Waarom is werk uitbesteden verstandig? - Succes met je Webshop
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juli 2019 

Waarom is werk uitbesteden verstandig?

Veel webshop-ondernemers doen zo’n beetje alles in hun bedrijf zelf. De webshop opzetten en bijhouden, teksten en productinformatie schrijven, soms foto’s en video’s maken, zelf het logo en de huisstijl ontwerpen, de boekhouding, de marketing, noem maar op.

Jij, als gevestigd ondernemer, weet wel wat er allemaal bij een webshop komt kijken. Als beginnend ondernemer krijg je hem snel door: alleen een mooie webshop maken is niet genoeg, er komt veel meer kijken bij het runnen van een eigen bedrijf dan je in eerste instantie misschien dacht.

Je bent tenslotte een winkel begonnen

Recentelijk sprak ik er weer een starter over. We hebben haar webshop gemaakt (logo, huisstijl, shop, geholpen met teksten, SEO, gebruiksvriendelijkheid, de hele opzet) maar ze moet hem nu zelf gaan vullen en bijhouden. Best pittig voor iemand die niet heel veel weet van computers. Ze zit er af en toe flink doorheen.

Regelmatig help ik haar eraan herinneren dat ze toch echt een winkel is begonnen. En zo heel anders dan een stenen winkel is een webshop niet. Je moet net zo hard denken aan dingen als beveiliging, consumentenvertrouwen, marketing, rechten en plichten, BTW, etc. Haar beeld van “wat leuke spulletjes online verkopen” is flink veranderd. Gelukkig is ze een echte doorzetter.

Doe je het samen of alleen?

Deze ondernemer is ook heel blij dat ze ons heeft om mee te sparren. En dat wij, met onze jarenlange ervaring, haar kunnen voorzien van advies en helpen met zaken waar ze allemaal aan moet denken, bijvoorbeeld voor de AVG.

Maar er zijn dus meer dan genoeg webwinkeleigenaren die het hele pad alleen bewandelen, en zo enorm veel zelf moeten uitvogelen en uitproberen. Waarom kiezen ze daar eigenlijk voor?

Waarom je je soms alleen voelt

Veel startende ondernemers hebben “geen geld”. Maar wel een goed idee.

Ze maken bijvoorbeeld graag verjaardagstaarten voor vrienden en familie en iemand vroeg of ze die ook online te bestellen zijn.

Er zijn veel platformen voor webshops, dus de keuze lijkt snel gemaakt. In een standaard platform wat foto’s en teksten invoeren en je webshop staat. Denk je. Maar dan blijkt er misschien toch minder mogelijk dan je had gehoopt. Of ziet het er niet professioneel uit. Bovendien ben je er een van dertien in een dozijn en weet je niet hoe je je moet onderscheiden.

Daarnaast moet je opeens denken aan verzenden en verzendkosten, privacy statements, cookies, marketing (want op een gegeven moment houden de buren op met bestellen), social media, belastingaangiftes als ondernemer, boekhouding, argh!!! En je wilde gewoon taartjes verkopen!

Een voorbeeld:

“Ik besteed veel tijd aan de webwinkel. Er komt meer bij kijken dan ik had gedacht. Ik moet niet alleen alle producten plaatsen maar ook de teksten schrijven (neem de teksten van de leveranciers niet klakkeloos over!), foto’s en filmpjes maken en social media, zoekmachineoptimalisatie en noem maar op. Ik ben iedere dag wel bezig met mijn webshop en soms ook nog in de weekenden.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden. Hoe plaats ik bijvoorbeeld een filmpje? Zo kom ik steeds meer te weten over mijn eigen webshop. En dat vind ik geweldig! Wat ik nu anders zou doen? Ik gebruikte eerst andere software, maar het was zo moeilijk om iets te veranderen dat het mij veel tijd heeft gekost.”

Als je “geen geld” hebt

Zonder een gezonde pot geld om te investeren moet je eigenlijk geen bedrijf beginnen. Zelfs niet als je daarnaast nog een baan hebt. Vind ik dan.

Net als een verzekering – die kost ook geld en is verplicht – zijn alle genoemde zaken, zoals het opzetten van de shop, marketing en boekhouding, ook investeringen, net als de spulletjes die je koopt om je bedrijf te kunnen runnen.

Natuurlijk kun je, vooral in het begin, heel veel zelf, maar onderschat niet hoeveel jij zelf kost!

Als je zelf urenlang gaat lopen pielen aan iets dat een ander in 5 minuten doet, gewoonweg omdat diegene de ervaring heeft, waarom laat je het dan niet lekker aan de professional over? Waarschijnlijk ga je zelf ook niet aan je auto sleutelen als die onderhoud nodig heeft, toch?

Er zijn heel veel freelancers die je kunnen helpen met hun vakgebied: een goede webshop, een professioneel logo, teksten die klanten gaan overtuigen, een betrouwbare boekhouding, marketing waar je omzet van omhoog gaat. Geloof me, een goede freelancer gaat zorgen dat jij die investering terugverdient! En de meeste zijn best bereid iets schappelijks te bedenken voor starters. Vraag het gewoon!

Het is zo zonde om iets op te zetten waar jij enorm veel uren in hebt gestoken, maar wat gewoon niet loopt omdat jij net niet weet hoe het eigenlijk moet. Een goede specialist zal je op weg helpen zodat je het daarna wel zelf kunt doen, maar dan goed.

Jouw tijd kost ook geld

Niet alleen zijn specialisten, bijvoorbeeld op marketinggebied, gewoon heel erg goed in hun vak, ze hebben er ook heel veel plezier in! Net als jij hebt in taarten bakken, of babykleertjes maken, of mooie tassen verkopen.

Waarom zou je jezelf straffen door allemaal dingen te doen die je echt vreselijk vindt? Gaan je nekharen al overeind staan bij het denken aan posten op Facebook of zit je al een paar dagen te staren naar de homepage van je webshop en weet je niet wat je erop moet zetten? Zit jij ook al dagen aan je bureau op zolder te wachten op bestellingen en vind je marketing een veel te groot woord? Besteed het uit! En ga doen waar je goed in bent.

Reken de uren eens om die jij verspilt aan dingen die je gewoon niet leuk vindt en waar je eigenlijk niet goed in bent. Die zou je toch veel beter kunnen inzetten??

Ja, natuurlijk moet je zelf iets doen voor je marketing, voor je teksten, voor je boekhouding. Maar hoe je dat het beste doet, dat kan iemand anders je haarfijn uitleggen en je helpen en begeleiden. Het wiel is al eens uitgevonden, hoor.

Een voorbeeld:

“Zo’n opbouwfase kan best pittig zijn en kost veel tijd. Samen besteden we er zo’n beetje de volle werkweek er aan. De webshop krijgen zoals we ‘m hebben willen, het bijhouden van producten en de marketing. We hopen dat als de webshop loopt we daar een halve week voor nodig hebben. Maar voor het zover is, zijn we minimaal een jaar verder.

Het afhankelijk zijn en moeten wachten op anderen vonden we erg frustrerend. Dat is een van de redenen dat we alles zelf willen kunnen, zodat we niet meer afhankelijk zijn.”

Gevestigde ondernemers zijn vaak gewoontedieren

Niet alleen beginnende ondernemer doen heel veel zelf. Gevestigde ondernemers zijn vaak gewend dat dingen nou eenmaal zo gaan. Iedere dag ploeteren ze zich weer door een to-do lijst die ze zichzelf hebben opgelegd, proberen ze dingen uit, laten ze dingen weer vallen “omdat het toch niet werkt” of omdat ze er geen tijd voor hebben.

Als tijd en geld geen issue was, wat zou je dan doen? Zou je dan nog steeds alles zelf doen? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.

Nu is het nou ook weer niet zo dat we allemaal het bekende pad ambiëren dat sommige ondernemers bewandelen: ze beginnen een bedrijf samen met een kennis, werken 80 uur per week, lopen beurs na netwerkavond af, halen heel veel investeringsgeld binnen, huren een kantoor, nemen bergen personeel aan, zijn alleen maar bezig met geld binnenhalen en staan totaal niet meer in verbinding met hun klanten en hun eigen idee, verkopen de boel, en… schrijven dan een boek over hoe je een burn-out te boven komt.

via GIPHY

Oké, dat was een beetje kort door de bocht. Maar zo zien de meeste webshop-eigenaren het niet voor zich, en dat hoeft ook niet. Je kunt in plaats van personeel aannemen ook andere freelancers inzetten om je bedrijf te laten groeien.

Groeien is niet per se een kantoor en personeel

Als ondernemer wil je bezig blijven, beter worden in wat je doet, je ontwikkelen als mens, meer klanten krijgen, je aanbod aanscherpen; dat is ook groei.

Wil je groeien, geen 80 uur per week werken, meer plezier hebben in het ondernemerschap en je concentreren op waar je goed in bent? Besteed dan bepaalde zaken (hoeft echt niet alles te zijn) uit en ga samen met “je team” het beste uit je bedrijf halen!

Over de schrijver
Nora Schultz is tekstschrijver, vertaler en websitemaker. Ook is ze dol op organische marketing. Met haar bedrijf, Sure Connection, helpen zij en haar zus, die grafisch ontwerper en webdesigner is, ondernemers aan meer zichtbaarheid voor hun bedrijf. Astrid van Succes met je Webshop is onderdeel van het team van Sure Connection.
Reactie plaatsen