Achter de schermen: SUSZ
22 juni 2021 
10 min. leestijd

Achter de schermen: SUSZ

angelique-suszAls jong meisje van 12-13 jaar was Angelique al heel bewust van alles wat leeft, groeit en bloeit. Het was voor haar dan ook vanzelfsprekend dat we zuinig moeten zijn op “de fantastische natuur en haar ecosysteem”. De wens om een eigen onderneming te starten begon op haar 20e maar haar droom ging pas jaren later in vervulling. Nu is haar webshop SUSZ online sinds 25 februari 2020. Tijd om Angelique eens wat vragen te stellen over haar leven als webwinkelier.

Duurzame wanddecoratie

“Het zuinig zijn op de natuur en haar ecosysteem was zo belangrijk voor mij, dat ik als tienermeisje lid werd van Greenpeace en de Dierenbescherming. Mijn eigen onderneming starten en in de voetsporen van mijn vader treden, een bevlogen ondernemer, was mijn droom. Ik wist niet goed wist hoe en waarin ik een bedrijf wilde beginnen. Het kwam op mijn pad!”

Angelique kreeg een burn-out na jaren in de zorg te hebben gewerkt. Ze werkte later als zelfstandig grafisch ontwerper en ging haar eigen ontworpen en duurzaam geproduceerde behang collectie verkopen.

“In die periode las ik ook het boek ‘Blauwe Economie’ van Gunther Pauli en raakte enorm geïnspireerd. Jelle Koning, die ik al enige jaren kende, kwam in beeld en pikte mijn ideeën op en stelde voor om niet alleen behang te verkopen, maar dit breder te trekken naar duurzame wanddecoratie. We zijn nu compagnons. Het is sterke drive: dit is wat ik moet doen en wil doen! De missie uitdragen met behulp van een duurzame webwinkel.”

kunst-illustratie-susz

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Door vragen te stellen wil Angelique het bewustzijn bij de ander prikkelen. “Heb ik eigenlijk wel zoveel spullen nodig? En welke meerwaarde geeft het? Als ik toch woonaccessoires koop, waarom dan niet duurzaam? Ben je als consument ook bereid om iets meer te betalen voor een geweldig en vaak handgemaakt, duurzaam en hoogwaardig product? 

Gebruikte producten die nog makkelijk een ronde meekunnen en waar je nog jaren plezier van kan hebben. En het leuke is: het geeft een geweldig gevoel iets terug te kunnen doen.

Deze doelgroep probeer ik te bereiken om zo echt iets te kunnen betekenen en mezelf zo te onderscheiden van mijn concurrenten. Ik geloof dat mijn kracht ook ligt in een persoonlijke en oprechte benadering naar de klant en dat het absoluut niet alleen ‘het geld verdienen’ is wat mij motiveert, het gaat hand-in-hand met idealisme.”

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

“De dag start met een meditatie en een gezond ontbijt met yoghurt, fruit en walnoten. Hiervoor neem ik echt de tijd om energiek aan de dag te beginnen. Rond de klok van 9 uur open ik mijn laptop en check mijn mailbox, beantwoord de mails en verwerk bestellingen en offertes.

Daarna volg ik het weekschema dat ik heb ingepland m.b.v. training ‘Webwinkel Succes Academie’. Op bijvoorbeeld maandag- en woensdagmorgen volg ik een module uit de training en maak veel notities. Rond 10.30 uur maak ik mijn eigen cappuccino met soyamelk. Ook daar neem ik de tijd voor, de benen strekken en te genieten van dat heerlijke bakkie.

De middag besteed ik dan meestal aan het doorvoeren van aanpassingen uit die module. De vrijdag is mijn vaste dag waarop ik altijd overleg heb met mijn compagnon Jelle Koning. We nemen dan de week door en bespreken uitgebreid de resultaten van Google Analytics en Google Ads. Onze taken zijn verdeeld; Jelle behartigt de geldzaken, alles op ICT gebied en schrijft sinds kort wekelijks een blog. Ik doe alle overige werkzaamheden.

Vrijdag is enige dag in de week wanneer ik niet van huis uit werk, maar vanuit het ondernemershuis in Doesburg. Daar kijk ik altijd naar uit; ik mis soms wel het contact en sparren met collega’s. ’s Avonds na het avondeten probeer ik altijd naar buiten te gaan en een uurtje stevig te wandelen. Vaak werk ik daarna nog een paar uurtjes aan het webwinkel onderhoud, want ja er is altijd wel wat te doen."

palletbank-susz

Een volle werkweek

De werkweek van Angelique is lekker vol! “Mijn werkweek varieert van 30 tot 50 uur, afhankelijk van de drukte, maar ook van mijn privé leven. Als zelfstandig en alleenstaande moeder van een puber, wil ik de aandacht verdelen aan datgene dat er ook toe doet. In de week dat mijn dochter bij haar vader is, draai ik meestal meer uren.

Een serieuze webwinkel runnen doe je er niet even naast, althans dat vind ik. Het vergt 100% inzet en een lange adem. Er komt zoveel meer bij kijken dan even een product online zetten. Alles moet kloppen en goed op elkaar afgestemd zijn. Je bent continue aan het monitoren en controleren of alles nog goed werkt. Welk product loopt goed, welke minder? Wat ga ik promoten en wat juist niet? Heb je betrouwbare leveranciers die op tijd leveren? Hoe zit het met de garantie? Je bent nooit klaar, er is altijd wel wat te verbeteren. Je wordt elke dag weer uitgedaagd.”

En waar zit die uitdaging dan vooral?

“Ja, dat is toch wel de marketing. In het begin vond ik het vreselijk, marktonderzoek doen, de getallen, de grafieken, het moeten posten op social media, jezelf op de voorgrond plaatsen etc. Je hebt bijna geen keus, je moet, want anders is de kans groot dat je onzichtbaar blijft met je bedrijf. Sinds ik de training bij Astrid volg, leer ik het steeds meer waarderen nu ik zie dat het zijn vruchten afwerpt. Het zal echter nooit mijn hobby worden.”

Angelique doet er dan ook veel aan om zichtbaar te zijn met SUSZ. Google Ads, Social Media berichten posten 1-2 per week (Insta, FB en Pinterest), Bloggen, Landingspagina schrijven, 2 x per maand nieuwsbrief versturen en binnenkort staan we ook met een artikel in het magazine Groener Wonen (ingezonden persbericht).”

marny-fransen-susz

Zelfstandigheid

Angelique vindt het zelfstandig zijn, eigen beslissingen kunnen maken en financieel onafhankelijk zijn het allerleukste aan het runnen van een webwinkel. “Ook geniet ik van het uitdragen van mijn duurzame misse door middel van de webwinkel. De werkzaamheden zijn zo breed, je ontwikkeld jezelf steeds verder en gaat uitdagingen aan die je anders wellicht nooit was aangegaan. Dat is wat ondernemerschap zo boeiend maakt, geen dag is hetzelfde.”

En toch zijn er ook minder leuke dingen. “Je zit heel veel achter je laptop en werkt veel alleen. Als creatieve geest mis ik wel eens het potlood in mijn handen. Mijn hart ligt ook bij het illustreren. Dat deed ik voorheen bijna dagelijks en daar verdiende ik ook geld mee. Maar ja, je moet soms keuzes maken in je leven…

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom?

“We werken met WooCommerce. Voor de layout van de webwinkel werken we met Opal Theme en Elementor. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn compagnon deze keuze heeft gemaakt, ook omdat WooCommerce als zeer goed aangeschreven staat. Er is veel mogelijk, zeker wanneer je de Pro-versie gebruikt. Mijn ervaring is dat WooCommerce idd prima werkt.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Misschien bij aanvang nog meer uitfilteren wat je doel is en waarom je een webwinkel zou willen beginnen. Een goed marketingplan schrijven en hiervoor hulp vragen. En ja, een training volgen als je niet zo bekend bent met marketing. Het kost best veel tijd, geld en energie als je eerst alles zelf moet uitzoeken. Er staat veel info online. Maar ja, wat is het beste en welke info past bij jouw bedrijf? SUSZ was al bijna een jaar online voordat ik met de training begon. Dat had ik echt veel eerder moeten doen; ik heb in korte tijd ongelofelijk veel kennis opgedaan en kunnen toepassen. De investering voor de training verdient zich absoluut weer terug, mits je dit op de juiste manier toepast natuurlijk.”

kunst-telegram-susz

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

Angelique zit niet stil en wil graag uitbreiden en investeren in duurzame woonaccessoires en events organiseren. “Zoals plogging (zwerfvuil oprapen in combinatie met bewegen), deelnemen aan beurzen en fairs; off line marketing vind ik zoveel leuker! Binnen nu en 2 jaar wil ik winst draaien en een deel doneren aan een duurzaam project. Als de webwinkel blijft groeien ga ik personeel aantrekken zoals een marketeer en een tekstschrijver voor bloggen.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“Durf! Laat je gezicht zien en vertel je verhaal. Consumenten kopen eerder vanuit een gunfactor, dus naar jou als persoon. Zelf zit ik nog middenin dit proces en vind het nog steeds erg lastig om mezelf achteruit die coulissen te slepen. Waarom? Omdat je jezelf kwetsbaar opstelt en daardoor jezelf nog beter leert kennen. We hebben allemaal zo onze (on)bewuste angsten bekritiseerd te worden. Ga deze angst aan en overwin. Zoals bijvoorbeeld in mijn geval: dit interview :D”

Ook heeft Angelique nog een eigen tip voor jouw als (startende) webwinkelier. “Volg je eigen droom en laat je niet afleiden. Gewoon beginnen en doen! Fouten maken is oké en zie het als leermomenten, vraag hulp aan ervaren ondernemers en kijk wat je onderweg tegenkomt. En tegen de 50 plussers (waar ik ook onder val) wil ik zeggen: “Je bent nooit te oud om een ander doel te stellen of een nieuwe droom na te jagen”.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief