Schrijf de perfecte productbeschrijving - 7 tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juni 2015 

De perfecte productbeschrijving

De productpagina’s zijn vaak de plek waar een bezoeker beslist om een product te kopen of niet. De teksten op deze pagina’s hebben dan ook direct invloed op het conversiepercentage van je webwinkel. Helaas besteden veel webwinkeliers hier nog te weinig aandacht aan. Lees verder hoe je de perfecte teksten voor de productpagina’s in je webwinkel schrijft.

Schrijf bondig en volledig

Productteksten dienen in de eerste plaats duidelijk, kort en bondig, maar wél volledig te zijn. Niemand zit te wachten op een langdradig en vaag verhaal. Online shoppers willen snel de belangrijkste informatie over een product kunnen lezen. Vertel alle relevante informatie over het product. Des te meer informatie de bezoeker krijgt, des te zekerder deze over het product is. Twijfels verdwijnen en bovendien voorkom je hiermee dat producten retour gestuurd worden.

Begin met een samenvatting

Plaats bovenaan de pagina een korte samenvatting van de tekst, met daarin de belangrijkste kenmerken van het product. Verderop op de pagina kun je een uitgebreidere omschrijving plaatsen.

Uitgebreide productteksten

Schrijf voor elk product in je webwinkel een uitgebreide productomschrijving. Bedenk wat klanten over een bepaald product zouden willen weten en wat mogelijke vragen van klanten zijn. Geef hier in de tekst al antwoord op. Daarnaast kun je de tekst gebruiken om lezers enthousiast te maken over het product. Dit doe je bijvoorbeeld door te vertellen hoe het product gebruikt kan worden of door tips te geven. Verkoop je sieraden, dan kun je bijvoorbeeld vertellen bij welke gelegenheid of kleding deze passen. Verkoop je woonaccessoires, geef dan tips over hoe het product in een interieur gebruikt kan worden.

Opsommingstekens

Niet iedereen leest een lange producttekst. Soms willen bezoekers in een oogopslag de belangrijkste productkenmerken zien, zodat ze snel en gemakkelijk kunnen vergelijken. Plaats daarom altijd de detailkenmerken van het product, onderaan de productpagina of op een apart tabblad. Gebruik hiervoor opsommingstekens, dit geeft direct overzicht.

Vergeet de call to action niet

Vergeet niet om een call to action, een oproep tot actie, in de producttekst te plaatsen. Vertel de bezoeker wat deze moet doen. Bijvoorbeeld: “Selecteer hierboven je favoriete kleur en bestel direct.”

Unieke productbeschrijvingen

Neem je de teksten van je leverancier letterlijk over? Niet doen! Stel je eens voor dat nog 10 andere webwinkels exact dezelfde teksten gebruiken. Zoekmachines willen zoveel mogelijk relevante informatie bieden, dus van al deze pagina-kopieën wordt er maar 1 getoond. De kans is klein dat dat juist jouw pagina is.

SEO voor de productpagina

Natuurlijk schrijf je de teksten in de eerste plaats voor bezoekers. Daarnaast is het verstandig om tijdens het schrijven de zoekmachines in gedachte te houden. Bepaal voor elk product de belangrijkste zoekterm. Vaak zal dit de naam van het product zijn, eventueel in combinatie met de merknaam, een kleur of doelgroep. Over het algemeen kunnen we stellen dat hoe specifieker je bent, des te eenvoudiger het is om in zoekmachines naar boven te komen. Gebruik de belangrijkste zoekterm in elk geval in de titel en laat het tevens een aantal keer in de tekst terugkomen. Overdrijf het niet. Belangrijk is dat de tekst prettig leest voor bezoekers.

Gebruik bovenstaande tips als je met de productbeschrijvingen in je webwinkel aan de slag gaat. Heb jij een aanvullende tip? Deel hem hieronder!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Claudia (Ookinhetpaars)

Door

Claudia (Ookinhetpaars)

op 3 August 2015

Wat een goed en informatief artikel weer. Ik ben de laatste tijd erg druk met herschrijven van de teksten voor de productpagina's, o.a. nav jouw advies hierover bij de webshopscan. Je geeft bij SEO aan dat de belangrijkste zoekterm waarschijnlijk het product is. Maar als analyse via Adwords aangeeft dat een meer algemene zoekterm meer gezocht wordt dan een specifieke, wat gebruik je dan? (bijv kussens ipv groen handgemaakt kussen)? groetjes Claudia

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 13 August 2015

Meestal is het zo dat op een algemene zoekterm meer gezocht wordt dan op een specifieke. Maar de concurrentie op die zoekterm is vaak ook een stuk groter. Op specifieke termen met minder concurrentie is het veel gemakkelijker om een hoge positie in de zoekresultaten te behalen. Heb je ook gekeken naar zoektermen als 'groen kussen' of 'handgemaakt kussen'? Iets minder specifiek maar waarschijnlijk met veel minder concurrentie dan 'kussen'. Als je toch voor een algemene zoekterm gaat is het goed om dat te ondersteunen met bijvoorbeeld linkbuilding.

conny

Door

conny

op 30 August 2016

ik ben ook met teksten schrijven bezig, maar vind die opmaak zo moeilijk. Ik werk met een luondo systeem Ik heb jouw artikel ook gelezen over d opmaak met de h1 en h2 etc, maar ik zie bij diverse websites geen logica hier in. Kijk eens op deze pagina, ik zoek een stappenplan hoe ik de opmaak van dit soort tekst zou moeten aanpakken. http://www.steigerhout-teakhout-meubels.nl/steigerhout-plantenbak-agapanthus-40-x-40-x-40-h Bij deze site hebben ze ook kopstukjes, maar daar zie je geen zoekwoord in, waarom kiezen ze voor deze kopstukjes? https://www.livengo.nl/steigerhouten-bed/steigerhouten-bed-met-fruitkistjes gr conny

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 30 August 2016

Bedankt voor je reactie Conny. De vraag waarom die andere website geen zoektermen in de tussenkopjes gebruikt kan ik natuurlijk niet met zekerheid beantwoorden. Wellicht hebben ze hier niet bewust over nagedacht of kiezen ze ervoor om woorden te gebruiken die bezoekers meer aanspreken/stimuleren tot actie. Dat is een afweging die je kunt maken; je moet een balans zien te vinden in wat voor zoekmachines én voor bezoekers werkt. Op de pagina van je eigen website die je noemt heeft de titel een H1 tag, wat prima is. Onder omschrijving gebruik je zowel H2 als H3 tags. Dit zouden ook alleen H2 tags mogen zijn. H3 gebruik je bijvoorbeeld bij een subonderwerp van de tekst met een H2 tag.

conny

Door

conny

op 31 August 2016

DANK JE. Als je nu kijkt op: http://www.steigerhout-teakhout-meubels.nl/steigerhout-plantenbak-agapanthus-40-x-40-x-40-h daar heb ik nu alles nagelopen, zo zou het goed moeten staan.Je ziet dat ik onder het product informatieve content heb geplaatst, is dit goed zo? Nu mijn vraag, als ik diezelfde informatieve content onder al mijn product en categorie beschrijving plaats en de content en beetje aanpas op het product, zoals nu plantenbak, maar bij een ander product bijvoorbeeld tafels erin verwerken. Ziet google dat niet als dubbele teksten, of mag dat zo. Ik zit ook met best veel lege ruimte tot aan de footer. En Google ziet toch graag veel content bij een product. Om elke opmaak van de teksten/product beschrijving in mijn webwinkel na te lopen dat is echt heeel veel werk. Is hier een andere optie voor.Als ik iemand voor mijn seo zou moeten vragen, dan gaan daar wel heel veel uren in zitten? Grconny

Reactie plaatsen