Voorjaarsschoonmaak in je webshop - Tips & tricks
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 april 2018 

Tijd voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop

De eerste zonnige dagen van 2019 hebben we inmiddels achter de rug en de kou lijkt nu echt op zijn retour te zijn. De lente is begonnen! Hoog tijd voor een voorjaarsschoonmaak dus. In je webshop wel te verstaan. Want dat lekkere gevoel dat je krijgt als je huis en tuin weer op orde zijn, krijg je ook als je webwinkel weer helemaal up to date is. In dit blog daarom een aantal tips om je webshop lenteklaar te maken.

Waarom een voorjaarsschoonmaak in je webshop?

In de loop der tijd verzamelt je webshop een hoop ‘zooi’. Overbodige data, foto’s en teksten, die eigenlijk geen bijdrage meer leveren. Sterker nog: deze zorgen alleen voor een website die onnodig traag is. Een opgeruimde webshop zorgt er niet alleen voor dat jij efficiënt kunt werken, maar is ook gebruiksvriendelijker voor je bezoekers en duidelijker voor zoekmachines. De gevolgen daarvan kun je zelf ook bedenken: meer bezoekers en meer klanten.

Tip 1 – Check je producten

Bestaat het assortiment van je webwinkel uit telkens wisselende producten, dan heb je waarschijnlijk regelmatig te maken met uitverkochte producten. Verwijder alle producten uit je webshop die uitverkocht zijn en die je niet meer op voorraad krijgt. Vergeet niet om ook alle bijbehorende foto’s te verwijderen. Dit wordt nogal eens vergeten en kan je website enorm traag maken.

Tip 2 – Update je content

Zeker als je al een tijdje bezig bent kan het voorkomen dat je teksten of blogs online hebt staan over producten die je inmiddels niet meer verkoopt. Of informatie die verouderd of achterhaald is. Controleer alle blogs en pagina’s in je webshop en kijk of de teksten nog helemaal up-to-date zijn en waar je verbeteringen aan kunt brengen. Check ook meteen of alle links nog werken en of afbeeldingen nog goed weergegeven worden. Voor bezoekers is het natuurlijk fijn als zij up to date informatie gepresenteerd krijgen en ook zoekmachines waarderen het als een pagina af en toe bijgewerkt wordt. Je geeft hiermee aan dat een pagina nog altijd actueel is. Dit bevordert je positie in de zoekresultaten.

Tip 3 – Controleer op dode links

Als je een pagina uit je shop verwijdert of als je de url verandert, dan kan het gebeuren dat een bezoeker op een 404 pagina terecht komt: ‘Oeps! Deze pagina kan niet gevonden worden’. Vervelend als dit te vaak gebeurt. Hiermee maak je het bezoekers wel heel gemakkelijk om weg te klikken, op naar de concurrent. Als je dan toch met een voorjaarsschoonmaak in je webshop bezig bent, controleer je site dan meteen op dode of gebroken links.

In de Google Search Console kun je heel eenvoudig opsporen welke links een foutmelding geven. Bij ‘Dekking’ vind je alle foute urls in je webwinkel. Maak voor elk van deze urls een 301-redirect aan naar een gerelateerde pagina die wel bereikbaar is.

Voeg daarnaast een duidelijke 404 pagina toe aan je webwinkel, als je die nog niet hebt. Plaats op deze pagina in elk geval een link naar de homepage. Daarnaast kun je er ook links naar populaire pagina’s op plaatsen en/of een zoekfunctie.

Tip 4 – Geef je webwinkel een nieuwe, frisse uitstraling

Niet alleen jij, maar ook je bezoekers zijn toe aan wat meer licht en warmte in de lente. Kijk hoe je dit in het design van je webwinkel kunt doorvoeren. Kun je bijvoorbeeld wat lichtere, frissere sfeerbeelden op je homepage plaatsen? Geef je logo een voorjaars make-over of probeer een nieuwe accentkleur. Een paar kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. 

Tip 5 – Ruim je werkplek op

Merk jij ook dat je steeds minder ruimte krijgt op je werkplek? Als je bureau of de tafel waaraan je werkt steeds minder zichtbaar wordt en verdwijnt onder alle administratie, producten en andere spullen, is dit het moment om hem eens goed op te ruimen. Gooi weg wat weg kan, berg papieren op in mappen of scan ze in en bewaar ze op je computer en zorg voor een slimme indeling in je magazijn of voorraadkast. Geef al je spullen een vaste, logische plek, zodat je ze snel bij de hand hebt en er zo min mogelijk naar hoeft te zoeken.

Aan een opgeruimd bureau werk je voortaan een stuk productiever! Heb je er de ruimte voor, richt dan ook een inpaktafel in. Een tafel waar je alles binnen handbereik hebt om snel en efficiënt pakketjes in te kunnen pakken. Denk aan dozen, inpakpapier, tape, stickers, kaartjes voor een persoonlijk berichtje aan je klant, goodies en een labelprinter.

Tip 6 – Bezoek je webwinkel als klant

Bekijk je webwinkel eens echt door de ogen van je ideale klant. Zijn producten makkelijk te vinden: is het menu overzichtelijk en werkt de zoekfunctie naar behoren? En hoe gaat het plaatsen van een bestelling? Gaat dat snel en eenvoudig of zijn er toch nog wat drempels in het bestelproces? Check ook meteen of je het bestelproces nog ergens kunt inkorten. Worden er bijvoorbeeld gegevens gevraagd die je niet nodig hebt voor het verwerken van de bestelling? Verwijder deze dan. Maak het bestelproces zo kort mogelijk. Een deel van je potentiële klanten haakt af tijdens het bestelproces, dus hoe beter je dit optimaliseert, des te meer omzet je uit de webwinkel haalt.

Aan de slag!

Ga nu zelf aan de slag met deze tips voor een voorjaarsschoonmaak in je webshop. Vergeet daarnaast niet te genieten van de zonnige dagen. Gun jezelf ook een dag me-time. Even niet werken, maar alleen doen waar je zelf zin in hebt. Of dat nu een dag op de bank Netflixen is, lekker in de zon op het terras of uitgebreid barbecueën met vrienden. Doe waar jij gelukkig van wordt, zodat je jezelf weer even helemaal kunt opladen. Klaar voor een succesvolle lente met een opgeruimd hoofd en een opgeruimde webwinkel!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen