arrow_drop_up arrow_drop_down
De 7 meest gemaakte fouten door startende webwinkeliers

De 7 meest gemaakte fouten door startende webwinkeliers

Als startende webwinkelier moet je aan veel zaken denken. Je dient aan een aantal wettelijke eisen te voldoen, je gaat je assortiment samenstellen, de juiste prijzen voor je producten
bepalen en uitzoeken welke software in jouw geval het meest geschikt is.

Jouw webwinkel valt of staat bij een goede voorbereiding. Ik heb al heel wat succesvolle webwinkels gezien, maar helaas is het aandeel niet-succesvolle webwinkels nog altijd veel
groter. Jammer, daarom in dit blog de 7 meest gemaakte fouten door startende webwinkeliers. Gebaseerd op mijn eigen ervaring en geschreven om jou hiervoor te behoeden. Dat kan je straks zomaar een heleboel omzet schelen!

Fout #1 Geen duidelijke niche kiezen

Ken je het gezegde “Als je alles verkoopt voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niets voor niemand”? Met andere woorden, je maakt het jezelf ontzettend moeilijk als je geen niche kiest. Een niche is een hele specifieke doelgroep die je scherp afgebakend hebt.

Er zijn tegenwoordig zoveel webwinkels die allemaal op de online consument jagen. Hoe kun je daartussen opvallen? Juist, door een hele specifieke niche te kiezen. Richt je op een hele specifieke doelgroep of een specifiek product en positioneer jezelf als dé expert in deze markt. Laat via blogs en uitgebreide productinformatie zien dat je kennis van zaken hebt.
Het grote voordeel van een webwinkel in een niche is dat je veel minder concurrentie hebt, waardoor marketing ineens een stuk eenvoudiger en goedkoper wordt.

Fout #2 De goedkoopste willen zijn

Bij veel startende webwinkeliers leeft het idee dat je goedkoper moet zijn dan concurrenten, zodat consumenten bij jou komen. Te lage prijzen voor je producten vragen heeft echter meerdere nadelen:

  • Je moet veel meer producten verkopen om genoeg omzet te genereren;
  • Je moet meer marketing doen (hogere kosten) dus je winst gaat omlaag;
  • Je kunt jezelf geen salaris uit betalen omdat je winst te laag is.

Tenzij je doelgroep echt uit koopjesjagers bestaat is het veel slimmer om wat hogere prijzen te vragen. Want:

  • Je winst is hoger waardoor je jezelf wél een mooi salaris kunt geven;
  • Je kunt meer tijd besteden aan klantenservice, waardoor je meer herhalingsaankopen krijgt;
  • Consumenten hechten meer waarde aan je producten.

In veel gevallen is (een lage) prijs niet de doorslaggevende factor waardoor consumenten tot aankoop over gaan. Zij hechten veel meer waarde aan een goede service, (persoonlijk) aankoopadvies en een goede, gebruiksvriendelijke website. Bovendien worden goedkope producten sneller weggegooid of vervangen, omdat er minder waarde aan wordt gehecht. Zo zijn je hogere prijzen ook nog eens goed voor het milieu.

Let op: dit is geen vrijbrief om je prijzen tot astronomische hoogte te laten stijgen. Zoek de juiste balans. Prijzen die acceptabel zijn voor je klanten en die jou voldoende winst opleveren.

Fout #3 Je niet aan de informatieplicht houden

Wie online producten verkoopt, dient zich aan de informatieplicht te houden. Dat betekent dat je je klanten vooraf van goede, duidelijke en juiste informatie moet voorzien. Dat is
niet alleen verplicht, maar ook heel fijn voor je bezoekers.

Geef je bezoekers deze informatie

Je bent verplicht om op je website de onderstaande informatie te plaatsen, op een logische, goed vindbare plek.

  • Je naam en adresgegevens (geen postbus).
  • Je KvK nummer en btw nummer.
  • Je telefoonnummer en/of e-mailadres.
  • Informatie over hoe je met klachten omgaat en waar een klant daarvoor terecht kan.
  • Hoe consumenten hun aankoop kunnen betalen.
  • Hoe je je producten levert, via welke verzendpartij
  • Het ontbindingsrecht, hoe lang duurt de bedenktijd en hoe kan een klant hiervan gebruik maken?
  • Geef duidelijk aan dat consumenten een betalingsverplichting aangaan zodra ze op de bestelknop klikken.

Daarnaast dien je ook informatie te geven over je producten.

Denk aan:

  • Kenmerken van het product.
  • De totale prijs inclusief btw (als je aan consumenten levert). Denk ook aan verzendkosten en eventuele administratiekosten.
  • Gaat het om een abonnement, meld dit dan duidelijk
  • De levertijd.

Je bent verplicht om al deze informatie aan je bezoekers te geven voordat zij iets kopen. Dat doe je simpelweg door een of meerdere servicepagina’s in je website aan te maken.

Fout #4 Niet bepalen wat jou anders maakt dan je concurrenten

Kun jij, zonder lang na te denken, vertellen wat jouw webwinkel nou écht anders maakt dan die van je concurrenten? Waarom moet men juist bij jou kopen? Deze vraag is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Want wat maakt jouw bedrijf nou echt uniek? Hoe val je op tussen de duizenden webwinkels die er tegenwoordig zijn? Dat is nog niet zo gemakkelijk. Veel startende webwinkeliers nemen niet de moeite om hier eens goed over na te denken.

Een enorme gemiste kans, want als jij al niet weet waarom consumenten bij jou moeten kopen, hoe moeten je potentiële klanten het dan weten?

Maak op elke pagina in je webwinkel duidelijk wat jouw Unique Selling Points zijn. Een goede plek is vlak onder de bestelknop op de productpagina‘s, zodat je daarmee twijfelaars over de streep trekt.

Fout #5 Te weinig productinformatie

De productpagina’s zijn vaak de plek waar een bezoeker beslist om een product te kopen of niet. De teksten op deze pagina’s hebben dan ook direct invloed op het aantal bezoekers dat klant wordt. Helaas besteden veel startende webwinkeliers hier nog te weinig aandacht aan.

Productteksten dienen in de eerste plaats duidelijk, kort en bondig, maar wél volledig te zijn. Niemand zit te wachten op een langdradig en vaag verhaal. Online shoppers willen snel
de belangrijkste informatie over een product kunnen lezen. Vertel alle relevante informatie over het product. Des te meer informatie de bezoeker krijgt, des te zekerder deze over het
product is. Twijfels verdwijnen en bovendien voorkom je hiermee dat producten retour gestuurd worden.

Begin een producttekst altijd met een samenvatting van een paar regels. Plaats daaronder een uitgebreidere omschrijving en daar onder – of onder een tabblad – een lijstje met opsommingstekens met alle detailkenmerken. Schrijf voor elk product een unieke productomschrijving, verwerk daarin de belangrijkste zoekterm voor het product en gebruik in geen geval de teksten van je leverancier.

Fout #6 Je webwinkel zien als een makkelijke bijbaan

Veel starters kiezen ervoor om hun webwinkel te starten naast hun huidige baan in loondienst of naast een studie. Prima om mee te beginnen natuurlijk. In het begin kun je je webwinkel nog prima in de avonduren en in de weekenden bestieren. Maar zodra de bestellingen lekker op gang komen zal je merken dat je tijd te kort komt en moet je steeds vaker na je werk nog pakketjes inpakken en wegbrengen.

Realiseer je dat het runnen van een webwinkel niet een makkelijke (bij)baan is. Bezoekers en bestellingen komen niet aangewaaid, daar zal je hard voor moeten werken. Je dient je te verdiepen in marketing, maar daarnaast ben je ook inkoper, webbouwer, boekhouder, klantenservice-medewerker, fotograaf en tekstschrijver.

Iedereen kan een webwinkel runnen, ook met slechts 2 uur per week. Een succesvolle webwinkel runnen, dat lukt alleen degenen die er 100% voor gaan.

Fout #7 Productteksten van je leverancier gebruiken

Het kopiëren van de productteksten van je leverancier is lekker makkelijk. Zo kun je heel snel alle producten in je webwinkel voorzien van een duidelijke beschrijving. Dit lijkt een goede optie, toch is het kopiëren van productteksten absoluut niet slim.

Als ondernemer heb je vakkennis over de producten en in veel gevallen ervaring met de producten. Jouw kennis en expertise is vaak veel breder dan de productteksten van de leverancier. Het is voor consumenten veel beter om specialistische kennis van de verkoper te horen, dan simpelweg de specificaties met een standaard producttekst.

Daarnaast is het kopiëren van teksten funest voor de online vindbaarheid van je webwinkel. Websites met unieke teksten komen hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.
Het kopiëren van teksten heeft een negatief effect op jouw positie in de zoekresultaten.

Nog een belangrijke reden dus waarom je niet zomaar de productbeschrijvingen van je leverancier moet gebruiken. Misschien wel het grootste voordeel van het zelf schrijven van productteksten, is dat je de bezoekers in je webshop een bepaalde richting op kunt sturen. Je kunt jouw enthousiasme over het product delen en mensen enthousiast maken om het product aan te schaffen.

Wat is er nu zo bijzonder aan het product en hoe kun je het product nog meer gebruiken? Je verkoopt dit product natuurlijk niet voor niks, deel jouw enthousiasme! Zo maak je het nog aantrekkelijker om het product aan te schaffen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen