaat irriteren met voor hen oninteressant nieuws.

Want als deze niet goed genoeg is (en je nieuwsbrief direct ge-delete wordt) heeft een geweldige inhoud ook niet meer zoveel zin. Het bedenken van een goede onderwerp regel vind ik zelf het lastigste aan het versturen van de nieuwsbrief. ‘Nieuwsbrief mei 2016’ kan echt niet meer. Beter bedenk je een prikkelende openingszin die ervoor zorgt dat jouw mail opvalt in een volle inbox en die ook nog stimuleert om de mail te openen. En de onderwerp regel moet ook nog iets vertellen over de inhoud van de nieuwsbrief, want het heet natuurlijk niet voor niets een onderwerp regel. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mails met een gepersonaliseerde onderwerpregel gemiddeld 10,8% vaker geopend worden en 17% meer doorkliks krijgen naar de webwinkel. Als je voor de nieuwsbrieven een listmanager zoals MailChimp gebruikt dan is de onderwerpregel heel eenvoudig te personaliseren door een code in te voegen.

Een nieuwsbrief is natuurlijk bedoeld voor het delen van nieuwtjes, acties en aanbiedingen in je webwinkel. Houd daarbij altijd in gedachte dat de lezer zich maar één ding afvraagt: ‘Wat heb ik hier aan?’ Geef in je tekst antwoord op deze vraag.

Het geheim van een succesvolle nieuwsbrief is dat je de lezer niet alleen bestookt met reclame. Creëer waarde voor de lezer. Bijvoorbeeld door het geven van tips of informatie. Heb je een blog? Deel dan telkens je nieuwste blog. Of geef in elke nieuwsbrief een tip die aansluit op de vraag van je doelgroep. Geef je nieuwsbrief telkens een vaste opbouw zodat de lezer weet wat deze kan verwachten. Geef mensen een reden om lid te blijven van je nieuwsbrief. Dit doe je bijvoorbeeld door af en toe een exclusieve korting of actie te organiseren, speciaal voor je nieuwsbrieflezers. Zorg ervoor dat zij zich gewaardeerd voelen en dat ze een streepje voor hebben op de rest.

Ik kan je nog veel meer tips geven. Maar wat voor de gemiddelde webwinkelier werkt hoeft niet ook voor jou te werken. Daarom is de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven om alles wat je doet te testen. Probeer verschillende onderwerpregels en kijk bij welk type zin de openingsrate en doorklikpercentage het hoogst zijn. Datzelfde doe je voor de inhoud. Zorgt een nieuwsbrief met de focus op aanbiedingen voor doorkliks of is er juist behoefte aan wat meer informatie en tips?

Een laatste tip: ongeveer de helft van de nieuwsbrieven wordt gelezen op een mobiel apparaat, zoals een tablet of smartphone. Check dus altijd of jouw mails hierop wel goed weergegeven worden.

Bron statistieken

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.