De perfecte productbeschrijving

De productpagina’s zijn vaak de plek waar een bezoeker beslist om een product te kopen of niet. De teksten op deze pagina’s hebben dan ook direct invloed op het conversiepercentage van je webwinkel. Helaas besteden veel webwinkeliers hier nog te weinig aandacht aan. Lees verder hoe je de perfecte teksten voor de productpagina’s in je webwinkel schrijft.

Productteksten dienen in de eerste plaats duidelijk, kort en bondig, maar wél volledig te zijn. Niemand zit te wachten op een langdradig en vaag verhaal. Online shoppers willen snel de belangrijkste informatie over een product kunnen lezen. Vertel alle relevante informatie over het product. Des te meer informatie de bezoeker krijgt, des te zekerder deze over het product is. Twijfels verdwijnen en bovendien voorkom je hiermee dat producten retour gestuurd worden.

Plaats bovenaan de pagina een korte samenvatting van de tekst, met daarin de belangrijkste kenmerken van het product. Verderop op de pagina kun je een uitgebreidere omschrijving plaatsen.

Schrijf voor elk product in je webwinkel een uitgebreide productomschrijving. Bedenk wat klanten over een bepaald product zouden willen weten en wat mogelijke vragen van klanten zijn. Geef hier in de tekst al antwoord op. Daarnaast kun je de tekst gebruiken om lezers enthousiast te maken over het product. Dit doe je bijvoorbeeld door te vertellen hoe het product gebruikt kan worden of door tips te geven. Verkoop je sieraden, dan kun je bijvoorbeeld vertellen bij welke gelegenheid of kleding deze passen. Verkoop je woonaccessoires, geef dan tips over hoe het product in een interieur gebruikt kan worden.

Niet iedereen leest een lange producttekst. Soms willen bezoekers in een oogopslag de belangrijkste productkenmerken zien, zodat ze snel en gemakkelijk kunnen vergelijken. Plaats daarom altijd de detailkenmerken van het product, onderaan de productpagina of op een apart tabblad. Gebruik hiervoor opsommingstekens, dit geeft direct overzicht.

Vergeet niet om een call to action, een oproep tot actie, in de producttekst te plaatsen. Vertel de bezoeker wat deze moet doen. Bijvoorbeeld: “Selecteer hierboven je favoriete kleur en bestel direct.”

Neem je de teksten van je leverancier letterlijk over? Niet doen! Stel je eens voor dat nog 10 andere webwinkels exact dezelfde teksten gebruiken. Zoekmachines willen zoveel mogelijk relevante informatie bieden, dus van al deze pagina-kopieën wordt er maar 1 getoond. De kans is klein dat dat juist jouw pagina is.

Natuurlijk schrijf je de teksten in de eerste plaats voor bezoekers. Daarnaast is het verstandig om tijdens het schrijven de zoekmachines in gedachte te houden. Bepaal voor elk product de belangrijkste zoekterm. Vaak zal dit de naam van het product zijn, eventueel in combinatie met de merknaam, een kleur of doelgroep. Over het algemeen kunnen we stellen dat hoe specifieker je bent, des te eenvoudiger het is om in zoekmachines naar boven te komen. Gebruik de belangrijkste zoekterm in elk geval in de titel en laat het tevens een aantal keer in de tekst terugkomen. Overdrijf het niet. Belangrijk is dat de tekst prettig leest voor bezoekers.

Gebruik bovenstaande tips als je met de productbeschrijvingen in je webwinkel aan de slag gaat. Heb jij een aanvullende tip? Deel hem hieronder!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.