arrow_drop_up arrow_drop_down

Meer verkopen door een betrouwbare uitstraling

Consumenten zijn terughoudend. Ze delen niet zomaar hun gegevens met de eerste de beste webwinkel. En staan al helemaal niet te springen om de bestelling vooraf te betalen. Want worden de aankopen dan wel geleverd? Daarom is het belangrijk dat je webwinkel een betrouwbare uitstraling heeft. Je kunt nog zo’n mooi productaanbod hebben, dat is meestal niet voldoende. Met het grote aantal webwinkels van tegenwoordig moet je wel wat moeite doen om de bezoeker te overtuigen dat deze juist bij jou moet kopen. In dit artikel geef ik tips om het vertrouwen in je webwinkel te vergroten.

Communiceer je Unique Selling Points

Ook wel USP’s genoemd. Wat maakt jouw webshop bijzonder? Anders dan de anderen? Waarom moeten consumenten juist bij jou kopen? Benadruk vooral wat de voordelen voor consumenten zijn als deze bij jou bestellen. Wat levert het hen op?

Enkele voorbeelden van Unique Selling Points:

  • Persoonlijk aankoopadvies
  • Gratis retourneren of juist een langere retourtermijn dan gemiddeld
  • Vandaag besteld, vandaag nog in huis
  • De enige webwinkel in Nederland zijn met een bepaald product

Het is belangrijk dat je de USP’s voor jouw webwinkel helder hebt. Want als jij het al niet weet, dan weet de klant het ook niet en gaan ze net zo makkelijk naar de concurrent. Geef de Unique Selling Points een prominente plek op de website, zodat ze twijfelende consumenten overtuigen en over de streep trekken. Coolblue doet dat bijvoorbeeld goed. Zij plaatsen de USP’s onder de bestelknop. Hiermee wordt elke vorm van twijfel weggenomen.

Meer verkopen door een betrouwbare uitstraling

Een duidelijke contactpagina

Een andere manier om het vertrouwen in je webwinkel te vergroten is door duidelijkheid te bieden over de personen achter het bedrijf. Een contactpagina met slechts een contactformulier wekt geen vertrouwen. Het noemen van je naam, vestigingsadres (geen postbus!), e-mailadres, telefoonnummer, KvK- en btw-nummer geeft wél een betrouwbare uitstraling. Consumenten willen weten met wie ze zaken doen.

Meer verkopen door een betrouwbare uitstraling

Tip: als je een eigen domeinnaam hebt kun je heel eenvoudig een bijpassend e-mailadres aan (laten) maken, eindigend op @jouwwebwinkel.nl. Toch zijn er nog webwinkeliers die een Hotmail, Gmail of Live e-mailadres gebruiken. Zonde! Dit komt niet professioneel over en heeft geen betrouwbare uitstraling.

Over Ons pagina

Ik heb eerder al geschreven over het belang van een goede Over Ons pagina. Hiermee kun je echt het vertrouwen in je webwinkel vergroten. Veel potentiële klanten bekijken eerst de over ons pagina voordat ze tot een aankoop over gaan. Vertel op deze pagina iets over het ontstaan en de achtergrond van je onderneming. Ook een (echte) foto van jezelf, het team en je bedrijfspand plaatsen geeft een betrouwbare uitstraling. Mits je er een beetje professioneel op staat natuurlijk. Zorg ervoor dat de over ons pagina gemakkelijk te vinden is. Verstop deze pagina niet, maar geef hem een goede plek in het menu.

Een professionele uitstraling

Nog steeds zie ik webwinkels met een overduidelijk zelf-geknutselde layout. Een webwinkel beginnen betekent investeren. Niet alleen in je voorraad, maar ook in een professioneel uitziende shop. Bezuinig niet op een goed logo en een gebruiksvriendelijk design voor je webwinkel. Je kunt nog zo’n goede over ons pagina hebben bijvoorbeeld, als de eerste indruk al niet goed is klikken bezoekers weg voordat ze die gezien hebben.

Toon je keurmerken

Ben je aangesloten bij bepaalde keurmerken, toon de logo’s dan op je website. Ook dit vergroot het vertrouwen in je webwinkel. Om in aanmerking te komen voor een keurmerk moet je echter wel aan een aantal eisen voldoen.

Plaats klantreviews voor een betrouwbare uitstraling

Natuurlijk kun je zelf wel vertellen dat je betrouwbaar bent, maar consumenten nemen dat eerder aan als anderen het over je zeggen. Zet hier je bestaande klanten voor in! Vraag klanten of ze een review over je webwinkel willen achterlaten. Gebruik daarvoor niet een gastenboek, maar bij voorkeur een onafhankelijke dienst als KiyOh of The Feedback Company. De reviews kun je via een widget in je eigen webwinkel tonen. Plaats de widget bij voorkeur bovenaan de webwinkel, waar deze goed opvalt. Webwinkel Kidsdeco.nl doet dit bijvoorbeeld goed. De klantreviews worden meteen bovenaan de pagina getoond, evenals het logo van Thuiswinkel Waarborg. Dit geeft de webwinkel direct een betrouwbare uitstraling.

Meer verkopen door een betrouwbare uitstraling

Pas bovenstaande tips toe op je webwinkel. Met een paar kleine aanpassingen kun je het vertrouwen enorm vergroten. Heb jij een aanvullende tip? Laat het hieronder weten!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen