25 Omzet Verhogende Acties voor je webshop
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

25 Omzet Verhogende Acties voor je webshop

3 min

Er zijn talloze manieren om meer te verdienen met je webshop. Gaan zitten wachten tot de klanten vanzelf komen; daar wordt niemand rijk van. Slimmer is het om elke dag een of meerdere Omzet Verhogende Acties (OVA) te doen. Hiermee zorg je voor een structurele groei in omzet. Hieronder vind je een lijst met 25 Omzet Verhogende Acties die je kunt toepassen voor jouw webshop.

  1. Plaats een bericht op sociale media waarin je een product promoot.
  2. Bedenk een actie, zoals een korting of een bonus en deel deze op sociale media en via je nieuwsbrief.
  3. Stuur een zogenaamde ‘9 word e-mail’. Een korte, persoonlijke mail die uit slechts een paar zinnen bestaat en waarin je vraagt hoe het met de klant gaat en of je nog iets voor hem/haar kunt betekenen.
  4. Neem een video op waarin je over jouw product vertelt.
  5. Bied kassakoopjes aan zodat klanten per bestelling een hoger bedrag uitgeven.
  6. Heb je veel kennis te delen? Geef dan een webinar waarin je informatie geeft die voor je doelgroep interessant is. Op het eind doe je een aanbod om jouw product te kopen.
  7. Plaats een advertentie waarin je jouw producten onder de aandacht brengt.
  8. Ga aan de slag met retargeting, waarbij je potentiële klanten heel gericht advertenties laat zien.
  9. Onderzoek welke woorden jouw ideale klant in Google intypt, schrijf over dit onderwerp een blog en doe daarin het aanbod om jouw product te kopen.
  10. Stuur een nieuwsbrief waarin je een of meerdere producten in de spotlights zet.
  11. Huur een stand op een markt, beurs of evenement waar je jouw producten kunt verkopen.
  12. Stuur een persbericht naar relevante media.
  13. Schrijf een blog waarin je jouw product onder de aandacht brengt. Optimaliseer het blog voor Google en deel het via sociale media en je nieuwsbrief.
  14. Start een samenwerking met een andere webwinkelier met dezelfde doelgroep en promoot elkaars producten.
  15. Benader grote bedrijven om jouw producten in te kopen als relatiegeschenk, kerstpakket, o.i.d.
  16. Laat flyers ontwerpen en deel deze uit op plekken waar jouw doelgroep komt. Dit kan de kapper of het zwembad zijn, maar denk ook aan Ladies Nights, beurzen, evenementen en markten. Informeer ook of je jouw flyer in een goodiebag kunt toevoegen, eventueel met daarbij een klein cadeautje.
  17. Laat je interviewen en vertel in dit interview over jouw producten.
  18. Ga naar een netwerkbijeenkomst waar je de aanwezigen over jouw producten vertelt.
  19. Stuur een e-mail naar bestaande klanten met een aanbod dat aansluit op hun eerdere bestelling.
  20. Maak een gratis weggever, zoals een e-book, en laat je doelgroep hier gratis voor inschrijven. Op de bedanktpagina doe je een aanbod om jouw product te kopen.
  21. Bied persoonlijke adviesgesprekken aan waarin je potentiële klanten adviseert over jouw producten.
  22. Achterhaal welke potentiële klanten hun winkelwagen achtergelaten hebben – dus hun bestelling niet voltooid hebben – en stuur hen een mail met daarin de mogelijkheid om alsnog te kopen.
  23. Organiseer een open dag waarop je allerlei leuke activiteiten biedt, in combinatie met de verkoop van jouw producten. Nodig je doelgroep hiervoor uit.
  24. Open een pop-up store met jouw producten. Met alle leegstaande winkelpanden tegenwoordig zijn er interessante mogelijkheden voor webwinkeliers.
  25. Zorg dat bestaande klanten nog eens terug komen door bij elke bestelling een kortingsbon voor een volgende bestelling toe te voegen.

Waar begin je met het toepassen van Omzet Verhogende Acties?

Sommige Omzet Verhogende Acties zullen je meer aanspreken dan anderen. Voor sommige OVA’s moet je misschien uit je comfortzone stappen. Dat is spannend, I know. Maar realiseer je wel dat echte groei vaak van buiten je comfortzone komt. Durf een stap verder te gaan dan je normaal doet, je zal zien dat de resultaten dan ook beter zijn dan normaal. Kies uit bovenstaande lijst de actie die je direct en zonder al te veel moeite kunt toepassen. Daar begin je mee. Klaar? Kies dan een nieuwe actie uit de lijst en ga ook daarmee aan de slag. Daag jezelf uit om alle acties uit deze lijst minimaal één keer toe te passen. Houd alle resultaten goed bij, zodat je precies kan zien welke acties je de meeste omzet opgeleverd hebben. Deze ga je vaker toepassen.

Ik wens je veel succes met het toepassen van de Omzet Verhogende Acties en het verhogen van jouw omzet!

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën