Maak het bezoekers makkelijk en verkoop meer
Conversie verhogen
Astrid van der Made
Conversie verhogen
5 min

Maak het bezoekers makkelijk en verkoop meer

5 min

In een gebruiksvriendelijke webwinkel verkoop je meer. Hoe gemakkelijker een bezoeker zijn weg kan vinden in je webwinkel, des te groter de kans dat hij of zij tot een aankoop overgaat. Online shoppers zijn ongeduldig en willen snel kunnen vinden wat zij zoeken. Door je webwinkel slim in te richten zorg je ervoor dat bezoekers nooit lang hoeven zoeken naar het product dat zij willen kopen.

Vergelijk het maar met een fysieke winkel. Als je lang moet zoeken voordat je een bepaald product kunt vinden, vraag je het aan een van de medewerkers. Als zij niet beschikbaar zijn of als ze je het antwoord schuldig moeten blijven, geef je het op en ga je naar een concurrent die zijn winkel slimmer ingericht heeft. Dit gebeurt online ook.

Hanteer een herkenbare structuur

Een duidelijke structuur in je webwinkel is essentieel voor het gebruiksgemak van de bezoeker. Hiermee voorkom je dat bezoekers voortijdig je webwinkel verlaten. Online shoppers zijn een bepaalde structuur gewend. Het is slim om je daaraan te houden. Natuurlijk mag je origineel zijn en unieke of bijzondere elementen toevoegen aan je webwinkel, maar zorg altijd dat de structuur herkenbaar blijft. Een logo plaats je dus boven aan je website, aan de linkerzijde of in het midden. Zorg er ook voor dat je logo klikbaar is en een link naar de homepage bevat. Bezoekers verwachten dit, zodat ze op elk moment snel kunnen terugkeren naar je home­page. De winkelwagen en links naar de contactpagina en andere servicepagina’s verwacht men juist rechts boven aan en helemaal onder aan je website, in de footer. Hoe voorspelbaarder jouw webwinkel is ingericht en hoe gemakkelijker bezoekers hun weg kunnen vinden, des te meer bezoekers klant zullen worden.

Maak een menu zonder verrassingen

Het hoofdmenu is het belangrijkste navigatie-element in een webwinkel. Je kunt het vergelijken met bewegwijzering in een winkelcentrum of de borden die je boven de verschillende gangpaden van grote supermarkten ziet. Die zijn speciaal opgehangen zodat klanten zo snel mogelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Dit vermindert niet alleen frustratie bij klanten, maar scheelt ook tijd die medewerkers kwijt zijn aan het helpen van deze gefrustreerde klanten. Maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en zorg ervoor dat zij snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Plaats je menu dus niet op een afwijkende plek. De gunstigste plek voor het hoofdmenu is verticaal aan de linkerzijde van je website of horizontaal onder de header.

Zeven is het magische getal

Aangezien mobiele apparaten steeds vaker gebruikt worden bij het online win­kelen, dien je er rekening mee te houden dat het menu op elk apparaat goed zichtbaar en passend is. Een horizontaal menu met twintig items gaat niet werken. Om het overzichtelijk te houden en omdat het werkgeheugen in ons brein zeven stukjes informatie gedurende een aantal minuten kan vasthouden, raad ik je aan om maximaal zeven menu-items te gebruiken.

Neem alleen de meest belangrijkste items op in je menu. Begin altijd met een homeknop. Dit wordt nog weleens vergeten, maar het is een belangrijk element in de navigatie, omdat bezoekers daarmee snel naar de homepage kunnen navigeren, het startpunt van de website. Na de homeknop is het gebruikelijk om de meest belangrijke productcategorieën als item in het menu op te nemen. Voeg per productcategorie eventueel submenu’s toe voor de meest relevante subcategorieën, maar beperk het aantal tot een minimum. Gebruik je te veel subcategorieën dan komt de leesbaarheid op tablets en smartphones in het gedrang.

Sluit het menu af met een contact- of klantenserviceknop. Maak het bezoekers eenvoudig om contact met je op te nemen of om bepaalde informatie, zoals levertijd en verzendkosten, te vinden. Bezoekers verwachten de contact- of klantenserviceknop aan het eind van het menu. Geef de menu-items duidelijke omschrijvingen die niets aan de verbeelding overlaten. Gebruik de woorden die je doelgroep ook gebruikt en houd het kort en krachtig.

Meer menu-items? Gebruik een secundair menu

Met een home- en een serviceknop en daarnaast de belangrijkste productcate­gorieën bestaat je hoofdmenu al gauw uit zeven items. Wil je nog meer items kwijt, dan kun je een secundair menu gebruiken. Een tweede menubalk die vaak boven de header staat. Hierin kun je eventueel zaken opnemen als een blog, een over ons-pagina en de mogelijkheid voor klanten om in te loggen. Ook taalvlag­getjes (als je een meertalige webwinkel hebt) plaats je in deze menubalk.

Ook de footer is van belang, de ruimte helemaal onder aan je website. Dit is de plek waar bezoekers juridische informatie verwachten, zoals de algemene voor­waarden, een disclaimer en de privacyverklaring. Daarnaast kun je hier nogmaals links naar de klantenservicepagina’s plaatsen en is het een goede plek om te laten zien op welke manieren een bezoeker zijn aankopen kan afrekenen.

Laat bezoekers hun weg terugvinden via een kruimelpad

Tot de navigatie in een webwinkel behoort ook het kruimelpad. Dit bevindt zich doorgaans boven aan de website, net onder de hoofdnavigatie. De naam is afge­leid van de broodkruimels die Hans en Grietje in het sprookje laten vallen als ze het bos ingaan, om zo later de weg weer terug te kunnen vinden.

Ook in jouw webwinkel kunnen broodkruimels ervoor zorgen dat bezoekers niet verdwalen. Het is belangrijk dat zij op elk moment weten waar zij zich op de website bevinden. Online werkt het echter net even iets anders dan in het echte leven. In plaats van dat bezoekers exact dezelfde weg terug kunnen gaan in je webwinkel, is het slimmer om middels de broodkruimels de hiërarchie in je website duidelijk te maken. Op de productpagina staan bijvoorbeeld broodkruimels om terug te keren naar de bijbehorende categoriepagina. Zo kan een bezoeker snel zien welke pro­ducten er nog meer binnen die categorie worden aangeboden. Dit is tevens een effectieve manier om bezoekers naar gerelateerde producten te leiden, bijvoorbeeld als zij via een zoekmachine rechtstreeks op de productpagina terechtgekomen zijn.

Breng overzicht aan

Bevat je assortiment veel producten, dan mogen filter- en sorteermogelijkheden absoluut niet in je webwinkel ontbreken. Ook hiermee maak je het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en kunnen zij het gewenste product sneller vinden. Afhan­kelijk van je assortiment laat je hen selecteren op merk, prijs, type, kleur of maat. Daarnaast is het sorteren van producten een goede manier om de gebruiksvrien­delijkheid te verbeteren. Laat bezoekers producten bijvoorbeeld sorteren op prijs, relevantie, nieuwheid of populariteit.

Een goedwerkende zoekfunctie is onmisbaar

Een deel van de bezoekers in je webwinkel gebruikt de interne zoekfunctie om datgene te vinden waarnaar zij op zoek zijn. Een goede, gebruiksvriendelijke zoekfunctie is daarom onmisbaar in jouw webshop. Plaats dus ook deze op een logische plek, zoals bovenaan in de header. Waar ik het regelmatig mis zie gaan, zijn de zoekresultaten. Die zijn vaak niet relevant genoeg of tonen niet de juiste producten. Onderzoek van het Amerikaanse Baymard Institute onder de vijftig belangrijkste e-commercewebsites bevestigt dit. 34 procent van de zoekopdrach­ten bij deze webwinkels levert geen bruikbare resultaten op en 70 procent toont niet de juiste producten als er een synoniem van een veelgebruikt woord wordt ingevoerd.

Als webwinkelier kun je dit zelf deels ondervangen door in de pro­ductteksten ook synoniemen te gebruiken. Bij veel kant-en-klare webwinkelsoft­ware bepalen de woorden die in de productteksten staan de vindbaarheid via de interne zoekmachine. Daarnaast is het belangrijk dat ook de zoekresultaten ver­fijnd kunnen worden middels filters en sorteeropties, zeker als je een groot assortiment hebt.

Nu is het aan jou. Maak het bezoekers makkelijk en verkoop meer. Controleer of jouw webwinkel voldoet aan de zaken die in dit blog beschreven zijn en maak waar nodig aanpassingen. Onthoud dat hoe makkelijker jij het maakt voor je bezoekers, des te groter de kans dat zij een aankoop doen.

Categorieën