Hoe een gratis weggever zorgt voor meer nieuwsbrief inschrijvingen
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Hoe een gratis weggever zorgt voor meer nieuwsbrief inschrijvingen

3 min

Zet jij e-mailmarketing in om de verkopen een boost te geven? Nog niet? Begin daar dan vandaag nog mee! Als je al wel nieuwsbrieven verstuurt vraag je je misschien af hoe je het aantal nieuwsbrief inschrijvingen kunt verhogen. Daarvoor zijn verschillende manieren te bedenken. Een methode die mij heel veel inschrijvingen op mijn nieuwsbrief opgeleverd heeft is de gratis weggever.

Misschien ben je er al bekend mee. Gratis downloads, e-books, whitepapers en magazines die je mag downloaden, in ruil voor je inschrijving op de nieuwsbrief. Dit werkt niet alleen goed voor websites, maar je kunt dit natuurlijk ook voor je webwinkel inzetten.

Het bewijs

Eind maart besloot ik mijn e-book niet meer te verkopen, maar tijdelijk gratis weg te geven. In ruil voor een inschrijving op mijn nieuwsbrief. Onderstaande grafiek toont aan wat dat me opgeleverd heeft. Bijna een verdubbeling van mijn e-maillijst! Een waardevol product, dat je op de juiste manier promoot kan je lijst in hoog tempo laten groeien.

Hoe een gratis weggever zorgt voor meer nieuwsbrief inschrijvingen

De mogelijkheden van een gratis weggever

Eigenlijk zijn de mogelijkheden van de gratis weggever eindeloos:

  • E-book
  • Whitepaper
  • Rapport
  • Printable
  • Magazine
  • Case study
  • MP3 met een interview
  • Mini e-cursus
  • Een video
  • Checklist
  • Fysiek product

Naast downloadbare producten kun je er ook voor kiezen om een fysiek artikel cadeau te geven in ruil voor inschrijving op je nieuwsbrief. Denk aan een sample als je verzorgingsproducten verkoopt of aan een bedeltje als je kralen en sieraad onderdelen verkoopt. Leuk voor de ontvanger, maar wel kostbaar om het zo te doen. Een goedkoper alternatief is om een digitaal product weg te geven. Dit maak je eenmalig en kan vervolgens eindeloos gedownload worden zonder dat je daar zelf nog werk aan hebt.

Bied een oplossing

Ga je voor een digitaal cadeautje, waar kies je dan voor? Waarschijnlijk weet jij alles dat er te weten valt over de producten die je verkoopt. Je weet ook welke problemen er in jouw doelgroep spelen. Waar loopt men tegenaan en waarvoor bied jij de oplossing? Deze informatie kun je gebruiken bij het maken van je gratis weggever. Schrijf bijvoorbeeld een e-book of een mini-cursus over een probleem dat speelt in jouw doelgroep. Geef (een deel van) de oplossing. Zorg er uiteraard wel voor dat men de producten in je webwinkel nog nodig heeft. Want het doel is uiteindelijk een hogere omzet door e-mailmarketing. Meer inschrijvingen op de nieuwsbrief is geen doel, dat is slechts het middel om de hogere omzet te bereiken.

Je kunt ook een checklist gebruiken als gratis weggever. Bijvoorbeeld een ‘wat moet ik meenemen op vakantie’ checklist als je reisartikelen verkoopt. Printables zijn ook populair tegenwoordig. Leuk als je je richt op kinderen of creatieve volwassenen.

Waar je voor kiest hangt af van je doelgroep en de producten die je verkoopt. De beste gratis weggever is er een die je doelgroep absoluut wil hebben en waar de ontvanger ook echt iets aan heeft. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk om in te schrijven op je nieuwsbrief.

Promoot je producten

Zo’n gratis download is een prima plek om je assortiment onder de aandacht te brengen. Doe dat wel subtiel, het moet geen reclamefolder worden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om aan het eind van het e-book (of elk ander downloadbaar product) een pagina in te voegen met informatie over je bedrijf. Vertel iets over jezelf (maak het persoonlijk!) en over de producten die je verkoopt. Je kunt ook terloops iets vertellen over hoe jouw producten bijdragen aan de oplossing van het probleem van je doelgroep. Maar ook hier geldt dat het geen verkooppraatje moet worden. Maak echt iets waardevols voor je doelgroep, dan komen ze vanzelf terug naar je webwinkel.

Plaats je gratis weggever op de website

Maak een mooie afbeelding van je gratis weggever (of laat dat doen). Ook als het een digitaal product is. Een mooie foto valt immers veel beter op en spreekt meer aan dan alleen tekst. Plaats deze afbeelding bij het inschrijfveld voor je nieuwsbrief en zorg ervoor dat dit inschrijfveld duidelijk in beeld staat. Je kunt ook inschrijvingen verzamelen via een pop-up, dit kan erg goed werken. Geef bezoekers voldoende mogelijkheden om zich voor je nieuwsbrief aan te melden en de gratis weggever te ontvangen.

Zelf gebruik ik MailBlue (de Nederlandse reseller van ActiveCampaign) voor het versturen van nieuwsbrieven en dit programma raad ik ook regelmatig aan mijn klanten aan. Met deze software kun je heel eenvoudig instellen dat iedereen die zich voor je nieuwsbrief inschrijft, automatisch je gratis weggever in de mailbox ontvangt. Of nog makkelijker: meteen op het scherm een download link te zien krijgt. Natuurlijk zal dit bij de meeste andere e-mailmarketing software ook mogelijk zijn.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd of jij al een gratis weggever hebt. Vertel hieronder wat jouw gratis weggever is en waar we deze kunnen downloaden. Kun je meteen reclame maken voor je webwinkel 😉

Categorieën