Abonnementen in je webwinkel: pak jij die kans?
2 min. leestijd

Abonnementen in je webwinkel: pak jij die kans?

In Amerika is het al langer populair, maar ook in Nederland zien we het steeds vaker: webwinkels die abonnementen aanbieden voor fysieke producten. Van sokken en ondergoed tot beautyproducten, scheermesjes, thee en snoep. Een slim verdienmodel, want hiermee verzeker je jezelf van herhalingsaankopen. Dit geeft wat meer financiële zekerheid en is bovendien een mooie manier om klanten aan je webwinkel te binden.

Abonnement: elke week verrassende tussendoortjes bezorgd

BitesWeLove is een voorbeeld van een Nederlandse webwinkel die hun producten als abonnement aanbiedt. Je koopt hier gezonde tussendoortjes. Je kunt eenmalig een box met 4 tussendoortjes bestellen of ze wekelijks – in de vorm van een abonnement – bij je thuis laten bezorgen. Fijn is dat deze box ook op het werk bezorgd kan worden en gewoon door de brievenbus past. De consument hoeft er niet voor thuis te blijven, wat deze service nog aantrekkelijker maakt. In het profiel dat je op de website kunt aanmaken kun je precies aangeven wat je wel en niet lekker vindt. Een abonnementsmodel dat goed in elkaar zit. Het past bij het product en ik kan me voorstellen dat heel veel consumenten het voordeel hiervan inzien.

Niet alle producten zijn geschikt voor een abonnementsmodel

Je begrijpt dat je met meubels of fietsen geen abonnementsmodel in je webwinkel kunt introduceren. Deze producten worden doorgaans maar een beperkt aantal keer in een mensenleven gekocht. Verkoop je echter onderhoudsproducten voor deze meubels of fietsen, dan kan het wel interessant zijn om deze in een abonnementsvorm aan te bieden. Ook andere verbruiksproducten zoals verzorgingsproducten, eten en drinken, diervoeding (en –speeltjes), boeken of bloemen lenen zich goed om in de vorm van een abonnement aan te bieden. Het zijn producten die toch wel gekocht worden en waarbij het makkelijk kan zijn dat je er zelf niet telkens aan hoeft te denken om ze opnieuw te kopen of bestellen. Hoe makkelijk is het als je elke maand een aantal smaken thee bezorgd krijgt bijvoorbeeld. Of als het hondenvoer elke maand vanzelf bezorgd wordt, zodat je dat nooit meer vergeet te kopen. Ideaal toch? We hebben het allemaal druk en consumenten zijn daardoor continue op zoek naar manieren om hun leven makkelijker te maken. Een abonnementsmodel voor verbruiksproducten draagt daaraan bij.

Hoe behoud je de abonnees?

Bied je abonnementen in je webwinkel aan of ben je van plan om dat te doen, denk dan ook goed na over hoe je je abonnees (tevreden) houdt. Een van de redenen om een dergelijk abonnement af te sluiten is gemak. Maar bied daarnaast ook iets extra’s. Verras je klanten en geef eens wat meer dan van je verwacht wordt (dat dat sowieso een goed idee is lees je hier). Geef bijvoorbeeld bij elke levering een folder met tips en inspiratie, of doe dit in de vorm van een e-mail. Zorg voor een feestelijke verpakking of voeg extra samples toe van andere producten uit je webwinkel. Geef je trouwe klanten jouw speciale aandacht en houd het verrassend, want dat zorgt naast het gemak dat het elke keer weer een feestje is als jouw pakketje bij de consument bezorgd wordt.

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Is het aanbieden van dergelijke abonnementen ook interessant voor jouw webwinkel en is dit iets waarmee je (in de toekomst) aan de slag zal gaan? Geef hieronder je reactie!

 

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief