arrow_drop_up arrow_drop_down

Hogere open rate? Verstuur je nieuwsbrief op dit tijdstip

Veel webwinkeliers versturen nieuwsbrieven en gepersonaliseerde mailings met als doel om hun omzet te verhogen. Een prima marketingtechniek die – als je hem goed inzet – veel extra inkomsten kan genereren voor je webwinkel. Een van de dingen die je in de gaten moet houden als je nieuwsbrieven stuurt, is de openrate. In dit artikel lees je op welke tijdstippen de open rate het hoogst is.

De openrate is het percentage ontvangers van je nieuwsbrief, dat hem ook daadwerkelijk opent of leest. Hoe hoger de openrate, des te meer lezers dus. En hoe meer lezers, des te hoger de potentiële omzet die je er mee genereert.

Mails worden steeds vaker gelezen op smartphone

In 2019 werden er voor het eerst meer mails gelezen op smartphones dan op desktops en laptops. 54% van de mails werd gelezen op een mobiele telefoon. Het is natuurlijk ook ideaal om tijdens het wachten op de bus of ’s avonds tijdens de reclame op tv even je telefoon te pakken om te checken of er nog mails binnengekomen zijn. Je mailbox is altijd binnen handbereik en veel mensen doen een vast ‘rondje’: sociale media, WhatsApp en e-mail.

Met deze wetenschap is het belangrijk dat de mails die je stuurt, responsive zijn. Dit houdt in dat een e-mail er op een smartphone net iets anders uit ziet dan op een desktop of een tablet. Een responsive e-mail schaalt mee aan de hand van het schermformaat van de lezer. Dit maakt het makkelijker en prettiger om mails op een smartphone te lezen.

Zijn de e-mails die jij stuurt responsive? Test je nieuwsbrief altijd op verschillende apparaten voordat je hem uitstuurt.

Wanneer lezen Nederlanders hun e-mail?

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 blijkt dat Nederlanders vooral in de ochtend (voor 9 uur ’s ochtends) en in de avond naar hun e-mail kijken. Opvallend is echter dat 76% van de marketeers hun e-mailcampagnes overdag uitstuurt. Terwijl er een toename in de open rate en de click through rate (aandeel mensen dat klikt op een link in een e-mail) waargenomen wordt rond 07.00 uur ’s ochtends, rond lunchtijd en in de avonduren, na 19.00 uur. Het lijkt dus veel slimmer om je mails in de vroege ochtend of na 7 uur ’s avonds uit te sturen.

De minst favoriete momenten om e-mails te lezen zijn tussen 11.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en 17.00 uur. Zijn dit de momenten waarop jij doorgaans je nieuwsbrief uitstuurt? Dan is het absoluut de moeite waard om hem eens op een ander tijdstip te verzenden. Kijk wat de open ratio en de klik ratio doen, grote kans dat je positief verrast wordt.

Tip: bij alle professionele e-mail software kun je nieuwsbrieven en mails inplannen. Je zet ze vooraf klaar en ze worden automatisch verzonden op de dag en tijd die jij ingesteld hebt. Ook handig als je graag vooruit werkt.

Nederlanders checken dagelijks hun mail

Wat voor het tijdstip geldt, geldt natuurlijk ook voor de dag waarop je de mails verzendt. Sommige webwinkeliers zweren bij een bepaalde dag – vaak dinsdag of donderdag. Toch laat het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 zien dat 97% van de Nederlanders dagelijks zijn mail checkt. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende dagen en ook niet tussen werkdagen en weekenden.

Je kunt dus prima op zondagavond je nieuwsbrief uitsturen. Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien worden er in het weekend significant minder mails verzonden door bedrijven, waardoor jouw mail op deze dagen meer zal opvallen in de mailbox van je potentiële klant.

Dagen waarop de meeste mails verzonden worden. Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2019

Conclusie

Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat het niet zoveel uit maakt op welke dag je jouw nieuwsbrief verzendt, maar dat het tijdstip wel degelijk van belang is. Mails in de vroege ochtend en in de avond worden vaker geopend. Dat geldt overigens niet alleen voor B2C bedrijven, maar ook voor B2B. Ik raad je aan om eens te testen hoe dit voor jouw webwinkel werkt.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen