27 dingen die je kunt doen om van bezoekers klanten te maken
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2019 

27 dingen die je kunt doen om van bezoekers klanten te maken

Regelmatig schrijf ik artikelen over hoe je meer bezoekers naar je webwinkel kunt trekken. Maar aan alleen bezoekers heb je niet zoveel. Bezoekers die klant bij je worden en een bestelling plaatsen, dáár heb je wat aan. Daarom geef ik je in dit artikel 27 tips om van bezoekers klanten te maken. Doe er je voordeel mee!

Tip 1 – Geef de bestelknop een opvallende kleur

Een fout die ik regelmatig tegenkom in webwinkels is dat de bestelknop zo onopvallend is dat het bijna een wonder is als er überhaupt iemand op klikt. Maak van de bestelknop het opvallendste element op de productpagina. Kies voor een kleur die direct opvalt en die niet op andere plekken in het design van de webwinkel terugkomt.

Tip 2 – Installeer Google Analytics

De beste manier om de conversie in je webwinkel te verhogen is door continu te meten, analyseren en bij te sturen. Onderzoek bijvoorbeeld op welke pagina’s bezoekers je webwinkel verlaten en kijk hoe je deze pagina’s kunt verbeteren. Dat geldt ook voor het bestelproces. Als je weet op welk punt in het bestelproces bezoekers afhaken, dan kun je obstakels verwijderen waardoor meer mensen hun bestelling afronden.

Tip 3 – Maak een veel gestelde vragen pagina

Uit onderzoek blijkt dat 45% van de potentiële klanten afhaakt in het bestelproces als ze niet snel een antwoord op hun vraag kunnen vinden. Dat is bijna de helft! Kun je nagaan hoeveel omzet je daardoor mis loopt. Door een veel gestelde vragen pagina in je shop te maken maak je het bezoekers makkelijker, maar jezelf ook. In plaats van dat mensen jou gaan bellen of mailen kunnen zij zelf het antwoord vinden. Dat scheelt jou een hoop tijd.

Tip 4 – Installeer een chatfunctie

Veel online shoppers nemen niet de moeite om het telefoonnummer van je webwinkel te zoeken of een mail te sturen. Dat vraagt inspanning en daar houdt men niet van. Ruim de helft van de online shoppers geeft de voorkeur geeft aan chatten boven bellen of e-mailen. Het is dus zeker de moeite waard om een chatfunctie in je webshop te installeren. Zo kunnen bezoekers direct antwoord krijgen op hun vraag en is de kans groter dat zij klant bij je worden.

27 dingen die je kunt doen om van bezoekers klanten te maken

Tip 5 – Vertel wat jou uniek maakt

Wat maakt jouw webshop en jouw producten bijzonder? Hoe onderscheid jij je van concurrenten en waarom moeten consumenten juist bij jou kopen? Dit zijn je unique selling points. Het is belangrijk dat je deze voor jouw webwinkel helder hebt. Want als jij het al niet weet, hoe moet de consument het dan weten? Geef de unique selling points een duidelijke plek op de website, zodat ze twijfelende consumenten overtuigen en over de streep trekken.

Tip 6 – Voeg een duidelijke contactpagina toe

Een manier om het vertrouwen in je webwinkel te vergroten is door duidelijkheid te bieden over de personen achter het bedrijf. Een contactpagina zonder gegevens en met alleen een contactformulier wekt geen vertrouwen. Het noemen van je naam, vestigingsadres (geen postbus), e-mailadres, telefoonnummer en KvK nummer geeft wél een betrouwbare uitstraling. Consumenten willen weten met wie ze zaken doen en kopen alleen bij bedrijven die ze vertrouwen.

Tip 7 – Maak een overtuigende Over Ons pagina

Ook met een goede Over Ons pagina kun je het vertrouwen in je webwinkel vergroten. Veel potentiële klanten bekijken eerst de over ons pagina voordat ze tot een aankoop over gaan. Vertel op deze pagina iets over het ontstaan en de achtergrond van je onderneming. Ook een (echte) foto van jezelf, het team en je bedrijfspand plaatsen geeft een betrouwbare uitstraling. Mits je er een beetje professioneel op staat natuurlijk. Zorg ervoor dat de over ons pagina gemakkelijk te vinden is. Verstop deze pagina niet, maar geef hem een goede plek in het menu.

Tip 8 – Benoem voordelen van je producten

Natuurlijk schrijf je voor elk product in je webwinkel een uitgebreide producttekst. Let op dat je hierin niet alleen de details van het product beschrijft, maar benoem vooral de voordelen voor de consument. Dus niet: “dit telefoonhoesje is geschikt voor een iPhone 7”. Maar: “Dit telefoonhoesje laat jouw iPhone 7 er niet alleen geweldig uit zien, hij beschermt hem ook als je hem per ongeluk laat vallen. Een barst in je scherm gaat jou niet overkomen. Scheelt je een hoop gedoe (en geld!).”

Online shoppers vragen zich continu (onbewust) af: “Wat heb ik hier aan?” Geef dus bij voorbaat al antwoord op deze vraag en laat de consument niet zelf het antwoord bedenken.

Tip 9 – Ga voor een professionele uitstraling

Nog steeds zie ik webwinkels met een overduidelijk zelf-geknutselde layout. Een webwinkel beginnen betekent investeren. Niet alleen in je voorraad, maar ook in een professioneel uitziende shop. Bezuinig niet op een goed logo en een gebruiksvriendelijk design voor je webwinkel. Je kunt nog zo’n goede over ons pagina hebben bijvoorbeeld, als de eerste indruk al niet goed is klikken bezoekers weg voordat ze die gezien hebben.

Tip 10 – Toon keurmerken of certificaten

Ben je aangesloten bij een keurmerk, heb je certificaten behaald of prijzen gewonnen? Toon de logo’s dan op je website. Ook dit vergroot het vertrouwen in je webwinkel waardoor mensen sneller een bestelling zullen plaatsen.

Tip 11 – Haal verlaten winkelwagens terug

Bezoekers die hun winkelwagen vullen en vervolgens de bestelling niet plaatsen of afronden zijn een doorn in het oog voor veel webwinkeliers. Uit onderzoek blijkt dan ongeveer 75% van de gevulde digitale winkelwagens wordt achtergelaten. Dat betekent dus dat slechts een kwart van de bezoekers de producten in de winkelwagen ook daadwerkelijk afrekent. Kun je je voorstellen hoeveel omzet je hier laat liggen?

Natuurlijk kun je nooit helemaal voorkomen dat winkelwagens achtergelaten worden. Maar je kunt er wel voor zorgen dat in elk geval een gedeelte alsnog de bestelling afrondt. Dit doe je door (automatisch) een aantal mails te sturen naar winkelwagenverlaters waarvan het e-mailadres bekend is.

Na 24 uur mail je bijvoorbeeld iets als: “Ik zie dat je items in je winkelwagen geplaatst hebt, maar de bestelling niet voltooid is. Kunnen we je ergens mee helpen?” Als daar geen reactie op komt kun je na een paar dagen nogmaals mailen en eventueel een eenmalige kortingscode toevoegen.

Haal verlaten winkelwagens terug

Tip 12 – Plaats productreviews van klanten

Natuurlijk kun je zelf wel vertellen dat je betrouwbaar bent, maar consumenten nemen dat eerder aan als anderen het over je zeggen. Zet hier je bestaande klanten voor in. Vraag klanten of ze een review over je webwinkel willen achterlaten. Als je dat bijvoorbeeld via software als KiyOh of The Feedback Company doet dan kun je deze reviews en de gemiddelde score, uitgedrukt in een aantal sterren, via een widget in je webwinkel tonen.

Tip 13 – Vraag geen onnodige informatie aan de klant

Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.

Tip 14 – Haal twijfels weg

Twijfelende bezoekers in je webshop kopen niet. Vraag jezelf af waaraan jouw klanten zouden kunnen twijfelen en neem deze twijfels weg. Zijn de verzendkosten direct te zien in je shop? Is de levertijd en/of voorraadstatus meteen duidelijk? En op welke manieren kan er betaald worden? Laat potentiële klanten niet zoeken naar deze informatie maar plaats deze op slimme plaatsen in je website, denk aan de header (helemaal bovenaan), footer (helemaal onderaan) of op de productpagina’s.

Tip 15 – Schrijf uitgebreide productteksten

Twijfel kan natuurlijk ook ontstaan over het product. Zorg daarom altijd voor uitgebreide teksten die elke vraag beantwoorden die een potentiële klant kan hebben en plaats per product meerdere foto’s, van verschillende kanten van het product. Zo geef je consumenten een zo volledig mogelijk beeld van het product.

Tip 16 – Leid klanten niet af

Als een bezoeker zover is dat hij zijn winkelwagen gevuld heeft, heeft hij slechts één doel. Het afronden van de bestelling. Als je hem vervolgens afleidt met allerlei in het oog springende banners, afbeeldingen en teksten, raakt je potentiële klant afgeleid van dit doel. En loop jij omzet mis. Elimineer dus alle afleiding in het bestelproces. Verwijder het menu – als jouw webwinkelsoftware dat toelaat, haal banners en overbodige teksten weg en plaats in het bestelproces al helemaal geen links naar andere websites.

Tip 17 – Plaats duidelijke productfoto’s

Goede productfoto’s verlagen de drempel om online tot een aankoop over te gaan en kunnen je conversie enorm verhogen. Zorg dus voor duidelijke productfoto’s die details tonen en waarop ingezoomd kan worden. Plaats meerdere afbeeldingen per product zodat je het van alle kanten kunt laten zien. Indien een artikel in meerdere kleuren verkrijgbaar is, is het verstandig om al deze kleuren in je webwinkel te tonen.

27 dingen die je kunt doen om van bezoekers klanten te maken

Tip 18 – Maak belangrijke informatie gemakkelijk vindbaar

Veel bezoekers haken alsnog af als ze er pas bij het betalen achter komen dat er nog (hoge) verzendkosten berekend worden. Of dat de levertijd wel erg lang is. Geef dus vooraf duidelijkheid over deze belangrijke zaken. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten, levertijd, retour voorwaarden en betaalmethoden zijn. Vermeld tevens je contactgegevens op een duidelijke plek en zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen.

Tip 19 – Achtervolg je bezoekers

Hoe goed en duidelijk de informatie in je webwinkel ook is, een deel van de bezoekers wil eerst nog even verder rondkijken voordat ze een bestelling plaatsen. Retargeting is een effectieve manier om bezoekers die geen aankoop gedaan hebben, terug te halen naar je webwinkel. Bezoekers die nog twijfelen of die nog even bij een andere (web)winkel willen gaan kijken worden ‘achtervolgd’ door advertenties van jouw webwinkel of zelfs het specifieke product dat ze bezocht hebben. Ze worden zo telkens aan jouw bedrijf herinnerd waardoor de kans groter is dat ze terugkeren en alsnog een bestelling plaatsen.

Tip 20 – Schep duidelijkheid in de checkout

Als bezoekers vooraf zien hoeveel ‘werk’ ze nog moeten verrichten voordat ze hun bestelling afgerond hebben, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk afmaken. Toon dus altijd de verschillende stappen in het bestelproces en geef duidelijk aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt. Tegenwoordig hebben steeds meer webwinkels een one page checkout of one step checkout. Hierbij zien bezoekers in 1 oogopslag hoeveel velden ze nog moeten invullen. Dit verlaagt het aantal winkelwagenverlaters.

Tip 21 – Richt je homepage slim in

Als bezoekers je webwinkel binnenkomen zoeken zij bevestiging dat zij op de juiste website zijn. Gebruik daarom de homepage voor je belangrijkste boodschap. Wat verkoop je en aan wie? Welke voordelen leveren jouw producten op? Benoem ook waarom men juist bij jou moet bestellen en wat je webwinkel onderscheidt van de concurrenten. Ondersteun dit verhaal met productfoto’s of mooie sfeerbeelden van je producten. Ook bezoekers die meer visueel ingesteld zijn zien zo direct wat je webwinkel te bieden heeft.

Tip 22 – Toon populaire producten op de homepage

Het doel van je webwinkel is het overhalen van bezoekers om een bestelling te plaatsen. Toon daarom de populairste, beste of nieuwste producten op de homepage. Bezoekers kunnen zo direct doorklikken naar de productpagina waar het product gekocht kan worden. Ook is het slim om de aanbiedingen direct op de homepage te tonen.

Tip 23 – Bied achteraf betalen aan

Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt. Maar naast extra service is er nog een goede reden om achteraf betalen mogelijk te maken in je webwinkel. Je mag volgens de wet namelijk maar maximaal 50% aanbetaling eisen. Veel webwinkeliers weten dit niet, en consumenten evenmin.

Tip 24 – Speel in op de schaarste van een product

Wanneer van een bepaald product maar in een beperkte hoeveelheid aanwezig is of slechts tot een bepaalde datum besteld kan worden, krijgt het extra aantrekkingskracht. De consument krijgt het gevoel dat ze iets speciaals kopen, een speciale of limited edition. Iets dat maar voor een select clubje mensen toegankelijk is. Door dit product aan te schaffen gaat je klant zich daadwerkelijk (maar onbewust) speciaal voelen. Hierop kun je eenvoudig inspelen door bij elk product de actuele voorraad te tonen, zeker als je met kleine voorraden werkt. Heb je nog één item op voorraad van een bepaald product, meld dit dan, je zal zien dat het zo uitverkocht is! Een andere optie is door een sale of kortingsbon aan te bieden die slechts beperkt geldig is. Hierdoor krijgt men het gevoel dat ze iets mislopen als ze te lang wachten of er niet op in gaan. Niemand wil iets mis lopen of iets ‘verliezen’ waardoor klanten snel geneigd zijn om op je aanbod in te gaan.

Speel in op de schaarste van een product

Tip 25 – Zorg voor uniek beeldmateriaal

In fysieke winkel wordt het steeds belangrijker om een beleving te creëren, maar de webshop mag daarin niet achterblijven. Zorg ervoor dat je je merk sterk wegzet met uniek beeldmateriaal. Laat een eigen logo en huisstijl maken. Maak zelf foto’s van je producten (of laat deze maken) en maak ook foto’s van je producten die gebruikt worden. Een armband wil je natuurlijk op zichzelf zien, maar het is ook leuk om deze bij iemand aan te zien. Het is handig om een duidelijke foto van een hapjesplank te hebben, maar het is ook goed om een sfeerbeeld te hebben waarin deze ook echt gebruikt wordt. Uniek beeldmateriaal gaat daarnaast verder dan alleen productfoto’s. Zorg ook voor unieke sfeerbeelden, die je merk en huisstijl versterken. Hiermee versterk je ook de beleving van je merk, waarmee je je webshop alleen maar meer onderscheidt van alle andere webshops.

Tip 26 – Word een autoriteit binnen jouw vakgebied

Het is bekend dat consumenten graag aankopen doen bij bedrijven die goed staan aangeschreven en die als expert in hun vakgebied bekend staan. Hier kun je als webwinkelier goed op inspelen door bijvoorbeeld jouw kennis te delen via een blog of een kennisbank. Het regelmatig publiceren van waardevolle content draagt bij aan je expertstatus.

Tip 27 – Maak gebruik van het wederkerigheidprincipe

Wederkerigheid is ook binnen de e-commerce een belangrijk principe. Het werkt als volgt: als jij iets extra’s doet voor je doelgroep, zijn zij eerder geneigd om iets voor jou terug te doen. Een bestelling plaatsen bijvoorbeeld. Bied bijvoorbeeld een waardevolle weggever aan op je website. Door een (digitaal) cadeautje te geven zal een deel van de ontvangers zich verplicht voelen om iets terug te geven. Dit werkt hetzelfde bij het geven van persoonlijke informatie. Wanneer jij wat persoonlijke informatie prijs geeft, op je Over Ons pagina, je contactpagina of in blogs, is een klant ook sneller geneigd dezelfde persoonlijke informatie in ruil terug te geven.

 

Dit waren ze! 27 tips waarmee je van bezoekers klanten maakt. Heb je ze allemaal gelezen? Goed bezig! Nu nog gaan toepassen. Want alleen als je nu in actie komt zal er iets gaan veranderen in jouw shop en heb jij binnenkort ook meer klanten met hetzelfde aantal bezoekers. Weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan gewoon bij tip 1 en voer elke dag of elke week 1 nieuwe tip uit. Je zal zien dat je webwinkel steeds meer bezoekers en klanten krijgt.

Succes!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen