De feestdagen komen eraan! Maar is je webshop er wel klaar voor?
5 min. leestijd

De feestdagen komen eraan! Maar is je webshop er wel klaar voor?

De meest magische periode van het jaar is er weer. Maar dit betekent ook dat we opnieuw in de periode zitten waar we evenveel promoties binnenkrijgen als we kerstliedjes horen. Omdat de winkels dan meestal boordevol en chaotisch zijn, kiezen steeds meer mensen ervoor om hun aankopen online te doen. Als webwinkel is het dus de ideale periode om te innoveren en te verbeteren. Maar voor je dit doet, is het belangrijk de basis goed door te hebben. Hieronder vind je een lijst terug van absoluut noodzakelijke elementen die je op je website moet hebben voor dit feestdagenseizoen.

1.    Update de startpagina

De startpagina moet deze vrolijke, gezellige periode weerspiegelen. Bovenop de lay-out moet de startpagina ook de aanbiedingen, samengestelde shoppinglijsten en seizoenspecifieke producten beklemtonen.

Amazon zorgt er bijvoorbeeld voor dat de ‘holiday shopping’ ervaring op hun website zeer gebruiksvriendelijk is. Hun ‘Holiday Toy List’ toont welk speelgoed het meest gevraagd wordt voor de feestdagen – ideaal voor ouders die geen inspiratie hebben. Ze splitsen de lijst zelfs op in meerdere leeftijdsgroepen om het aankoopproces vlotter te maken.

Is jouw webshop klaar voor de feestdagen

2.    Vergeet je voorraad niet & personaliseer het

Er wordt elk jaar steeds meer online geshopt gedurende de feestdagen. Daarom moet een webwinkel op tijd aanbiedingen voorbereiden en de voorraad bijvullen om op het drukke verkeer te anticiperen. Ook is het noodzakelijk dat je personeel er klaar voor is, als je dat hebt. Deze periode zorgt voor veel stress, probeer dus je team in de juiste ‘spirit’ te krijgen en de taken duidelijk te verdelen.

De merken moeten de klanten eraan herinneren waarom ze verkozen om online te shoppen in plaats van in de luidruchtige, beweeglijke winkelstraten te lopen. Personaliseer de klantenervaring: zorg er bijvoorbeeld voor dat je klanten een soort test kunnen doen waar ze ingeven welke categorieën hen het meest interesseren, en op basis daarvan kun je een paar artikelen aanraden. Op deze manier wordt de ervaring ‘geïndividualiseerd’.

3.    Creëer een gevoel van urgentie

Niet alleen jij, maar ook consumenten ervaren veel stress gedurende deze periode. Iedereen wil de beste koopjes vinden om de leukste cadeaus te kunnen geven. Om deze reden zullen velen onder hen impulsief een cadeau kopen zonder te gaan vergelijken. Hier kunnen webwinkels 2 zaken uit halen: promoot tijdsbeperkte aanbiedingen en benadruk schaarste. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een ‘countdown’ banner gebruiken om klanten te overtuigen tijdig te bestellen. Je kunt ook bij een bepaald product aanduiden dat de voorraad laag is – de klant zal dan snel willen bestellen voor dat iemand anders het laatste item koopt.

4.    Zorg voor sociaal bewijs

Consumenten houden ervan om productbeoordelingen te lezen voor ze het aankopen. Positieve reviews hebben een zeer sterke invloed op de aankoopbeslissingen en kunnen bovendien nieuwe klanten overtuigen om bij jou een bestelling te plaatsen.

Deze beoordelingen kun je op 2 pagina’s plaatsen:

  • Op de pagina van het product zelf, zodat een consument deze onmiddellijk kan lezen wanneer ze diepgaand onderzoeken welk product ze willen kopen. Ze kunnen hier de exacte opinie lezen van andere consumenten.
  • Op de pagina van de lijst met producten, zodat een consument deze kan zien wanneer ze nog door de verschillende producten aan het surfen zijn. Zo kunnen zij al een idee hebben van de kwaliteit voor ze er zelfs op klikken.

5.    Hou het aankoopproces simpel

Elke stap voor het betalen is een opportuniteit voor de shopper om de aankoop te heroverwegen. Indien een koper al geregistreerd is op je website, zorg er dan voor dat het proces snel verloopt. Denk hierbij aan de bekende ‘1-click’ knop van Amazon. Dit is een manier voor ingeschreven gebruikers om heel snel hun betalings- en leveringswijze in te vullen zodat ze met één enkele klik het artikel kunnen kopen.

6.    Eenvoudig terugstuurbeleid aanbieden

Een kwaliteitsvol terugstuurbeleid is essentieel om klanten te behouden. Probeer je klanten 24/7 te ondersteunen en hen verschillende terugbetalingsmethodes aan te bieden, naast een gratis retour. Dit laatste punt maakt een groot verschil: een gratis retour aanbieden zal het aantal bestellingen meer laten stijgen dan dat er mensen effectief hun bestelling zullen terugsturen. Wees ook duidelijk: vermeld de voorwaarden op de productfiche zodat de consumenten weten waar ze recht op hebben.

7.    Optimaliseer voor mobiel

Consumenten gebruiken nu ook steeds vaker hun smartphone om producten op te zoeken, prijzen te vergelijken en uiteindelijk hun bestellingen te plaatsen. Hun shopping moet snel en simpel zijn. Om te overleven moet je hier dus rekening mee houden.

Dit betekent niet enkel dat je website goed aangepast moet zijn voor smartphones en tablets – wat uiteraard een must is. Je moet ook een sterke aanwezigheid hebben op sociale media. Je posts moeten simpele en beknopte oproepen tot actie bevatten, met links naar je website. Je kunt bijvoorbeeld de laatste aanbieding tweeten (met link naar de website), aanduiden hoeveel de consument kan besparen en hoe dringend het is dat hij/zij nú bestelt.

8.    Bezorg gepersonaliseerde producten en diensten

Vooral tijdens deze periode van het jaar zijn mensen op zoek naar unieke feel-good cadeaus. Ook zijn ze graag geëngageerd ten opzichte van merken die zij leuk vinden. Een manier om inhoud te personaliseren is email marketing. Een gepersonaliseerd onderwerp zorgt voor 26% meer kans om je mail geopend te krijgen. Hiervoor bestaan veel softwares, zoek welke het best bij jou past. Ook verstrekt deze software meestal statistieken over hoe goed je campagne het deed, zodat je de nodige aanpassingen kan doen.

9.    Voorzie een Live Chat

Holiday shoppers zullen heel waarschijnlijk vragen hebben over een bepaald product of dienst. Dit betekent dat je platform hierop moet voorbereid zijn. Veel klanten kopen uiteindelijk niet omwille van een slechte klantenservice – wat uiteraard een enorm verlies met zich meebrengt!

Het is van uiterst belang om de shoppers op je pagina te houden. Indien je een live chat toevoegt aan je website zullen de consumenten niet te ver moeten zoeken wie ze mogen contacteren voor vragen. Hierdoor zullen ze op jouw pagina blijven in plaats van deze te verlaten wanneer de zoektocht te lang duurt. Hier kun je ook veel tools voor vinden online, zoals bijvoorbeeld LiveChat.

Nu is het aan jou!

Zoals je kunt lezen is de sleutel tot succes gedurende de kerstperiode voorbereid te zijn voor de ‘rush’. Je kunt nooit genoeg voorbereid zijn. Elk jaar moet je blijven innoveren en verbeteren zodat je het oude jaar mooi kan eindigen en het nieuwe goed kan starten. Veel succes ermee en prettige feestdagen!

Dit artikel is geschreven door Morgane Lewy, Business Developer bij Sortlist. Deze onderneming brengt marketeers in contact met de beste marketingbureaus en is uitsluitend actief op de B2B-markt. Sortlist is momenteel gevestigd in Waver, Gent, Brussel, Parijs en Madrid. Morganes doel is om Sortlist bekend te maken in Vlaanderen en Nederland. Zij heeft professionele opleidingen gevolgd over verschillende thema’s, maar haar lievelingsonderwerpen zijn digitale marketing, sociale media, growth hacking en ondernemerschap in het algemeen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief