Orderwaarde verhogen in je webshop – 5 ideeën voor een hoger bestelbedrag
30 oktober 2022 
6 min. leestijd

Orderwaarde verhogen in je webshop – 5 ideeën voor een hoger bestelbedrag

Hoe kun je meer omzet halen uit de klanten die je al hebt? Simpel: door het gemiddelde bestelbedrag in je webwinkel te verhogen. Want als jij het voor elkaar weet te krijgen dat je klanten niet €20, maar €30 uitgeven per bestelling, dan stijgt je omzet met 50%. Zónder dat je daar meer bezoekers voor nodig hebt of meer aan marketing hoeft te doen. Je haalt dus meer omzet uit de klanten die je toch al hebt. Dat klinkt interessant toch? In dit artikel deel ik vijf ideeën met je waarmee jij het gemiddelde bestelbedrag in je webshop kunt verhogen.

Elke bestelling in je webwinkel brengt – naast omzet - ook kosten met zich mee. Zo zijn er kosten voor het verwerken, inpakken en verzenden van de bestelling. Naast een investering in tijd zijn er ook kosten voor het printen van de pakbon, het handgeschreven kaartje en de doos of de envelop waarin de producten verpakt worden. Of die sticker met je logo die je op de doos plakt. Hoe hoger het bestelbedrag is, des te lager deze kosten in verhouding zijn. Een hogere orderwaarde verhoogt dus niet alleen je omzet, maar ook je winst. Genoeg redenen dus om te onderzoeken op welke manieren jij het bestelbedrag in je webwinkel kunt laten stijgen.

De meest voor de hand liggende optie om de gemiddelde orderwaarde in je webshop te verhogen, is het verhogen van je prijzen. Sowieso is het slim om regelmatig te checken of je prijzen nog helemaal up to date en marktconform zijn. Zeker de afgelopen tijd zijn grondstoffen enorm in prijs gestegen. Wellicht zijn ook jouw inkoop- of productiekosten hierdoor gestegen. Heb je dit al doorberekend in jouw productprijzen? En hoe zijn jouw prijzen vergeleken met concurrenten? Ben je de goedkoopste, de duurste of zit je er ergens tussenin? Het is goed om dit zo nu en dan onder de loep te nemen en te onderzoeken of je je prijzen iets kunt verhogen.

Misschien kom je tot de conclusie dat je prijzen nu eigenlijk te laag zijn. Dat je winstmarge te laag is om een financieel gezond bedrijf te runnen. Dan is nu het moment om daar verandering in te brengen. Realiseer je ook dat de meeste consumenten geen koopjesjagers zijn. Vaak vinden zij een goede service veel belangrijker dan iets voor de allerlaagste prijs kunnen kopen. Hoe kun jij je service nog verbeteren, waardoor je niet op prijs hoeft te concurreren?

Een tweede manier om het orderbedrag te verhogen is door upselling en cross-selling toe te passen. Upselling is een manier om bezoekers in je webshop een vergelijkbaar, maar duurder product te verkopen. Ik geef je een voorbeeld: stel je verkoopt tassen in je webwinkel en iemand bekijkt de productpagina van tas X. Dan kun je onderaan die pagina een aantal tassen laten zien die vergelijkbaar zijn met de tas die de bezoeker bekijkt, maar die duurder zijn. Door daarbij de voordelen van die tassen te benoemen, stimuleer je de bezoeker om voor een duurdere tas te kiezen.

Cross-selling houdt in dat je aanvullende producten aanbiedt aan je klanten. In het voorbeeld van de tassen webwinkel zou je dus op de productpagina portemonnees en telefoonhoesjes kunnen tonen die passen bij de tas die iemand bekijkt. Een deel van de shoppers zal dan niet alleen de tas aanschaffen, maar ook de bijpassende accessoires. Het is een slimme manier om klanten meer geld te laten uitgeven in je webwinkel en om meer producten te verkopen.

Vaak zien we het bij groothandels, maar ook webshops gericht op consumenten kunnen staffelprijzen slim inzetten. Hoe meer de klant koopt, des te meer korting hij of zij krijgt. Verkoop je bijvoorbeeld verbruiksproducten: producten die op gaan, dan kun je klanten eenvoudig motiveren om een groter aantal ineens aan te schaffen. Bij ansichtkaarten, kaarsen, verzorgingsproducten of eten en drinken werkt dit bijvoorbeeld goed: bestel je meer dan 5 stuks van een bepaald product, dan krijg je 5% korting. Bestel je meer dan 10 stuks, dan ontvang je 10% korting.

Zou je in jouw webwinkel met staffelprijzen kunnen werken? Het is niet voor elke webshop eigenaar een goede optie, maar mocht dit voor jou wel relevant zijn, dan is het een mooie manier om het orderbedrag te verhogen.

Toen ik mijn webwinkel met verzorgingsproducten nog had, bood ik ook productbundels aan. Producten die vaak samen gekocht werden, of die een perfecte aanvulling op elkaar waren, bood ik dan in een bundel aan voor een net iets scherpere prijs dan als je de producten los zou kopen. In het voorbeeld van mijn webwinkel waren dat bijvoorbeeld een zeep en een zeepbakje, of een gezichtsreiniger in combinatie met een gezichtsborstel. Of een bundel van twee flesjes arganolie. Er zijn allerlei mogelijkheden te bedenken natuurlijk. Verkoop je schoenen, doe dat dan in combinatie met een paar mooie sokken. Verkoop je sieraden, maak dan een set met een ketting, armband en oorbellen. Verkoop je dierenvoeding, maak dan een set met een voederbak of een speeltje erbij. Ook leuk: maak cadeausets, als dat bij je assortiment past.

Welke producten in jouw webshop worden vaak samen gekocht? Welke producten zijn een perfecte aanvulling op elkaar? Maak hier bundels van en bied deze als set aan in je webwinkel. Door de set net iets goedkoper te prijzen dan alle losse onderdelen, stimuleer je consumenten om de set te kopen. Voor jou is dit een interessante optie omdat het de orderwaarde verhoogt. De klant geniet ondertussen van een complete aankoop tegen een lagere prijs.

Ook als klanten op het punt staan om hun aankopen af te rekenen, zijn er nog mogelijkheden om het bestelbedrag te verhogen. Dat doe je bijvoorbeeld door het aanbieden van kassakoopjes. Vergelijk dit met de kassakoopjes bij fysieke winkels. Op de toonbank van een kledingwinkel liggen vaak sieraden en portemonnees. Bij de supermarkt liggen er allerlei snacks en tegenwoordig ook telefoonopladers bij de kassa. En in de speelgoedwinkel vind je batterijen en allerlei kleine speelgoedjes op de toonbank. Die producten liggen daar niet voor niks, die zijn daar heel bewust neergelegd. Ze worden vaak in een impuls gekocht door klanten, die toch aan het wachten zijn. Bovendien zijn ze vaak een aanvulling op wat er in de winkelwagen ligt. Denk aan batterijen bij speelgoed, of aan een sieraad om de outfit compleet te maken.

Ook in je webshop kun je de gemiddelde orderwaarde verhogen door kassakoopjes aan te bieden. Selecteer hiervoor producten die niet al te hoog geprijsd zijn, waardoor ze impulsief mee besteld worden. Maar ook een (betaalde) inpakservice is een kassakoopje en een manier waarop je het orderbedrag verhoogt.

Welke kassakoopjes zou jij in je webwinkel kunnen toevoegen?

Het verhogen van het gemiddelde orderbedrag is slechts één van de manieren waarop jij je webshop omzet kunt laten stijgen. Stel je verhoogt het gemiddelde orderbedrag van €20 naar €30 per klant. Dan heb je al een omzetstijging van 50% gerealiseerd. Als je er daarnaast ook voor zorgt dat meer bezoekers je webwinkel weten te vinden, dan gaat je groei nog harder. Immers: een verdubbeling in bezoekers zorgt – met gelijkblijvende conversie en orderwaarde – voor een verdubbeling van je omzet. Tel dat op bij de 50% omzetstijging door een hogere orderwaarde.

Maar wil je echt impact maken en explosief groeien, dan ga je ook aan de slag met het verhogen van de conversie in je webshop. Als jij het voor elkaar krijgt dat meer bezoekers in je webshop een bestelling plaatsen, dan is ook dat een fantastische manier om je omzet te verhogen. Om de rekensom even compleet te maken: als je het aantal bezoekers en de conversie weet te verdubbelen, en het orderbedrag met 50% laat stijgen, dan stijgt je webshop omzet met een factor 6. Wat zou dat voor jouw webwinkel betekenen?


Banner Groeiversneller training

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.