Haal meer omzet uit bestaande klanten
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 april 2014 

Haal meer omzet uit bestaande klanten

Zeg eens eerlijk, richt jij je marketing activiteiten vooral op nieuwe klanten, of besteed je juist extra aandacht aan bestaande klanten? Grote kans dat je je vooral richt op nieuwe klanten. Je wilt immers een zo groot mogelijke naamsbekendheid en klantenkring toch? Iemand die al eens bij je besteld heeft kent je al. Toch is het zinvol om extra aandacht te besteden aan je huidige klanten. In dit blog lees je waarom, én hoe je dat doet.

Online shoppers zijn niet loyaal

Het is een misvatting dat tevreden klanten ook loyale klanten zijn. Consumenten worden online zo veel blootgesteld aan reclame-uitingen van allerlei webwinkels en bedrijven, dat de overstap naar een ander snel gemaakt is. De webwinkel met de beste deal wint. Ook gaat hier de 20-80 regel op. Deze regel stelt dat ongeveer 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet. Het is dus ontzettend belangrijk om je niet alleen op nieuwe klanten te richten, maar juist je bestaande klanten te behouden. Dat levert je met minder moeite en kosten, meer omzet op. Bestaande klanten hoef je immers niet meer te overtuigen van je mooie producten en goede service. Dat hebben ze al ervaren.

Tips voor meer omzet uit bestaande klanten

Om meer omzet te halen uit je bestaande klanten blijf je hen informeren, inspireren en verrassen. Met alleen een goede webwinkel met mooie producten en een perfecte service ben je er nog niet. Er zijn bijna zo’n 70.000 webwinkels in Nederland. Grote kans dat je diverse concurrenten hebt. Door het toepassen van onderstaande tips zorg je ervoor dat consumenten bij jouw webwinkel blijven bestellen en niet overstappen naar de concurrent.

  • Geef je klanten aandacht. Dit doe je bijvoorbeeld heel eenvoudig door na het verzenden van de bestelling nog even te informeren of alles naar wens was. Onderzoek waar de klant behoefte aan heeft en speel hier op in.
  • Informeer klanten over nieuws, nieuwe producten of een uitbreiding van je assortiment. Een nieuwsbrief is hiervoor ideaal. Door regelmatig een nieuwsbrief te versturen blijf je onder de aandacht van je doelgroep. Geef in je nieuwsbrieven ook tips en achtergrondinformatie die past bij de behoeften van de ontvanger.
  • Verras je vaste klanten af en toe met een aanbieding of korting. Communiceer deze in de nieuwsbrief die je alleen naar je bestaande klanten stuurt. Zo hebben zij een streepje voor op andere online shoppers.
  • Verzamel extra informatie van je klanten, zoals de geboortedatum. Zo kun je ze op hun verjaardag een mail – of nog beter: een kaartje – sturen, eventueel met een klein cadeautje of een kortingscode. Mensen waarderen het als er aan hen gedacht wordt. Schrijf het kaartje zelf, met de hand, en maak het persoonlijk. Dit wordt meer gewaardeerd dan een voorgedrukt exemplaar.
  • Realiseer een loyaliteitsprogramma. Denk aan het sparen van punten bij elke euro die in de webwinkel wordt uitgegeven. Hiermee kan de klant bijvoorbeeld een mooie korting of gratis product bij elkaar sparen.
  • Organiseer een online shopping event voor trouwe klanten. Geef hen een kortingscode die alleen op die bepaalde dag/avond geldig is. Hiermee geef je je omzet direct een enorme boost.

Vind je dit artikel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen