arrow_drop_up arrow_drop_down

Nieuwsbrief uitschrijvingen? Juist goed!

Ik hoor regelmatig van webwinkel eigenaren dat ze geen nieuwsbrieven sturen, uit angst voor uitschrijvingen. Ze hebben bijvoorbeeld bij de paar nieuwsbrieven die ze per jaar sturen, een aantal uitschrijvingen gezien. De gedachte ontstaat dat hoe vaker je mailt, des te meer uitschrijvingen er komen. Daar zit misschien een kern van waarheid in, maar dat mag geen reden zijn om dan maar niets uit te sturen. In dit artikel leg ik uit waarom je echt niet wakker hoeft te liggen van nieuwsbrief uitschrijvers, maar waarom je er juist blij van moet worden. En ik vertel je hoe je ervoor zorgt dat je mailinglijst toch groeit, zelfs als je welke week een mail uitstuurt 😉.

Nieuwsbrief uitschrijvingen houden je lijst schoon

Ik wil allereerst de veronderstelling uit de weg ruimen dat je zoveel mogelijk mensen op je mailinglijst moet verzamelen. Een grote lijst is niet altijd beter. Je hebt namelijk niks aan een mailinglijst met 1000 adressen, als je vervolgens niet durft te mailen omdat je bang bent voor uitschrijvers. En aan een lijst met 1000 adressen van mensen die niet jouw ideale klant zijn, heb je ook niks. Waar je wél wat aan hebt: een lijst met e-mailadressen van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Jouw potentiële klanten.

Met dit in gedachte is het dus helemaal niet zo erg als je nieuwsbrief uitschrijvingen krijgt. Dit betekent gewoon dat deze mensen niet (meer) jouw ideale klant zijn. En dan wil je hen dus ook niet op je mailinglijst hebben. Nieuwsbrief uitschrijvers zorgen er dus voor dat je mailinglijst schoon blijft. Je lijst is misschien kleiner, maar wel van hogere kwaliteit.

Ongewenste mail

Als je nu een nieuwsbrief gaat uitsturen, terwijl de vorige alweer een hele tijd geleden is, zal je merken dat je meer uitschrijvingen krijgt. Als iemand zich voor je nieuwsbrief aanmeldt en hij of zij krijgt niet op korte termijn de eerste mail, dan is hij over een tijdje alweer vergeten dat hij zich ervoor aangemeld heeft. Jouw mail kan dan als ongewenst ervaren worden, waardoor iemand zich sneller uitschrijft. Weet dus dat als je e-mailmarketing weer gaat oppakken, je tijdelijk een piek in uitschrijvers kunt ervaren. Maar zoals je net gelezen hebt, hoef je hier niet van wakker te liggen. Zie het als een grote schoonmaak van je mailinglijst. Alle ‘vervuiling’ gaat weg en je houdt een kwalitatieve lijst over. Die kun je daarna weer gaan opbouwen.

Gemiste kans als je niet mailt

Zet jezelf over de angst heen en stuur een mooie nieuwsbrief naar je volgers. Het is echt een gemiste kans als je dit niet doet. Zeker als er al mensen zijn die zich hebben ingeschreven voor jouw updates. Zij hebben aangegeven dat ze op de hoogte gehouden willen worden. Het is een signaal dat iemand een potentiële klant is voor je webwinkel. Geef deze persoon dan ook de aandacht die hij verdient! Als je een nieuwsbrief aanbiedt en vervolgens geen mails stuurt dan negeer je die personen als het ware. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat dat niet de beste strategie is. Hier laat je omzet liggen.

Maak een plan voor je e-mailmarketing. Hoe vaak ga je een nieuwsbrief sturen? Plan dit direct in je agenda zodat je een reminder krijgt als je weer een nieuwsbrief mag maken. Ook hier is consistentie belangrijk. Stuur op regelmatige basis een mail uit. Bijvoorbeeld elke week, om de week of elke maand.

Laat je nieuwsbrief lijst groeien

Uitschrijvingen van je nieuwsbrief horen er dus bij. Zolang je ervoor zorgt dat er genoeg nieuwe mensen bij komen op je lijst, is er geen probleem. Dan groeit je lijst nog steeds.

Met deze tips laat je je lijst groeien:

  • Maak een waardevolle weggever, zoals een e-book of een printable. Uiteraard met een onderwerp dat super interessant is voor je doelgroep. Ze krijgen de weggever in ruil voor een inschrijving op je nieuwsbrief.
  • Plaats een inschrijfformulier op opvallende plekken op je website. En vertel er meteen bij waarom iemand jouw nieuwsbrief echt niet mag missen. Wat levert het de klant op?
  • Gebruik een pop-up op je website met een inschrijfformulier. Verschrikkelijk irritant, maar het werkt wél.
  • Plaats een inschrijfformulier onder je blogs. Als je een stukje naar beneden scrollt zie je dat ik onder (bijna) elk blog een banner geplaatst heb die linkt naar een van mijn weggevers. Sinds ik dat gedaan heb, is het aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief verdubbeld.
  • Organiseer eens een winactie. Stel een product uit je shop beschikbaar en verloot deze onder iedereen die zich voor je nieuwsbrief inschrijft.

Ben jij iemand die zich laat tegenhouden om te mailen, uit angst voor nieuwsbrief uitschrijvingen, dan hoop ik je met dit artikel geïnspireerd te hebben om hiermee toch aan de slag te gaan.

Succes!

Stappenplan voor een succesvolle webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen