De eerste indruk: hoe zien bezoekers jouw webwinkel?

De eerste indruk: hoe zien bezoekers jouw webwinkel?

Heb jij eigenlijk goed nagedacht over het logo en de lay-out van je webwinkel? De eerste indruk is bepalend. Je hebt maar een paar seconden de tijd om indruk te maken en zeker online krijg je niet snel een tweede kans. Een bezoeker heeft zo weer weg geklikt als hetgeen hij ziet hem niet aan staat. Of als hij denkt op de verkeerde site te zijn beland.

De eerste indruk over jouw webwinkel

Kijk eens kritisch naar je webwinkel en stel jezelf de volgende vragen:

  • Laden alle onderdelen in je webwinkel snel?
  • Is de vormgeving rustig en overzichtelijk?
  • Is er een logo en een tagline, maken zij duidelijk waar je winkel over gaat?
  • Is het direct duidelijk wat de doelgroep van je webshop is?
  • Is het direct duidelijk welke producten je verkoopt?
  • Zijn de teksten goed leesbaar?

Beantwoord je alle vragen met ‘ja’? Goed zo! Vraag het ook eens aan anderen in je omgeving, misschien hebben zij er een andere kijk op. Heb je op sommige vragen ‘nee’ geantwoord, dan is er werk aan de (web)winkel!

De snelheid van je webwinkel

De snelheid van je webwinkel is een belangrijke factor voor het succes ervan. Een trage webwinkel leidt tot geïrriteerde en wegklikkende bezoekers. Onder andere je hostingpartij, het aantal en de grootte van de afbeeldingen en animaties zijn van invloed op de snelheid van je webwinkel. Verklein je productfoto’s daarom altijd voordat je ze naar de webwinkel upload. Het duurt dan minder lang om ze te laden. Vergeet ook niet om je webwinkel af en toe te controleren op overbodige afbeeldingen, bijvoorbeeld van producten die je uit je assortiment gehaald hebt.

Tip: GTmetrix heeft een gratis tool ontwikkeld om de snelheid van je website te controleren. Vul de URL van je webwinkel in en binnen een aantal seconden zie je hoe jouw site scoort.

Rustig en overzichtelijk design

De homepage van je webwinkel is te vergelijken met de etalage van een fysieke winkel. Een aanzienlijk deel van je bezoekers zal je webwinkel binnenkomen via de homepage. Zorg er dus voor dat deze pagina optimaal is ingericht. Dat begint bij het design van je webwinkel. Zorg voor een rustige en overzichtelijke lay-out. Het design mag bezoekers niet afleiden van de inhoud, de producten. Maak een dusdanige indeling dat bezoekers je website gemakkelijk kunnen scannen. Gebruik daarnaast kleuren die passen bij de doelgroep en de producten die je verkoopt. Houd het bij 1 of 2 hoofdkleuren en een accentkleur. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de call to action buttons.

Een duidelijke headline

Het deel van je website boven de ‘vouw’ is het eerste dat bezoekers zien. Zorg er dus voor dat deze ruimte optimaal is ingericht. Zonder te scrollen moet het duidelijk zijn wat je verkoopt en wat je doelgroep is. Maak de header niet hoger dan nodig is en plaats een duidelijke headline in je webwinkel. Geen: ‘Welkom in onze webwinkel’, maar een headline die nieuwsgierig maakt en die duidelijk aangeeft wat bezoekers in je webwinkel kunnen vinden. Plaats geen lange lap tekst op je homepage. Op dit moment is de bezoeker (nog) niet geïnteresseerd in het ontstaan van je webwinkel of een uitleg van het bestelproces.

Toon producten op de homepage

Natuurlijk wil je dat bezoekers verder kijken dan alleen je homepage. Zorg dus voor een duidelijke navigatie. Plaats voldoende links op de homepage naar andere onderdelen binnen je webwinkel. Toon ook producten op de homepage. Bijvoorbeeld de aanbiedingen, meest populaire producten of producten die passen bij de actualiteit. Zo kun je handig inspringen op feestdagen of seizoenen.

Een andere mogelijkheid is het om de verschillende productcategorieën op je homepage te tonen. Plaats voor elke categorie een mooie afbeelding en een call to action. Zeker als je een breed assortiment hebt is dit slim. Bezoekers krijgen zo een goede indruk van het aanbod.

Leesbare teksten

Ik zie het nog steeds af en toe. Webwinkels met een onleesbaar of veel te klein lettertype. Hoe mooi een bepaald lettertype ook kan zijn, het is niet altijd de beste optie. Kies altijd voor een duidelijk lettertype in een voldoende groot formaat. Schuingedrukte tekst en letters met een schreef (zoals Times New Roman) lezen bijvoorbeeld lastiger en kun je daarom beter vermijden. Zorg ook voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Een donkere tekst op een lichte achtergrond leest het prettigst.

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief