Vraag jij je ook wel eens af waar de klanten blijven?
in Mindset
3 min. leestijd

Vraag jij je ook wel eens af waar de klanten blijven?

Het trekken van meer klanten is iets dat menig webwinkel eigenaar ’s nachts wakker houdt. Want hoe zorg je er nu precies voor dat je webwinkel door jouw doelgroep gevonden wordt? En hoe maak je in hemelsnaam van bezoekers klanten? Je hebt mooie producten, het design van je shop ziet er mooi uit, je prijzen zijn scherp en je hebt voor elk product een unieke tekst geschreven. Want dat dat belangrijk is wist je al.

Maar waar blijven de klanten dan?

Tja, het zou mooi zijn als ik je nu DE tip voor instant succes kon geven. Maar die is er niet. Er is niet een eenvoudig trucje dat je kunt toepassen om meer succes, bezoekers of conversie te behalen, het is altijd een combinatie van factoren. Een kwestie van goede teksten die bezoekers enthousiast maken en aanzetten tot actie, mooie productfoto’s die alle details tonen, een gebruiksvriendelijke website, het toepassen van SEO, slimme inzet van je marketingbudget en ga zo maar door. En oh ja, een flinke dosis inzet, hard werken en doorzettingsvermogen. Want eigenlijk is het helemaal niet zo gemakkelijk om je webwinkel echt succesvol te maken.

Er zijn meer dan 40.000 webwinkels in Nederland, naast natuurlijk de fysieke winkels. Dat betekent dat er zo ontzettend veel (web)winkels zijn waaruit consumenten een keuze kunnen maken. Hoe zorg je er dan voor dat ze voor jouw webwinkel kiezen?

Maak een succes van je webwinkel

Online succes is dus een combinatie van vele factoren. En dat is nu net het probleem voor veel webwinkeliers. Want je hebt niet onbeperkt tijd of een groot team achter je. Je hebt hiernaast nog een huishouden te runnen, kinderen die aandacht vragen of misschien zelfs nog een andere baan. En geld om alles uit te besteden is er vaak ook niet. Bovendien geeft het ook wel een kick als je alles eigenhandig bereikt hebt toch?

Op mijn website en in mijn boek vind je veel informatie over hoe je je webwinkel verbetert en hoe je echt succesvol kunt worden. Want dat is mogelijk, als je de juiste stappen onderneemt, in de juiste volgorde. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om al je tijd te steken in een goede vindbaarheid, als de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel nog te wensen overlaat. Dan trek je wel bezoekers maar geen klanten.

Mijn belangrijkste tips voor meer online succes

  • Begin bij de basis. Zorg ervoor dat je webwinkel tiptop in orde is. Kijk kritisch naar je assortiment, teksten, foto’s, de structuur van je website, het gebruiksgemak, enz.
  • Wees duidelijk over jouw onderscheidend vermogen. Hoe kun jij opvallen tussen al je concurrenten? Communiceer dit duidelijk naar je (potentiële) klanten.
  • Maak een goede marketingstrategie en voer deze ook uit. Een marketingstrategie omvat onder andere sociale media, bloggen, e-mailmarketing, het versturen van persberichten, advertenties en wellicht affiliate marketing. Maak een plan welke middelen je inzet en hoe en wanneer je dat gaat doen.
  • Stel prioriteiten. Wil jij met je webwinkel genoeg verdienen zodat je kunt stoppen met je loondienstbaan? Zorg dan dat je elke dag werkt aan de groei van je webwinkel. Er verandert alleen iets als je actie onderneemt.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief