Je webshop laten vertalen, waarom zou je dat doen?
3 min. leestijd

Je webshop laten vertalen, waarom zou je dat doen?

Heb je internationale ambities met je webwinkel? Wil je niet alleen de Nederlandse markt bereiken – die relatief gezien vrij klein is – maar consumenten over de hele wereld? Dan liggen er genoeg kansen voor een internationale webshop. In dit artikel lees je waarom het zinvol is om je webshop in meerdere talen aan te bieden en hoe je dat vervolgens aanpakt.

Eerst succes boeken in Nederland

Of je nu een starter bent of al een succesvolle webshop hebt en wil uitbreiden naar het buitenland, er zijn kansen genoeg. Alleen al door jouw producten in een land als Duitsland aan te bieden, kun je jouw markt enorm vergroten. Even voor het beeld: in Duitsland zijn er ongeveer 4 keer zoveel consumenten die online winkelen, dan in Nederland. Zeker het overwegen waard dus. Realiseer je wel dat er flink wat werk (en budget) bij komt kijken als je niet alleen consumenten hier, maar over de hele wereld wil bereiken.

Mijn advies is dan ook om eerst te zorgen dat je in Nederland, en eventueel Nederlandstalig België, voet aan de grond krijgt. Zorg voor een goede marketingstrategie, die voldoende bezoekers oplevert én zorg ervoor dat deze bezoekers ook converteren: klant worden. Pas als dit goed draait, ga je uitbreiden naar andere landen. Dan is de kans op succes het grootst.

Heb je een enorm marketing budget en/of een groot team tot je beschikking, dan kun je uiteraard ook overwegen om je bedrijf direct in meerdere landen uit te rollen.

Waarom niet één Engelstalige webshop voor iedereen?

Het lijkt slim om dan maar gewoon een Engelstalige .com webshop te maken. Engels is immers een taal die door een zesde van de wereldbevolking redelijk tot goed gesproken wordt. Daarmee bereik je een hele grote groep potentiële klanten. Lijkt ideaal, maar toch zou ik het niet aanraden.

De reden is vrij simpel uit te leggen. Een Nederlander koopt het liefst in een Nederlandstalige webwinkel. En een Duitser zal eerder bestellen in een Duitstalige webwinkel. En nog een stapje verder: ook de domeinextensie speelt een rol. Zo bestelt een Nederlander eerder bij een domeinnaam die eindigt op .nl en een Belg heeft een voorkeur voor webshops waarvan het domein eindigt met .be.

Uit onderzoek van Mastercard blijkt dat van de Nederlanders die online winkelen, bijna driekwart wel eens problemen gehad heeft met buitenlandse webwinkels. Een ontzettend hoog percentage. Daarnaast geeft bijna een vijfde van de ondervraagde personen aan dat ze wel eens zijn opgelicht door een buitenlandse webshop. Je begrijpt dat een consument een anderstalige webwinkel enigszins met wantrouwen tegemoet treedt.

Als je bezoekers niet in hun voorkeurstaal aanspreekt op je website, dan zorgt dat voor een rode vlag bij de consument. Een alarmbel, wat de conversie niet ten goede komt. Als je een webshop hebt met een domeinextensie die past bij het land waarin de consument zich bevindt, én in de juiste taal, dan heb je absoluut een voordeel.

Hoe pak je het vertalen van je webshop aan?

Bij het vertalen van een webwinkel komt nogal wat kijken. Denk dus allereerst aan de juiste domeinextensies. In welke landen ga je actief zijn? Reserveer alvast de juiste domeinnamen of zorg voor een meertalige webshop. Bij veel e-commercesoftware is dit een plug-in of app die je toe kunt voegen of zit het standaard in de functionaliteiten. Daarnaast moeten de teksten aangepast worden. Heb je een talenknobbel, dan kun je hier zelf mee aan de slag gaan. Heb je geen tijd of focus jij je liever op andere dingen, dan kun je je website laten vertalen door een vertaalbureau of een professionele vertaler. Dan weet je ook zeker dat je niet onverhoopt fouten maakt in de vertaling. Ontzettend belangrijk, want zelf zou je waarschijnlijk ook niet kopen bij een webshop die vol staat met spelfouten.

Vergeet ook niet dat je te maken krijgt met verschillende culturen, gewoontes en regelgeving, als je je buiten Nederland gaat begeven. Elk land heeft zo weer zijn eigen do’s en don’ts. En denk ook aan zaken zoals marketing en klantenservice. Hoe ga je die buitenlandse klanten bereiken en overtuigen om te kopen? En kun je de klantenservice dan ook in die taal verlenen? Allemaal zaken om goed over na te denken als je internationaal gaat met je webwinkel.

Heb je dit alles goed op orde? Dan ligt de wereld aan je voeten!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief