Wat als de omzet tijdens de feestdagen tegenvalt?
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
3 min

Wat als de omzet tijdens de feestdagen tegenvalt?

3 min

Oktober, november en december zijn doorgaans enorm druk voor webwinkeliers. Met dank aan dagen als Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw wordt in het laatste kwartaal van het jaar een flink deel van de omzet binnen geharkt. De acties, kortingen, cadeauservices en give-aways vliegen je om de oren. Om je heen hoor je jubelende kreten van webwinkeliers die als een speer lijken te gaan. Het lijkt wel alsof jij de enige bent waar het verdacht stil blijft in de webwinkel.

Uitblijvende feestdagen-drukte

Want wat nou als je omzet deze periode toch wat tegenvalt? Als je je voorbereid hebt op een grote stroom klanten, maar deze de weg naar jouw shop toch niet lijken te vinden? Als je volop cadeaupapier, goodies en actieproducten hebt ingekocht, maar deze nu bijna onaangeroerd in de kast staan? Als je elke week wel een andere actie hebt, maar hier nauwelijks gebruik van gemaakt wordt? Daar kun je flink onzeker van worden.

Geloof me als ik zeg dat je echt de enige niet bent

Elk jaar zijn er veel webwinkel eigenaren waar het minder gaat dan ze vooraf gehoopt hadden. Het ding is: die hoor je niet. Je hoort alleen de webwinkeliers die het megadruk hebben en trots zijn op hun behaalde doelen. De ondernemers waar het tegenvalt lijden vaak in stilte. Ze durven zich niet uit te spreken. Bang voor oordelen, medelijden of uit schaamte.

Zo gaat het met veel dingen natuurlijk. Iemand die 30 kilo afgevallen is en trots het resultaat op Instagram deelt, laat niet zien welke tegenslagen zij onderweg allemaal ervaren heeft. De momenten waarop ze het even niet meer zag zitten en de moed haar in de schoenen zonk, die deelt ze niet. En die zie je als buitenstaander dus ook niet. Je ziet alleen de mooie dingen.

En wat denk je van de foto’s die je af en toe voorbij ziet komen, van sfeervol ingerichte hoekjes in de woonkamer. Het zou zomaar kunnen dat de rest van de huiskamer een enorme puinhoop is. Maar dát zie je niet als buitenstaander.

Bekijk deze video maar eens, dan kijk je nooit meer hetzelfde aan tegen alle perfecte Instagram foto’s.

Zo gaat het met webwinkel eigenaren ook

Niks menselijks is ons vreemd. We laten de positieve dingen graag zien, maar als het even tegenzit dan willen we liever niet dat iemand dat weet. En we vergelijken ons heel graag met anderen. Maar wat je aan de voorkant ziet, is niet altijd in lijn met hoe het aan de achterkant daadwerkelijk gaat. 

Maar wat kun je nu doen om het tij te keren?

Om meer bezoekers en klanten naar je webwinkel te trekken, ook zonder dat je steeds maar korting blijft geven. Want dat drukt enorm op je marge en dat is natuurlijk niet handig als je een winstgevend bedrijf wil opbouwen.

Er zijn drie redenen die kunnen verklaren waarom jouw omzet achterblijft. 

  1.  Je trekt te weinig bezoekers naar je webshop.
  2. Je webshop is niet gebruiksvriendelijk genoeg of verleidt bezoekers niet, waardoor ze wel kijken maar niet kopen.
  3. Klanten geven een laag bedrag uit per bestelling.

Ik hoef je vast niet uit te leggen dat het handig is om te weten waar het spaak loopt in jouw bedrijf. Als je dat weet, dan kun je het vervolgens oplossen. Dus kijk kritisch naar je cijfers.

Meer bezoekers

Meer bezoekers trek je naar je webwinkel door je bedrijf meer zichtbaar te maken. Stuur vaker nieuwsbrieven (en ja: dat mag best vaker dan 1 keer per maand), post regelmatig op social media, maak inspiratiepagina's, schrijf blogs en zoek samenwerkingen op met bijvoorbeeld influencers. Zichtbaarheid is mega belangrijk tegenwoordig. Als consumenten je niet zien, denken ze ook niet aan je. Dan gaan ze naar een concurrent die wél van zich laat horen.

Hogere conversie

Is de conversie het probleem, controleer dan hoe gebruiksvriendelijk je webwinkel eigenlijk is. Bekijk je webwinkel eens alsof jij de klant bent en doorloop zelf ook eens het afrekenproces. Kijk daarnaast eens kritisch naar je productteksten: maken zij bezoekers enthousiast over je producten. Stimuleren de teksten om te kopen?

Hoger bestelbedrag

Het gemiddelde orderbedrag verhogen is een fantastisch mechanisme om meer omzet te genereren, zonder dat je daar meer bezoekers of klanten voor hebt. Je kunt het orderbedrag verhogen middels kassakoopjes, of door consumenten te laten zien welke aanvullende producten er allemaal beschikbaar zijn. Of bied hen een upgrade aan van het product waar ze interesse in hebben. Bijvoorbeeld een luxere uitvoering, of een groter model.

Structureel je omzet vergroten

Realiseer je dat er iets moet gebeuren als jij je webwinkel winstgevend wil maken en als jij dit kwartaal nog je omzet wil verhogen. Als je doorgaat zoals je nu bezig bent, dan heb je volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde probleem rond de feestdagen. Dan gaan die klanten weer naar je concurrenten. Klinkt hard misschien, maar dat is gewoon de realiteit. Er gaat pas iets veranderen als jij actie onderneemt.

Je kunt nu de eerste stap naar meer omzet zetten door je in te schrijven voor onze jaarlijkse Feestdagen Sprint. In één week tijd nemen we je webshop en je marketing onder handen. Je krijgt leuke lessen en praktische opdrachten die je meteen kunt toepassen op jouw bedrijf. Het doel: jouw webwinkelomzet zo belachelijk boosten dat je jezelf versteld doet staan. Doe je mee? >> 


Categorieën