arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat als de omzet tijdens de feestdagen tegenvalt?

De maanden november en december zijn doorgaans enorm druk voor webwinkeliers. Met dank aan dagen als Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw wordt in het laatste kwartaal van het jaar een flink deel van de omzet binnen geharkt. De acties, kortingen, cadeauservices en give-aways vliegen je om de oren. Om je heen hoor je jubelende kreten van webwinkeliers die als een speer lijken te gaan. Het lijkt wel alsof jij de enige bent waar het verdacht stil blijft in de webwinkel.

Uitblijvende feestdagen-drukte

Want wat nou als je omzet deze periode toch wat tegenvalt? Als je je voorbereid hebt op een grote stroom klanten, maar deze de weg naar jouw shop toch niet lijken te vinden? Als je volop cadeaupapier, goodies en actieproducten hebt ingekocht, maar deze nu bijna onaangeroerd in de kast staan? Als je elke week wel een andere actie hebt, maar hier nauwelijks gebruik van gemaakt wordt? Daar kun je flink onzeker van worden.

Geloof me als ik zeg dat je echt de enige niet bent

Elk jaar zijn er veel webwinkel eigenaren waar het minder gaat dan ze vooraf gehoopt hadden. Het ding is: die hoor je niet. Je hoort alleen de webwinkeliers die het megadruk hebben en trots zijn op hun behaalde doelen. De ondernemers waar het tegenvalt lijden vaak in stilte. Ze durven zich niet uit te spreken. Bang voor oordelen, medelijden of uit schaamte.

Zo gaat het met veel dingen natuurlijk. Iemand die 30 kilo afgevallen is en trots het resultaat op Instagram deelt, laat niet zien welke tegenslagen zij onderweg allemaal ervaren heeft. De momenten waarop ze het even niet meer zag zitten en de moed haar in de schoenen zonk, die deelt ze niet. En die zie je als buitenstaander dus ook niet. Je ziet alleen de mooie dingen.

En wat denk je van de foto’s die je af en toe voorbij ziet komen, van sfeervol ingerichte hoekjes in de woonkamer. Het zou zomaar kunnen dat de rest van de huiskamer een enorme puinhoop is. Maar dát zie je niet als buitenstaander.

Bekijk deze video maar eens, dan kijk je nooit meer hetzelfde aan tegen alle perfecte Instagram foto’s.

Zo gaat het met webwinkel eigenaren ook

Niks menselijks is ons vreemd. We laten de positieve dingen graag zien, maar als het even tegenzit dan willen we liever niet dat iemand dat weet.

Maar wat kun je nu doen om het tij te keren?

Om meer bezoekers en klanten naar je webwinkel te trekken, ook zonder dat je steeds maar korting blijft geven. Want dat drukt enorm op je marge en dat is natuurlijk niet handig als je een winstgevend bedrijf wil opbouwen. De beste last-minute tip die ik je nu nog kan geven – aangezien het over 2,5 week al Kerstmis is – Zorg dat je zichtbaar bent. Laat jezelf zien op sociale media, stuur nieuwsbrieven uit (en ja: dat mag best wat vaker dan 1 keer per maand), maak inspiratiepagina’s in je webshop die je vervolgens weer op sociale media en in je nieuwsbrieven laat zien. Kijk of je nog een samenwerking kunt regelen met bijvoorbeeld een blogger. Zichtbaarheid is zo belangrijk tegenwoordig. Als consumenten je niet zien, denken ze ook niet aan je. Dan gaan ze naar een concurrent die wél van zich laat horen.

Structureel je omzet vergroten

Realiseer je dat er iets moet gebeuren als jij je webwinkel winstgevend wil maken. Als je doorgaat zoals je nu bezig bent, dan heb je volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde probleem rond de feestdagen. Dan gaan die klanten weer naar je concurrenten. Klinkt hard misschien, maar dat is gewoon de realiteit. Er gaat pas iets veranderen als jij actie onderneemt.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen