Heb jij al een responsive webwinkel?
Conversie verhogen
Astrid van der Made
Conversie verhogen
1 min

Heb jij al een responsive webwinkel?

1 min

Onlangs is de Thuiswinkel Markt Monitor van het 3e kwartaal van 2014 uitgebracht*. Daaruit blijkt onder andere dat de afgelopen periode 1 op de 8 online aankopen (12,5%) met een tablet werd gedaan. Goed voor zo’n 302 miljoen euro, alleen al in het 3e kwartaal van dit jaar! Voor kleding, food en nearfood ligt dat percentage zelfs op 14%. De smartphone zorgt voor zo’n 2% van alle online bestedingen, ongeveer 60,4 miljoen euro in het 3e kwartaal.

Naar verwachting nemen deze percentages steeds meer toe. Online betaaldienst PayPal voorspelt dat in 2016 voor ruim 3 miljard euro zal worden gekocht via tablets en smartphones in Nederland. Ter vergelijking: vorig jaar waren de bestedingen via mobiele apparaten nog geen miljard euro.

De voor- en nadelen van mobiel shoppen

Mobiel shoppen is immers gemakkelijk: ’s avonds op de bank even de tablet erbij pakken om de kerstcadeautjes te bestellen, of in de trein naar huis via je smartphone dat goede boek kopen. Je smartphone heb je altijd bij de hand, waardoor je kunt winkelen waar en wanneer het je uitkomt.

Nadelen van mobiel online winkelen zijn er echter ook. Zo kan een klein scherm onhandig zijn, zeker als je productfoto’s goed wil bekijken. Ook gebeurt het soms dat toepassingen (zoals flash) niet goed werken of dat een webwinkel gewoon helemaal niet geschikt is voor mobiel gebruik.

Gelukkig is daar wat aan te doen

Tegenwoordig is een mobiel-vriendelijke website een echte must. Wordt je site nog niet goed op een mobiel of tablet weergegeven, dan is het hoog tijd om er wat aan te doen. Mijnwebwinkel is dit jaar al gekomen met een grote update, waarbij hun gebruikers nu de keuze hebben tussen de ‘standaard’ webwinkel, en een mobiel vriendelijke (responsive) variant. En ook Shoppagina, BiedMeer en SEOshop bieden webwinkels met een responsive design aan.

Natuurlijk zit ook Google niet stil. In de zoekresultaten wordt sinds deze week aangegeven elke websites geschikt zijn voor mobiel gebruik, en welke niet.

Alles om het de internetgebruiker en online shopper zo makkelijk mogelijk te maken.

Is jouw webwinkel geschikt voor mobiel gebruik?

Het internet is continue in beweging, de concurrentie is hevig. Dat het belangrijk is om met de tijd mee te gaan lijkt me duidelijk. Hoog tijd dus om je te verdiepen in een responsive webwinkel, als je dat nog niet gedaan hebt. Zorg ervoor dat die 3 miljard euro in 2016 voor een deel ook in jouw webwinkel besteed wordt!

Categorieën