Meer verkopen: ga aan de slag met upselling en cross-selling

Meer verkopen: ga aan de slag met upselling en cross-selling

Als ondernemer ben je misschien net gestart met jouw online webshop. Je verkoopt nog niet veel, maar wilt de gemiddelde besteding wel omhoog schroeven. Met upselling en cross-selling kun je meer verkopen met jouw webshop. Hoe? Dat leggen we je graag uit.

Ik weet nog heel goed de eerste keer dat er een order in mijn webshop kwam van iemand die ik niet kende. Wat een geweldig gevoel geeft dat. Natuurlijk kun je als ondernemer niet blijven bestaan als er weinig bestellingen komen of als de gemiddelde besteding laag ligt. Dus hoe schroef je de gemiddelde besteding omhoog?

Gebruik daar upselling en cross-selling voor. Een voorwaarde is wel dat je meerdere producten in jouw webshop verkoopt.

Wist je dat cross-selling en upselling gemiddeld ongeveer 10–30% van de omzet waard is? Het is daarom belangrijk om het toe te passen in jouw online webwinkel.

Cross-selling is de verkoop van producten of diensten die een aanvulling vormen op een product dat de klant bij je wil kopen of heeft gekocht.

Wanneer jij een boek verkoopt en daarbij korting geeft op een coachingssessie, dan maak je gebruik van cross-selling. Een ander voorbeeld: verkoop je een camera dan kan de cross-sell een extra lens zijn.

Je verkoopt bij het uitchecken in jouw shop meer producten als jouw webshop bezoekers zien dat er ook nog aanvullende producten zijn. Je kan zelfs een bundelkorting geven. Verkoop jij verzorgingsproducten en kopen ze twee producten in plaats van één? Geef ze dan bundelkorting, zodat ze eerder geneigd zijn om twee items bij je te kopen.

Hoe maak je het aantrekkelijk om meer te besteden in jouw webshop? Gebruik deze triggers. Maak altijd duidelijk wat er voor de klant te halen valt en waarom ze meer moeten kopen.

Heb je een product of dienst in jouw webshop waarvan je ook een duurdere variant hebt? Dan kan het lonen om mensen te verleiden om het duurdere product of de duurdere dienst aan te schaffen. Dit heet upselling.

Het duurdere product heeft aantrekkelijke features. Verkoop je een camera, dan kan de upsell toegang zijn tot een Facebook community, een online training over het gebruik van de camera of een extra e-book. Of simpelweg een duurdere variant van de camera, die meer functies heeft. Je hebt dus de basis die je al verkoopt, maar je voegt upgrades toe, waarmee de prijs omhoog gaat en de gemiddelde besteding dus ook.

Verkoop je bakproducten in jouw webshop, dan kan een upsell zijn om een grotere verpakking te verkopen. Zo is er eigenlijk wel voor elk product of dienst een upsell te bedenken. Vertel jouw klant wat het voordeel is van een duurder product in vergelijking met een ander product, dan zijn ze sneller geneigd om meer uit te geven.

Als het gaat om de prijs van een upsell, dan houden wij als regel aan om niet hoger te gaan dan 30%. De upsell is dus maximaal 30% duurder dan het gekozen product. Anders heb je een grote kans dat dit jouw webshop bezoekers afschrikt. En dat is iets wat je echt niet wilt!

Er zijn drie opties. Voor de aankoop, tijdens de aankoop en na de aankoop.

Voor de aankoop: Toon op je productpagina meer producten uit dezelfde categorie onder of naast het geselecteerde product.

Tijdens de aankoop: Kies voor cross-selling tijdens de check-out (in het winkelmandje en tijdens of kort voor de betaling). Grote kans dat je meer verkoopt!

Na de aankoop: Verleid jouw klanten na afloop met een follow-up e-mail met nieuwe producten (uit dezelfde categorie).

7-hacks-om-meer-te-verdienen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.