Bereik je doelgroep met een crossmediale aanpak
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Bereik je doelgroep met een crossmediale aanpak

3 min

Met een crossmediale aanpak vergroot je de zichtbaarheid van je webwinkel onder de doelgroep. Doordat je op verschillende kanalen aanwezig bent groeit je naamsbekendheid, stijgen de bezoekersaantallen en kun je heel eenvoudig interactie met je doelgroep krijgen en inspelen op wat er bij deze mensen leeft. Het vergroot tevens de betrokkenheid van je doelgroep bij je webwinkel en het zorgt ervoor dat je top of mind bent bij jouw potentiële klanten.

Genoeg voordelen dus. In dit blog lees je hoe je een crossmediale aanpak gebruikt voor je webwinkel.

De crossmediale aanpak

Een crossmediale aanpak betekent dat je content via verschillende media verspreidt. Een goed voorbeeld is een televisieprogramma dat kijkers naar de bijbehorende website of Facebook pagina stuurt, waar men kan reageren op een programma of kan stemmen op een kandidaat. Verschillende media samen zorgen zo voor een totaalbeleving.

Hoe vertaal je dat naar je webwinkel?

Bloggen de basis voor een crossmediale aanpak voor webwinkels. Schrijf bijvoorbeeld een mooi blog over de toepassing van een van je producten of over nieuwe trends, of … je kunt vast wel iets bedenken (kun je dat niet, lees dan dit blog). Daarin plaats je af en toe een link naar je webwinkel. Maak een mooie mix van artikelen met kennis, informatie, tips, inspiratie en reclame. Maak van je blog geen reclamefolder, die leest niemand. Door in 80% van je artikelen waarde te bieden voor de lezer, worden de overige artikelen mét reclame ook gelezen. En gedeeld.

Plaats onder elk blog social media deel-knoppen, zodat bezoekers het binnen hun netwerk kunnen delen. Hierdoor vergroot je het bereik van je berichten.

Vanuit daar ga je verder. Om een zo groot mogelijke impact te creëren en extra bezoekers naar je site te trekken, kun je het blog verspreiden via verschillende media. Pas de content per medium aan. Op Facebook zit bijvoorbeeld niemand te wachten op een verhaal van 500 woorden. En op Twitter kun je maar maximaal 140 tekens gebruiken. Schrijf voor elk kanaal een korte teaser. Daarin geef je aan wat de inhoud van het blog is en verleid je mensen om door te klikken naar het artikel.

Deel elk blog meer dan één keer. Deel het bijvoorbeeld direct na publicatie, na een week, na 3 weken, na 2 maanden, enz. Zolang de inhoud nog actueel is kun het het artikel regelmatig opnieuw verspreiden.

Spread the word

Hieronder een aantal suggesties om jouw content via verschillende media te verspreiden:

  • Plaats een korte samenvatting en een link naar het blog in je nieuwsbrief.
  • Maak een filmpje waarin je een introductie geeft over het onderwerp van het artikel. Plaats het filmpje zowel op YouTube als op je eigen website. Maak kijkers enthousiast om naar je site te gaan om het hele artikel te lezen.
  • Verspreid het filmpje via de diverse social media kanalen. Voeg een korte tekst bij en een link naar je blog.
  • Schrijf een korte teaser of samenvatting en plaats deze – met link en afbeelding – op Twitter, Facebook en LinkedIn.
  • Maak een mooie afbeelding die bij de inhoud van het blog past en plaats deze op Pinterest en Instagram. Met een korte beschrijving en link natuurlijk.
  • Bevat het blog een (win)actie? Communiceer dit dan ook offline. Bijvoorbeeld met een flyer die je met bestellingen meestuurt of uitdeelt op een beurs.

Welke media zijn belangrijk?

Er zijn talloze media. Offline: televisie, radio, kranten, magazines. Online: websites, blogs en nieuwsbrieven. En daarnaast zijn er nog sociale media zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en YouTube. Voordat je enthousiast al deze kanalen bestormt, is het slim om te onderzoeken waar je doelgroep aanwezig is. Zo benut je je kostbare tijd zo efficiënt mogelijk. Bovendien is niet iedereen altijd op hetzelfde moment online. Verspreid jouw boodschap daarom op verschillende tijdstippen via de kanalen. Dan bereik je een zo groot mogelijke groep mensen.

Stimuleer interactie met je doelgroep

Door interactie met je doelgroep kun je een hoop waardevolle informatie verzamelen. Door regelmatig vragen te stellen, discussies te starten en te reageren op andere vragen en discussies kom je er achter wat er speelt in jouw doelgroep. Waar is behoefte aan, waaraan juist niet? Daar kun je weer handig op inspelen tijdens het creëren van content. Daarnaast zorgt interactie voor betrokkenheid bij je bedrijf en zorgt het ervoor dat jouw naam vaker gezien wordt en beter blijft hangen.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Categorieën