5 redenen waarom je grote doorbraak uitblijft (en hoe je dat fixt)
Je droomt al een tijd van een mega succesvolle webwinkel, maar die grote doorbraak laat nog altijd op zich wachten. Misschien heb je het gevoel dat je er tegenaan zit, maar lukt het steeds nét niet. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Welke? Dat lees je in dit blog – en uiteraard vertel ik je ook hoe je ze in jouw voordeel kunt laten werken.
In de 14 jaar dat ik nu actief ben in de e-commerce branche heb ik vele webwinkels zien mislukken. Ik heb ook vele webwinkels gezien waarvan de groei als een raket de lucht in schoot. Ik heb ondernemers geholpen die hun doelen (meer dan) behaalden, die hun andere baan konden opzeggen, personeel konden aannemen of naar een groter pand konden verhuizen. Dat zette me aan het denken: wat doen die succesvolle ondernemers nou anders dan degenen die wel heel graag willen, maar waarbij het niet lijkt te lukken. Daaruit kwamen de volgende vijf redenen die ervoor zorgen dat jouw grote doorbraak nog uitblijft.
Je boodschap landt niet bij je doelgroep
Of je hebt je doelgroep nog niet goed afgebakend. Niet iedereen kan jouw ideale klant zijn. Tenminste, niet als je het jezelf een beetje makkelijk wil maken. Wil je net zo veel verschillende doelgroepen bedienen als Bol, dan heb je daar een compleet marketingteam – en bijbehorend marketingbudget – voor nodig. Ik vermoed dat jij daar op dit moment even geen tonnen of miljoenen voor beschikbaar hebt. Niks mis mee, maar dan zal je het op een andere manier moeten aanpakken. Bijvoorbeeld door een hele specifieke niche te kiezen. Hoe specifieker: hoe makkelijker. Je kunt jezelf dan als specialist in de markt zetten en je hebt minder last van concurrenten.
Wat daarnaast belangrijk is, is jouw boodschap. Heb je deze helder geformuleerd en slaat hij aan bij je doelgroep? Triggert het hen, maakt het nieuwsgierig om je assortiment beter te bekijken en wellicht zelfs een aankoop te doen? Als het nu nog niet stroomt in je bedrijf, dan is dit het eerste waar je kritisch naar mag kijken.
Je hebt geen heldere doelen gesteld
Weet jij precies waar je over 5 jaar wil staan? Over 3 jaar? En over 1 jaar? Als je dat niet alleen in je hoofd hebt zitten, maar ook op papier hebt staan, dan kun je precies bepalen wat je te doen hebt om daar te komen.
Vergelijk het met autorijden: als ik vanuit Brabant naar een vriendin in Groningen wil rijden, dan zou ik zomaar op goed geluk kunnen vertrekken en op basis van gevoel naar links of rechts kunnen afslaan. Maar hoe groot is dan de kans dat ik op de juiste dag en tijd op mijn bestemming aankom? Met mijn richtingsgevoel is die kans gegarandeerd 0.
Terwijl wanneer ik de straatnaam en het huisnummer in mijn navigatiesysteem invoer, dan weet ik stap voor stap precies wat ik moet doen om bij die vriendin te komen. En dan kom ik niet pas ’s avonds laat aankakken voor een lunchafspraak. Als je je bestemming, of je doel, weet en de route uitstippelt is de kans veel groter dat je daar komt. Dat geldt ook in het ondernemerschap.
Als je binnen nu en een jaar naar een x bedrag aan omzet toe wil, wat heb je dan aan marketing te doen om dat te bereiken? Welke aanpassingen moeten er aan je website gebeuren, zodat de conversie of het gemiddelde orderbedrag stijgen? Dus wat zijn de dingen die je te doen hebt om over 1, 3 of 5 jaar jouw doel te behalen? En wat heb je daarvoor nodig? Heb je dit niet helder, dan kan ik je nu al vertellen dat je blijft ploeteren en dat die grote doorbraak uitblijft.
Als ik een webshop eigenaar speek tijdens een strategiesessie, dan hoor ik soms iets als ‘ik doe eigenlijk maar wat’. Soms uit de mond van ondernemers die echt al een hele lekkere omzet hebben. Zij hebben bijna ‘per ongeluk’ precies de juiste dingen gedaan. Maar uiteindelijk stopt dat ergens, ‘ik doe maar wat’ is niet de manier om die doorbraak te krijgen. Daar heb je doelen en een strategisch plan voor nodig. En uiteraard de ballen en de focus om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren.
Je bent vooral bezig met korte termijn acties
Ook dit kan een reden zijn waardoor jouw grote doorbraak nog uitblijft. Ligt jouw focus nu vooral op het aanwezig zijn op social media? Of adverteren. Of op andere dingen die vooral korte termijn succes opleveren? Begrijp me niet verkeerd, dat soort acties zijn zeker nodig om succesvol te worden. Maar zorg dat je daarnaast ook dingen doet die op lange termijn voor meer klanten en omzet zorgen.
Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie. Daarmee sta je niet overmorgen bovenaan in Google. Er gaan maanden overheen voordat je iets van resultaat ziet. En dat is meteen de reden dat veel ondernemers hier geen prioriteit aan geven. Want je wil vandaag, nu, je omzet omhoog hebben. Niet over een half jaar pas. Toch is het slim om hier wel wat tijd in te stoppen. Want uiteindelijk wil je niet afhankelijk zijn van vluchtige marketingkanalen zoals social media. Ook op de dagen dat je even niks aan marketing doet, wil je bestellingen krijgen. Daarvoor dien je ook andere kanalen in te zetten.
Naast SEO is ook e-mailmarketing voor de lange termijn, mits je investeert in het laten groeien van je mailinglijst en als je gaat werken met funnels. En denk ook aan publicaties van jouw producten in tijdschriften of kranten die jouw doelgroep leest. Dit levert meestal geen stortvloed aan bestellingen op, maar het draagt allemaal bij aan het vergroten van je naamsbekendheid en je succes op lange termijn.
Je hebt te weinig inzicht in je cijfers
Ik blijf hierop hameren bij al mijn klanten. Dus misschien denk je nu ‘daar heb je haar weer, met d’r cijfers’… Maar echt, ik zie veel te veel webshop eigenaren die gewoon niet weten hoeveel bezoekers ze hebben, waar die bezoekers vandaan komen, hoe zij zich gedragen op je website en hoe jouw website presteert. En als je dat niet weet, dan weet je dus ook niet aan welke knoppen je kunt draaien om de resultaten te verbeteren. Dan ben je aan het fietsen met een blinddoek op. Ik weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt, maar het lijkt me geen succes.
Dus kijk naar je cijfers, analyseer ze, trek er conclusies uit en stuur bij. Vind je dit lastig, weet dan dat je niet de enige bent, en schakel hulp in. Want dit kan echt het verschil maken in je bedrijf. Het grote voordeel van een online business is dat zo’n beetje alles te meten is. Dus profiteer daarvan. Maak beslissingen op basis van data, niet op basis van gevoel. Als je op gevoel stuurt, dan fiets je voor je het weet met blinddoek en al de sloot in.
Je daagt jezelf niet voldoende uit
Je bent je webwinkel aan het runnen op een bepaald level. Je doet de dingen die je kent, die je goed afgaan, die je leuk vindt en waar je comfortabel mee bent. Klinkt perfect! En dat is het ook, als je op datzelfde level wil blijven opereren. Maar wil je die doorbraak krijgen, wil je een level hoger, dan zal je ook op een hoger level moeten gaan werken. Om er maar even een cliché in te gooien: ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Het ding met clichés is dat ze natuurlijk gewoon hartstikke waar zijn. Als jij altijd alleen maar doet waar je comfortabel mee bent en wat je makkelijk af gaat, dan zal er geen groei zijn.
Zo werkt het bijvoorbeeld ook met sporten. Als je krachttraining gaat doen, dan pak je in het begin het allerlaagste gewicht en heb je de dag erna mega veel spierpijn. Doe je het vaker, dan heb je na een tijdje geen spierpijn meer met diezelfde gewichten. Je spieren hebben zich aangepast en zijn sterker geworden. Als je vervolgens jarenlang met die zelfde gewichten blijft trainen, dan hebben je spieren geen reden meer om nog sterker te worden. Dat is immers helemaal niet nodig, je kunt die gewichten makkelijk tillen. Maar blijf je jezelf telkens uitdagen met zwaardere gewichten, dan worden je spieren elke keer aangezet om te groeien en sterker te worden.
Dat is ook hoe het in je bedrijf werkt, en eigenlijk op alle vlakken van je leven. Er is alleen groei als je jezelf continu uitdaagt om een stapje verder te gaan. Dus webshop eigenaren die gewoon lekker comfortabel blijven doen wat ze doen, die blijven hangen op een bepaald level. Niks mis mee als dat is wat je wil. Maar als je groei wil, moet je het anders aanpakken.
Welke factor speelt bij jou de grootste rol?
Hopelijk heb je door het lezen van dit artikel wat meer inzicht gekregen in wat voor jou de reden kan zijn dat je nog niet bereikt hebt wat je wil met je webshop. Misschien spelen niet alle vijf de factoren een rol bij jou. Misschien is het er voor jou maar één. Maar ik hoop je hiermee wel wat houvast te hebben gegeven over wat jij te doen hebt om het patroon te doorbreken en daardoor een beter resultaat uit je webwinkel te halen.
Ondanks dat het makkelijk klinkt om ‘even’ een level op te schalen, is het dat in de praktijk natuurlijk niet. Want dan zou iedereen super succesvol zijn. Vind je het fijn om hier hulp bij te krijgen, om te sparren met mij, je op te trekken aan andere webshop eigenaren, om mijn feedback te krijgen en een stok achter de deur als je dat nodig hebt, dan ben je van harte welkom in mijn Level Up E-commerce Mastermind.