Focus op voordelen in plaats van op productkenmerken
Focus op voordelen in plaats van op productkenmerken
28 juni 2018 

Focus op voordelen in plaats van op productkenmerken

Als trotse eigenaar van een webwinkel verkoop je het liefst zoveel mogelijk producten aan je doelgroep. In een webwinkel kun je niet face-to-face communiceren met je klanten, dus is elke product detail-pagina van jouw site dé manier om jouw potentiele klanten te overtuigen. In plaats van de product specificaties te benoemen, kun je beter de voordelen benoemen voor consumenten. Dit verbetert namelijk de conversie van jouw webshop. Waarom is dat zo en hoe pak je dat slim aan? Dat lees je in dit artikel.

Ken je doelgroep

Als ondernemer is het superbelangrijk om kennis te hebben van je doelgroep. Je moet weten wat voor probleem of vraagstuk er speelt en welke oplossing jouw producten daarin bieden. Wat voor producten je ook verkoopt, de producten bieden iets aan waar jouw klanten mogelijk iets aan hebben. Daarom is het zo belangrijk de voordelen van jouw producten te benoemen, uiteraard naast de gewone product specificaties. Deze specificaties kun je overigens beter apart vermelden of beschrijven.

Ga twijfel uit de weg

Overtuiging is uiterst belangrijk. Jij moet in iedere situatie de twijfel van je doelgroep wegnemen. Daar mag je best wat gevoel bij gebruiken. Speel op een leuke manier met gevoel en onderzoek hoe andere bedrijven en partijen dat aanpakken. Houd goed voor ogen dat klanten altijd een keuze maken vanuit hun onderbuik gevoel. Als het niet goed voelt, gaat men ook niet tot aankoop over van bepaalde producten. Gebruik bijvoorbeeld anekdotes en verhalen en zorg ervoor dat je positieve woorden verwerkt in je content.

Ga voor een aantrekkelijk uiterlijk

Hoe jouw product-teksten er qua lay-out uitzien, is eveneens doorslaggevend of er daadwerkelijk een aankoop plaatsvindt in je webshop. Schrijf daarom een kop die de aandacht trekt en gebruik korte alinea’s. Maak je teksten nooit te lang en zorg dat je aan het eind van je tekst een call-to-action verwerkt. Dit prikkelt de lezer om een aankoop te doen op je site. Creativiteit is daarin belangrijk. Lukt het jou niet zelf? Overweeg om een copywriter in te schakelen om dit voor jou te realiseren.

Analyseer je product-teksten

Meten is weten. Dit geldt ook voor de product-teksten die je schrijft. Test content daarom op kwaliteit en conversie. Google Analytics bijvoorbeeld kan jou daar goed bij helpen. Ga onder meer met de CTR (click through rate) en bounce rate van je product pagina’s aan de slag. Voldoet de content niet aan de verwachtingen? Verplaats je dan nog meer in je doelgroep en stel jezelf de vraag welke oplossing jouw producten bieden. Benoem dat en overtuig met nog meer zeggingskracht zonder dat daar veel voor nodig is.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen