Geef met relatiegeschenken extra waarde aan je verkoop
20 juli 2021 
3 min. leestijd

Geef met relatiegeschenken extra waarde aan je verkoop

Merk je dat er na een verkoop op jouw webshop nauwelijks tot geen reviews binnenstromen? Jammer en een gemiste kans! Want recensies hebben een positieve impact op je omzet. Je kunt online reviews zien als de “moderne” versie van de ouderwetse mond-tot-mondreclame. Een consument is sneller geneigd bij jou te kopen na het lezen van een positieve review. Dat niet alleen: ze zijn zelfs bereid meer te betalen!

Een ander groot voordeel van online reviews is dat ze zorgen voor unieke content. Dit kan Google waarderen en hiermee verhoog je jouw vindbaarheid in de zoekresultaten. Een review van Google dus! Niet verkeerd. Naast een hogere SEO positie, kom jij als bedrijf betrouwbaarder over wanneer jij 4 of zelfs 5 gele sterren naast je bedrijfsnaam hebt staan. Internetgebruikers zullen binnen hun zoekresultaat sneller op deze sterren klikken. Dit zorgt wederom voor meer verkeer op je website wat je vindbaarheid, omzet en winst nog meer doet verhogen. Kortom: reviews zijn onwijs belangrijk. Maar hoe krijg je ze? Met relatiegeschenken bijvoorbeeld! 

Eerst wat feitjes

Voor we dieper inzoomen op hoe jij geweldige reviews binnenkrijgt, willen we je eerst wat feitjes geven. Want wist je al dat van de consumenten maar liefst: 

  • 92% reviews online raadpleegt
  • 20% van de klanten zelf een online review schrijft
  • 82% online reviews als een persoonlijke aanbeveling vertrouwd
  • 25% bereid is om meer te betalen na het lezen van een positieve review 
  • 40% vindt het vervelend als er geen reviews te vinden zijn over een bedrijf / product of dienst. 

Met goede online reviews behaal jij als webshop dus een aantal voordelen:

  1. Met reviews win je sneller het vertrouwen van de consument
  2. Ze helpen de omzet te verhogen en de marge te verbeteren
  3. De reviews geven je feedback over jouw product- en serviceverlening 
  4. Je krijgt inzicht in je doelgroep en wat zij belangrijk vinden 

Met relatiegeschenken inspelen op de Wet van Wederkerigheid

Zoals je net hebt kunnen lezen schrijft 20% van de consumenten een review. Dat is niet bijzonder veel. Het liefst zie je natuurlijk dat dit percentage omhoog gaat. Dat kan! Via slimme marketing met de psychologie van de wederkerigheid. Misschien heb je wel eens van de zes verschillende principes van het overtuigen gehoord van dr. Robert B. Cialdini. In zijn wereldberoemde boek Influence: The Psychology of Persuasion gaat hij dieper in op ieder principe. Een daarvan is die van de Wet van de Wederkerigheid en speelt in op het feit dat wij mensen onbewust geprogrammeerd zijn om schulden te willen terugbetalen. Dit kun je letterlijk nemen of juist niet. Want ook wanneer je iets van iemand krijgt voel je je automatisch verplicht om iets terug te geven. Wanneer jij bij een verkoop dus een gratis relatiegeschenk cadeau doet, dan voelt de klant zich sneller geneigd om iets terug te doen. Wanneer je bij het relatiegeschenk een kaartje achterlaat dat je een review zeer op prijs zult stellen, is de kans groot dat de klant dit ook daadwerkelijk voor jou zal doen.

Wat zijn dan geschikte relatiegeschenken? 

Dit hangt geheel af van de sector waarin jij opereert. Stel je bent werkzaam binnen de beautybranche, dan kun je relatiegeschenken meegeven als een bedrukt spiegeltje of een lippenbalsem met logo. Werk je in de sportbranche? Dan kun je bijvoorbeeld bedrukte drinkflessen meegeven bij je verkoop of zaken als een reflecterende armband, fitness banden of fietszadel. Wees creatief en bekijk kritisch je budget. Zo kun je voor klanten die een grote bestelling bij je plaatsen ook een meer luxe relatiegeschenk cadeau doen. 

Meer zichtbaarheid genereren 

Een ander groot voordeel van relatiegeschenken bedrukken en cadeau doen bij een online aankoop, is dat je onbewust meer zichtbaarheid genereert van jouw bedrijfslogo. Hopelijk gebruikt de klant het artikel in zijn of haar zakelijke of privé leven. Op deze manier zien derden het logo ook. Wanneer ze dan online zoeken naar jouw bedrijfsnaam en ook nog eens zien dat er veel goede reviews zijn, heb jij een win-win situatie!

- Advertorial - 

Over de schrijver
Mijn naam is Roosmarijn Jansen en ik ben verantwoordelijk voor de marketing bij Gift Campaign, een bedrijf gespecialiseerd in relatiegeschenken, zakelijke merchandise en promotiemateriaal.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief