arrow_drop_up arrow_drop_down
12 januari 2017 

Internationale webshop beginnen? Volg deze 6 stappen

Wil jij nieuwe markten veroveren met je webshop? Je bent niet alleen. Voor veel webshops is Nederland al snel te klein en lonkt het buitenland. Alleen hoe begin je een webwinkel in een ander land en welke stappen moet je als eerst ondernemen? In deze blog geef ik 6 stappen die je niet mag vergeten bij het opzetten van een internationale webshop.

1. Welke markt heeft het meeste potentie?

In veel Europese markten is Amazon het online startpunt voor het zoeken naar producten en daarom ideaal om te testen welke markt het meeste potentie heeft. In Duitsland is het Amerikaanse bedrijf zelfs marktleider en een interessant startpunt voor jouw stap naar onze oosterburen.

Op het platform kun je goed testen welke producten aanslaan en welke niet. Overschat alleen de kracht van online marktplaatsen niet. De concurrentie is groot en dat drukt de prijs naar beneden, daarnaast moet je een commissie van rond de 15 procent afstaan. Het platform hecht ook veel waarde aan de reputatie van de verkoper en dat heeft effect op de zichtbaarheid van jouw producten. Leer meer over internationale Amazon campagnes.

2. Welk e-commerce systeem past bij internationale uitbreiding?

Wellicht ben je jouw webshop begonnen in een all-in-one webwinkel software pakket. Alleen is dit pakket wel geschikt voor het beheren van een internationale webshop? Bepaal daarom vooraf goed of het pakket voldoende functionaliteiten heeft om meerdere internationale websites en gegevens te beheren.

Veel organisaties willen meerdere (backend) systemen aan elkaar verbinden. Logisch, maar vaak is niet één systeem leidend, maar meerdere systemen die synchroniseren. Een situatie die vrijwel altijd een voorbode is van toekomstige trammelant. Selecteer één systeem dat leidend is en investeer in goede middleware waarmee de business logica gewaarborgd is, en de brondata op meerdere plekken ontsloten kunnen worden.

3. Hoe beheer ik internationale vertalingen?

De teksten op een webshop spelen een belangrijke rol in hoe gebruikers de webshop ervaren. Zorg daarom dat de kracht van de tekst niet verloren gaat bij het vertalen van je internationale webshop.

Bespaar tijd en werk met native vertalers. Native vertalers hebben hun moedertaal als taalspecialisme. Hierdoor begrijpen ze de hedendaagse stijl en de culturele gewoonten beter dan andere vertalers. Neem geen risico en bespaar jezelf revisies door met een native vertaler te werken.

Houd bij het design van de internationale pagina’s rekening met het kleiner of groter worden van content. Vertalingen zijn niet altijd even lang. Een Franse vertaling is al snel 5 tot 10 procent langer dan een Nederlandse tekst. Layout problemen komen vaak voor bij titels, meta-omschrijvingen, buttons en afbeeldingsomschrijvingen. Controleer daarom altijd of jouw design is geoptimaliseerd voor de talen waar jij op wilt focussen. Leer meer over webshop vertalingen

4. Hoe groei ik in het buitenland?

Veel webshops gebruiken SEA in hun internationale groeistrategie. Een grote valkuil bij het opzetten van internationale SEA-campagnes is focussen op te letterlijke vertalingen van de Nederlandse zoektermen. Laat je zoektermen daarom altijd vertalen door een native speakers die rekening houdt met synoniemen. Analyseer vervolgens de commerciële potentie van deze synoniemen en verrijk je SEA-campagnes. Leer meer over internationale SEA campagnes

5. Welke betaalmogelijkheden kies je?

Stap drie is het kiezen van de juiste betaalmethode. iDEAL is een initiatief van verschillende Nederlandse banken en via andere Europese banken kan hier dus niet mee betaald worden. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje wordt nog steeds het liefst met de creditcard betaald. Duitsland heeft een eigen iDEAL ontwikkeld; SOFORT Überweisung. Alleen is deze betaaldienst nog niet populair in ons buurland. Het favoriete betaalmiddel bij Duitse consumenten is SEPA direct debit en bij de Belgen is dat Mister Cash. Inventariseer dus goed welke betaalmethoden (pdf) in Europa worden gebruikt.

6. Met welke internationale regelgeving moet ik rekening houden?

Zodra je internationaal zaken gaat doen, gaan verschillende BTW-regels gelden. In het begin geldt dat je geen BTW hoeft af te dragen, zolang de omvang van de omzet nog klein is. Maar als je eenmaal drempelbedragen gaat overschrijden, dan zul je wél BTW moeten afdragen. En dat moet in het land waarin de omzet gemaakt is. Houd daarbij wel rekening met de hoogte van de drempelbedragen per land. Lees meer over Europese BTW-regels.

Europese privacy-wetgeving

Privacy is een hot topic. In Nederland zijn onlangs de straffen voor overtredingen verscherpt (zoals: hogere boetes en een meldplicht voor datalekken). De Europese wetgever is ook bezig met nieuwe (verscherpte) wetgeving en is in 2015 tot een akkoord (pdf) gekomen dat in 2016 definitief zal worden. De regels in Nederland gelden wereldwijd al als bijna de strengste. Dus wat dat betreft ben je al behoorlijk wat gewend. Je zou kunnen verdedigen dat als je al aan de Nederlandse regels voldoet, je ook zult voldoen aan de (over het algemeen minder strenge) regels in het buitenland.

Uitzondering op de regel is Duitsland. Het land heeft de strengste privacy-regels van Europa. Daarnaast heerst bij onze oosterburen een zelfreguleringscultuur. Concurrenten kunnen fouten in jouw voorwaarden melden en advocatenkantoren die deze fouten herkennen kunnen de gemaakte kosten op jou verhalen. De kosten van deze abmahnungen kunnen honderden tot duizenden euro’s bedragen.

Bereid je goed voor en ga op avontuur

Bij het uitbreiden van jouw webshop naar het buitenland komt veel kijken en vereist grote investeringen. Investeer daarom niet gelijk al het budget in een nieuwe website maar test eerst welke markt het meeste potentie heeft op platformen zoals Amazon. Bepaal vervolgens goed welke markten geschikt zijn, bouw de webshop in een systeem met dat meerdere internationale websites aan kan en vertaal de webshop met behulp van native vertalers. Let met name in Duitsland goed op de strengere privacy-wetgeving. Groei in het buitenland met behulp van SEA en zorg dat je de juiste betaalmogelijkheden aanbiedt. Succes met jouw avontuur in het buitenland!

Dit artikel is geschreven door Vertaalbureau Textwerk, specialist in webshopvertalingen en websitevertalingen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen