arrow_drop_up arrow_drop_down
13 januari 2020 

Content recycling, 4 redenen om er nu mee te beginnen

Je moet wekelijks ontzettend veel doen voor je webwinkel. Content creëren – voor je blog, nieuwsbrief en sociale media kanalen – is slechts een van de vele taken op je to-do lijst. Vaak een van de meest tijdrovende dingen. Gelukkig kan dat anders. Want waar in het dagelijks leven recycling een steeds grotere rol speelt, kun je dit ook online toepassen. Maar wat is content recycling, waarom zou je je het doen en hoe doe je dat dan precies? Die vragen beantwoord ik in dit blog.

Misschien denk jij ook – net als vele andere webwinkeliers en online ondernemers – dat je elke week nieuwe content moet bedenken om je doelgroep geïnteresseerd te houden. Berichten op Facebook en Instagram, er moet een nieuw blog geschreven worden en oh ja, de nieuwsbrief moet er ook echt nog uit deze week.

Elke week nieuwe content maken is echt niet nodig, zolang de oude content tenminste niet achterhaald is.

Waarom zou je content hergebruiken?

De meeste content heeft geen houdbaarheidsdatum. Een blog dat je ooit schreef over waarom jouw product perfect past in een gezonde leefstijl, blijft actueel zolang je dat product verkoopt. Een Facebookpost die je ooit maakte met een grappige anekdote of quote is een half jaar later ook nog leuk.

Je bespaart enorm veel tijd door oude content te hergebruiken. In die tijd kun je weer andere dingen voor je bedrijf doen of jezelf wat extra vrije tijd gunnen.

Je kracht zit in herhaling. Door je boodschap vaker en op meerdere manieren over te brengen blijft deze beter hangen bij je doelgroep. Bovendien ziet niet iedereen al jouw content. Een mail die je stuurt kan door iemand ongelezen verwijderd worden, omdat de inhoud op dat moment niet interessant is voor hem of haar. Stuur je dezelfde mail een paar maanden later opnieuw, dan wordt deze wellicht wel gelezen, omdat de inhoud op dat moment wel aansprak.

Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren. De ene persoon kijkt graag video’s terwijl een ander liever blogs leest. Door content te recyclen en in diverse vormen naar buiten te brengen bied je voor iedereen wat wils.

7 manieren van content recycling

1. Oude content updaten

We beginnen met een makkelijke. Je kunt oude content namelijk prima updaten zodat deze weer helemaal relevant is. Heb je ooit een blog geschreven over een product dat inmiddels uit je assortiment is? Verwijder dan de link naar dit product en kijk of je naar een ander product kunt linken. Eventueel de tekst wat herschrijven en klaar ben je.

Gebruik je statistieken in je artikel, vervang deze dan door de actuele gegevens. En heb je een blog geschreven en ben je intussen tot nieuwe inzichten gekomen of is er aanvullende informatie die je wil delen? Plaats dan bovenaan het artikel het woord ‘Update’ en de datum en daaronder de nieuwe info.

Wil je je artikel een compleet andere uitstraling geven, pas dan ook de titel en afbeeldingen aan.

2. Giet content in een andere vorm

Een tweede manier om content te recyclen is door het in een andere vorm aan te bieden. Maak een video of infograpic van een oud blog bijvoorbeeld. Geef een webinar met informatie die je ook op je website hebt staan. Maak een e-book door een aantal blogs te bundelen of maak een downloadbare checklist van een oude video. Op deze manier blaas je je content eenvoudig nieuw leven in. Bovendien zorgt de herhaling ervoor dat je boodschap beter bij je doelgroep blijft hangen.

3. Maak samenvattingen

Heb je meerdere content-items (denk aan blogs, video’s, e-books, checklists en/of infographics) over hetzelfde onderwerp? Schrijf dan een korte samenvatting en plaats daaronder de links naar de diverse items. Voor bezoekers aan je website is dit heel handig omdat ze zo direct alle info over een bepaald onderwerp bij de hand hebben. Zelf maken we bijvoorbeeld regelmatig een top 10 van de best gelezen blogs van afgelopen periode.

4. Deel artikelen op social media

Ook op social media kun je content hergebruiken. Laten we Facebook als voorbeeld nemen. Op dit moment is het bereik van een bericht op een bedrijfspagina ongeveer 7%. Dat betekent dat van de 100 mensen die jouw pagina geliked hebben, slechts 7 mensen je bericht te zien krijgen. Ontzettend weinig! Je kunt berichten dus prima meerdere keren delen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je te veel in herhaling valt. Ideaal, want zo kun je lekker veel berichten plaatsen zonder dat je elke keer weer iets nieuws moet verzinnen. Natuurlijk ga je niet elke week dezelfde berichten delen, maar het is prima om een goed bericht na een 3-6 maanden nogmaals te delen. Mits het nog actueel is uiteraard.

5. Bundel je blogs in een e-book

Heb je meerdere artikelen over hetzelfde onderwerp geschreven? Voeg deze dan samen en maak er een PDF e-book van. Zo maak je een complete gids over jouw onderwerp. Door deze als gratis download op je website aan te bieden kun je meteen zorgen voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief. Win-win als je het mij vraagt.

6. Stuur oude nieuwsbrieven nogmaals

Ook je nieuwsbrieven kun je recyclen. Een eenvoudig voorbeeld dat ik zelf af en toe toepas is dat ik een nieuwsbrief binnen 48 uur nog een keer stuur aan degenen die mijn nieuwsbrief niet geopend hebben. Hierdoor kan je openrate enorm stijgen! Een waarschuwing is trouwens wel op zijn plaats hier; doe dit niet te vaak, dan wordt het irritant voor de ontvangers.

Een nieuwsbrief is ook uitermate geschikt om (oude) blogs te delen. Niet iedereen leest immers de artikelen op je website. Door dezelfde artikelen ook in de nieuwsbrieven te plaatsen heb je meer kans dat ze gelezen worden. Je hoeft niet altijd je nieuwste artikel te delen. Ook de oudere blogs zijn nog interessant, mits ze actueel zijn. Heb je vorig jaar een nieuwsbrief verzonden met als thema ‘Kerst’, dan kun je die dit jaar gerust nogmaals verzenden, met hier en daar de nodige aanpassingen natuurlijk.

7. Herschrijf oude content voor een gastblog

Gastbloggen is enorm goed voor je naamsbekendheid en levert bovendien een mooie link naar je website op. Absoluut een aanrader dus. Helaas betekent dit wel dat je extra content moet produceren, want de website waarop je artikel geplaatst wordt wil hoogstwaarschijnlijk unieke content. Ook hier geldt dat je je oude blogs kunt gebruiken. Wellicht kun je een andere invalshoek vinden waar je over kunt schrijven of je herschrijft je blog, zodat het uniek genoeg is om als gastblog in te sturen.

Zoals je leest zijn er genoeg manieren om (oude) content te recyclen. Maar hoe begin je hier nu mee? Je hoeft echt niet alle tips ineens toe te gaan passen. Kies één content recycling tip uit waar je nu mee aan de slag gaat. Geen tijd op dit moment? Plan het dan direct in je agenda zodat je het niet vergeet.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Website <:authorgoogleplus>
Reactie plaatsen