Instagram voor je webwinkel, hoe pak je dat aan?
3 min. leestijd

Instagram voor je webwinkel, hoe pak je dat aan?

Als webwinkelier is het zaak dat je aanwezig bent daar waar je doelgroep zich bevindt. Social media zijn zo’n plek waar je heel eenvoudig met jouw potentiële klanten in contact kunt komen. Instagram is een relatief nieuw medium dat vooral populair is onder jongeren. De helft van de Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar maakt gebruik van Instagram. Dagelijks loggen 722.000 Nederlanders in op hun account en naar verwachting zal dit aantal komende tijd nog toenemen. Hier liggen dus genoeg kansen om als webwinkelier met jouw doelgroep in contact te komen.

Je kunt alleen via een app op je smartphone een account aanmaken op Instagram. Vervolgens kun je video’s en foto’s delen, die je eventueel met een filter kunt bewerken. Andere mensen op Instagram kunnen jou volgen, je updates liken, delen en er op reageren.

Haal het maximale uit Instagram voor je webwinkel

Je kunt eindeloos veel dingen delen op Instagram. Denk aan:

  • Inspirerende quotes
  • Foto’s van producten
  • Sneak previews van de nieuwe collectie
  • Foto’s van je werkplek
  • Een korte video waarin je een product demonstreert
  • Persoonlijke foto’s of video’s
  • Grappige foto’s of video’s
  • Foto’s van een actueel thema, zoals feestdagen of seizoenen

Maak een mooie mix van webwinkel-gerelateerde foto’s en video’s en persoonlijke updates. Dus ook foto’s waar je zelf op staat. Laat jezelf zien! Zorg ervoor dat je volgers ook de persoon achter de webwinkel leren kennen. Door het persoonlijk te maken zorg je ervoor dat mensen je onthouden en creëer je een gunfactor.

Tip: plaats altijd de naam van je webwinkel of je url op de foto’s die je plaatst. Wordt een foto vaak gedeeld door je fans, dan wordt je naamsbekendheid zo in een klap enorm vergroot.

Vergroot je fanbase

Hoe meer volgers je hebt, des te meer mensen je updates zien. Om een grote fanbase op te bouwen is het belangrijk om regelmatig nieuwe updates te posten. Dat geldt natuurlijk voor alle sociale netwerken. Als je niks van je laat horen ben je zo weer vergeten. Plaats je regelmatig iets nieuws dan gaan mensen je onthouden en – nog beter – waarderen. Maak er dus een gewoonte van om een aantal keer per week iets op Instagram te plaatsen. Of maak gebruik van een tool zoals bijvoorbeeld Latergram, waarmee je je updates heel eenvoudig kunt inplannen.

Tip: voeg hashtags toe in je berichten, hiermee kun je ook mensen bereiken die je (nog) niet volgen.

Van Instagram volgers naar website bezoekers

Plaats af en toe een link naar je webwinkel in je updates en vergeet de link niet in je bio in te vullen. Dit kan je vele extra bezoekers opleveren.

Slimme tijd-bespaar tip: hergebruik je content

Ik ben een voorstander van het hergebruiken van content. Je blogs plaats je ook in je nieuwsbrief en deel je op Facebook. Of bundel je in een e-book. Dit kun je ook met je instagram foto’s doen. Zet ze door naar Facebook of Pinterest bijvoorbeeld. Zo hoef je niet voor elk kanaal unieke updates te bedenken. Je hebt meer te doen dan de hele dag op social media rondhangen. Maak het jezelf makkelijk!

Ben jij ook actief op Instagram? Deel hieronder de link naar je account én je beste tip!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief