Een pop-up op je website: Doen of juist niet?
2 min. leestijd

Een pop-up op je website: Doen of juist niet?

Iedereen die surft op het wereldwijde web is wel eens in aanraking gekomen met het fenomeen pop-up. Een pop-up is een, meestal wat kleiner, venster dat verschijnt en over de door jou bezochte webpagina verschijnt. Er zijn voor website eigenaren verschillende redenen om een pop-up in te zetten. Maar waar kun je een pop-up dan zoal voor gebruiken, en wat zijn de voor- en nadelen van pop-ups op websites? We vertellen je hier graag meer over in dit blog.

Een pop-up gebruik je met een bepaald doel. Het is dan ook belangrijk om dat doel helder te hebben, voordat je lukraak een pop-up in gaat zetten. Over het algemeen wil je hiermee de bezoeker van de website tot een bepaalde actie aanzetten. Zo kun je een pop-up gebruiken voor:

  • Een advertentie om een product of dienst onder de aandacht te brengen, met als doel de websitebezoeker tot conversie te verleiden
  • Een (gratis) e-book of whitepaper aanbieden om op die manier van zoveel mogelijk potentiële klanten de gegevens te verzamelen
  • Een persoonlijke uitnodiging voor een offline of online winkelbezoek;
  • het verzoek om voor de nieuwsbrief aan te melden. Hiermee onderhoud je de band met en aandacht van je doelgroep en krijg je ook weer een mogelijkheid om gegevens van deze personen te verzamelen
  • het verzoek voor het opnemen van contact

Wil je met een pop-up gaan werken op je website, dan kan je dat enorm veel opleveren, mits op de juiste manier toegepast. Pas je het niet goed toe, dan vinden je bezoekers het vreselijk irritant en bereik je er eigenlijk het tegenovergestelde effect mee. Later vertellen we je meer over hoe je de pop-up het beste kan inzetten. Een pop-up is wel de moeite waard, het levert namelijk veel meer conversie op dan wanneer je er niet mee werkt. Daarnaast trekt een pop-up snel de aandacht van de bezoeker. Keerzijde is wel dat er ook nadelen kleven aan pop-ups. Denk hierbij aan mensen die het achteloos wegklikken, zonder te lezen wat er staat. Vaak denken ze alleen maar: daar heb je weer zo'n irritant venster. Hoe relevant de boodschap ook is, deze mensen bereik je niet. Daarnaast kan een pop-up als opdringerig worden ervaren, net zoals de verkoopmedewerker in de winkel die direct op je afstormt wanneer je een voet over de drempel hebt gezet.

Het is al eerder gezegd en we benadrukken het nog eens: een pop-up kan zeer effectief zijn, maar alleen wanneer je het op de juiste manier gebruikt. Neem dan ook de volgende tips ter harte:

  • Voorkom een overvloed aan pop-ups, gebruik ze alleen op een paar pagina's en alleen voor dingen die je belangrijk vindt.
  • Laat dezelfde pop-up maar een beperkt aantal keren verschijnen om irritatie te voorkomen.
  • Kies niet voor een grote pop-up.
  • Maak bij de mobiele versie van de website geen gebruik van pop-ups. Deze zullen het hele scherm in beslag nemen waardoor de bezoeker de site snel zal wegklikken.
  • Een pop-up moet nooit de leesbaarheid en content van de webpagina verstoren.
  • Bombardeer bezoekers niet direct met een pop-up. Beter wacht je ongeveer 30 seconden of tot 40% van de pagina gescrold is. Er is na deze langere bezoekduur zeker wel sprake van interesse en zal een pop-up minder storend zijn.

Een pop-up moet de aandacht trekken en uitnodigen de boodschap te lezen. Een pop-up met beweging trekt bijvoorbeeld de aandacht, maar tekst met een afbeelding en eventueel er direct een inschrijfformulier erbij kan de aandacht goed trekken. Wees creatief en bedenk bijvoorbeeld een challenge die je in de pop-up aankondigt. Mensen raken wel getriggerd door een uitdaging en het levert ons dan ook veen inschrijvingen op. Op pagina's waar er geconverteerd kan worden, plaatsen we geen pop-ups. Dit zal namelijk alleen maar afleiden om tot conversie over te gaan. Homepagina's en blogs zijn de ideale plaatsen om een pop-up te plaatsen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.