Zeven tips om de conversie van je webshop te verbeteren
4 min. leestijd

Zeven tips om de conversie van je webshop te verbeteren

Natuurlijk wil je graag dat je webshop veel bezoekers krijgt, maar om je bedrijf draaiende te houden moeten deze bezoekers ook aankopen doen. Hoe zorg je ervoor dat klanten vaker een bestelling plaatsen?

Als een bezoeker van je website een product koopt converteert deze naar een klant. De aankoop noemen we dus een conversie. De verhouding tussen het aantal kijkers en kopers noemen we het conversiepercentage. Gemiddeld ligt deze conversie tussen de 3-4 procent, maar jij wilt natuurlijk het liefst een hoger conversiepercentage halen.

Hieronder noemen we enkele verbeteringen die je kunt invoeren in je webshop om de conversie te verbeteren. Het is belangrijk dat je steeds blijft testen wat het effect is van een verandering op je conversie. Gebruik bijvoorbeeld A/B testen, waarbij een deel van de bezoekers de verbetering ziet en een ander deel niet. Verandert het conversiepercentage in de groep waar de verbetering te zien is?

Bezoekers zijn sneller geneigd om iets te kopen als ze snel de juiste info vinden. Het gaat er dan vooral om dat ze eenvoudig en snel binnen je webshop kunnen rondkijken. Een helder menu zodat je klant direct op de juiste pagina komt is natuurlijk het beste, maar in de praktijk kijken de meeste bezoekers toch eerst even rond voor ze wat bestellen. Hoe sneller ze door je webwinkel navigeren, hoe meer moeite ze doen om informatie te vinden voor een aankoop.

Via online tools als Google Pagespeed Insights of GT Metrix kun je snel zien wat de snelheid van je site beperkt. Sommige punten zijn wat technisch of lastig, maar met de stappen rond caching of het optimaliseren van afbeeldingen kun je soms al veel tijdwinst behalen zonder dat er iets verandert aan je site zelf.

Om snel in je webshop rond te kunnen kijken moet de klant ook op werkende links kunnen drukken. Naast het werken aan de snelheid van je site, moet je dus ook controleren of alle links in je website nog werken.

Wanneer je wijzigingen aanbrengt in je webshop, door bijvoorbeeld nieuwe producten toe te voegen of oude pagina’s te verwijderen, is het verstandig om je interne links na te lopen. Er bestaan online tools die dit voor jou doen, zoals Dead Link Checker. Je wil voorkomen dat een bezoeker op een verouderde link klinkt en een error 404 krijgt of naar een verkeerde pagina geleid wordt.

Google rangschikt sites tegenwoordig op basis van hun mobiele weergave. Dat is niet zo gek want consumenten shoppen steeds vaker online op hun mobiel. Als je tekst niet te lezen is of je menu niet goed weergegeven wordt op een mobiel apparaat, haakt een bezoeker af. Zorg er daarom voor dat je website leesbaar is op verschillende formaten.

In Google Search Console bestaan tools waarmee je kan onderzoeken of je website mobiel vriendelijk is. Als je website draait op software van bijvoorbeeld Shopify, dan is je website vaak automatisch al afgesteld op alle beeldschermen. Daarnaast kun je zelf aan de slag met een viewport tag, waarin je bepaalt hoe je webpagina wordt weergegeven op een mobiel apparaat.

Zoals eerder genoemd is een duidelijk menu noodzakelijk voor je webshop. Zo komen bezoekers makkelijk bij de juiste pagina. Toch kijken bezoekers graag even rond in je webshop en soms hebben ze geen zin om veel te moeten klikken in een zoektocht.

Daarom is het handig om een zoekfunctie toe te voegen. Het is voor je bezoekers een handvat om snel bij een bepaald product te komen. Voor jou levert die functie ook voordelen op, doordat je in Google Analytics kan achterhalen welke zoekopdrachten uitgevoerd worden. Met die informatie verhoog jij je conversie, door deze producten bijvoorbeeld op de homepagina te zetten.

Een consument plaatst het liefst bestellingen bij webshops die betrouwbaar zijn. Nieuwe bezoekers die jouw webshop voor het eerst zien, willen graag extra informatie over je werkwijze en serviceniveau. Plaats daarom beoordelingen van bestaande klanten op je website.

Succesverhalen werken conversieverhogend, maar ook negatieve beoordelingen helpen in het verhogen van je betrouwbaarheid. Door op een effectieve manier te reageren op die beoordelingen laat je aan bezoekers zien dat je bereid bent om tot een oplossing te komen.

Aangezien je als webshop alleen online werkt is het lastig om klanten een persoonlijke behandeling te geven, terwijl dit iets is wat voor veel klanten toch een meerwaarde heeft. Door bepaalde services in te zetten kun je klanten toch een persoonlijke benadering geven, waarmee jij je conversie weer verhoogt.

Registreer daarom de e-mailadressen van je bestaande klanten. Op basis van hun eerdere aankopen kun je hen dan persoonlijke aanbiedingen sturen, die ook nog eens goed passen bij de klant.

Net als de rest van je website, moet ook je checkout makkelijk te gebruiken zijn. Een bezoeker wil snel een optie aanklikken en door naar de betaling. Het aanbieden van meerdere betaalopties verhoogt je conversie.

Met meerdere opties spreek je waarschijnlijk meer bezoekers aan, die anders zouden afhaken omdat hun betaalmiddel er niet tussen staat. Daarnaast komt je webshop extra betrouwbaar over als je laat zien dat betalingen op meerdere manieren kunnen. Er bestaan meerdere betaalproviders die het mogelijk maken om verschillende betaalopties aan je webshop te koppelen.

Over de schrijver
Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op titels als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.