Hoe gebruiksvriendelijk is jouw webshop? - Succes met je Webshop
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 juli 2015 

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw webshop?

Je kunt nog zo veel tijd, energie en geld steken in zoekmachine optimalisatie, social media en advertenties voor je webwinkel, als de basis niet in orde is, zullen bezoekers je website snel weer verlaten en blijft je omzet achter.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel met deze checklist

Hou jij ook zo van lijstjes? Ik wel. Ik vind het heerlijk om dingen te kunnen afstrepen zodra ik ergens mee klaar ben. Het geeft overzicht over de dingen die je nog moet doen. Daarom heb ik een handige checklist voor je gemaakt die je kunt gebruiken om de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel te verbeteren. Gebruik deze checklist om te bepalen op welke punten jouw webwinkel nog verbeterd kan worden.

  • Maak de lay-out duidelijk en overzichtelijk.
  • Ga uit van wat de bezoeker verwacht; zo wordt een logo bijvoorbeeld linksboven geplaatst, het menu horizontaal bovenaan of aan de linkerkant en de zoekfunctie rechtsboven.
  • Gebruik een rustige kleurstelling en zorg voor een goed contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Houd je menustructuur en navigatie simpel en gebruik niet te veel items. Maak eventueel gebruik van sub-items.
  • Plaats een kruimelpad en een sitemap op je website.
  • Controleer de lay-out in verschillende browsers en zorg ervoor dat je website mobiel vriendelijk
  • Kies voor een goede host zodat je website snel laadt. Controleer hier de snelheid van je webwinkel.
  • Zorg voor duidelijke productfoto’s waarop details zichtbaar zijn en ingezoomd kan worden.
  • Geef elk product een unieke, gedetailleerde productomschrijving. De productpagina’s zijn vaak de plek waar een bezoeker beslist om een product te kopen of niet.
  • Plaats duidelijke call to actions die je bezoeker verleiden tot een aankoop over te gaan.
  • Plaats een goede zoekfunctie zodat bezoekers snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken.
  • Plaats een filter zodat bezoekers kunnen zoeken op merk, product, maat, kleur of prijs.
  • Bied de mogelijkheid om de artikelen te sorteren op relevantie, prijs of bestverkochte producten.
  • Maak informatie over verzendkosten en levertijd snel en gemakkelijk toegankelijk.
  • Vermeld je contactgegevens en zorg dat deze snel en gemakkelijk gevonden kunnen worden.
  • Vermeld altijd je adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, KvK en btw nummer op de contactpagina. Online shoppers willen graag weten met wie ze in zee gaan.
  • Laat je klant bij het bestellen geen onnodige informatie invullen. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.

Wil je meer tips over hoe je je omzet kunt vergroten? Boek dan een Webshop Scan. Je ontvang een compleet rapport op maat, met tips en adviezen over hoe je jouw webwinkel kunt verbeteren.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen