Met je webshop vindbaar worden in het buitenland, waar moet je op letten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 februari 2018 
in SEO

Met je webshop vindbaar worden in het buitenland, waar moet je op letten?

Steeds meer ondernemers kiezen voor de stap richting het buitenland. Je krijgt te maken met een grotere markt en veel meer concurrentie. Hoe pak je deze stap doordacht en professioneel aan voor je webshop of website? Daarover lees je meer in dit gastblog.

Start met een marktonderzoek

Voordat je begint met allerlei veranderingen en vertalingen is het belangrijk dat je een marktonderzoek uitvoert met betrekking tot je diensten en doelgroep. Je wilt graag weten waar je staat binnen de huidige markt, wie je concurrenten zijn en hoe je je doelgroep het best kunt benaderen. Een concurrentieanalyse is een vereiste om een duidelijke inschatting te maken hoe sterk je concurrenten zijn en hoeveel tijd jij nodig hebt om boven je concurrenten te scoren. Op deze manier kun je je campagne gaan sturen in de richting om het meeste rendement te behalen tijdens de stap richting het buitenland.

Maakt je webhosting verschil?

Veel marketeers geven al aan dat de webhosting geen invloed heeft op de vindbaarheid van je website. Ik ben echter van mening dat je webhosting wel degelijk van invloed is op de vindbaarheid, echter zijn er uitzonderingen. De afstand van de gebruiker zijn pc richting de webserver en de kwaliteit van de services van je webhoster zijn beide van invloed op de snelheid van je website. Je moet het zien als een onderdeel van de totale laadtijd. Websites gehost in Nederland worden in de VS nou eenmaal een stuk trager ontvangen. De snelheid speelt mee tijdens het bepalen van de vindbaarheid van je website, oftewel je kunt beter een website in de VS hosten, echter zijn er uitzonderingen! Wanneer je gebruik maakt van een CDN dan wordt je webpagina automatisch geserveerd vanuit een cache op de dichtstbijzijnde webserver (minder laadtijd). Een CDN is daarom altijd aan te bevelen voor internationale websites/webshops.

De url-structuur, een belangrijk onderdeel voor het fundament van je website

Er zijn een aantal mogelijkheden waar je uit kunt kiezen en iedere optie heeft zijn voor- en nadelen. Ik probeer deze onderdelen zo goed mogelijk in kaart te brengen zodat je een geschikte keuze kunt maken voor jouw basis. Wil jij je website uitbouwen voor Duitsland dan is een nieuwe shop op een .de domeinnaam een goede keuze. Je hebt een unieke shop die gebruik maakt van het land TLD (topleveldomein). Het nadeel van zo’n shop is dat je deze weer vanaf de grond af aan dient op te bouwen. Alle kwaliteit die jij door de jaren heen hebt opgebouwd op je bestaande domeinnaam wordt niet meegerekend, waardoor het weer jaren gaat duren voordat je goed gaat scoren binnen de zoekmachine.

Kies je echter voor een structuur zoals /nl/de/ dan bouw je verder op je bestaande domeinnaam met de daarbij behorende waarden. Je scoort een stuk sneller, echter mis je de voordelen van de exacte land TLD. Tevens moet je rekening houden met het systeem van je webshop/website. Welke mogelijkheden zijn er en hoe gemakkelijk is het in te bouwen?

De derde variant is een subdomein, zoals bijvoorbeeld de.jouwwebsite.nl. Deze variant profiteert ook weer van de sterkte van je full rootdomein, echter is het nog steeds de vraag in hoeverre het systeem in deze vorm uit te breiden is. Tevens mis je ook weer de SEO-voordelen van een land TLD-extensie.

Je teksten laten vertalen, begin er niet zelf aan!

Tenzij je zelf als native speaker kwalitatieve teksten kunt leveren dan is het zeer aan te raden om professionals in te schakelen. Een voordeel van een professional is dat de native speakers de exacte spelling van het land kennen, foutloos teksten kunnen vertalen en tevens veel sneller zijn dan wanneer je het zelf gaat doen. Zeg nou zelf, een website met taalfouten komt niet enkel in Nederland heel onprofessioneel over, maar tevens in het buitenland zijn foutloze teksten een must. Een sterk vertaalbureau huur je al in tegen voordelige tarieven en voor de focus op de langere termijn is het zeer aan te raden. Laat daarom jouw wordpress website vertalen door professionals.

Multiregional en Multilingual, wat zijn de verschillen?

Multiregional en Multilingual zijn twee specifieke wijzigingen waar je rekening mee dient te houden. Multiregional geld voor websites die in dezelfde taal geserveerd worden, echter voor verschillende landen zijn ingesteld. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld je website voor de Nederlandse zoekmachine wilt instellen en voor de Belgische. Als je twee websites in dezelfde taal serveert en enkel de locatiegegevens aanpast, bijvoorbeeld in de header en footer, dan krijg je te maken met duplicate content. Wat je dan wil toevoegen is een canonical richting de Nederlandse pagina in combinatie met een rel=”alternate” hreflang=”nl-be” met de juiste landcode. Zo voorkom je duplicate content.

Bij multilingual heb je wel te maken met unieke teksten, echter is het nog steeds aan te raden om de hreflang toe te voegen aan je website.

Dit gastblog is geschreven door Niels Vos van Webdesign-Twente.net.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen